Blip i wideo w e-kampanii wyborczej

Chcę jeszcze zwrócić uwagę na jeden aspekt - przenikania się świata mediów i blogosfery. Udało się przeprowadzić dobry wywiad i sprowokować stojącą na odpowiednim poziomie polityczną dyskusję. I miało to miejsce właśnie w tej blogosferze i w tym "złym" internecie, nad którymi szczególnie w ostatnich dniach - mam na myśli oczywiście case Kataryny - zbierało się wiele ciemnych chmur. "Bliperview" ukazał także nowy wymiar polityki i demokracji - każdy może w to wejść i przestrzegając ustalonych wcześniej reguł - włączyć się do rzeczowej i kulturalnej rozmowy - dodaje Jacek Gadzinowski.

Wideo nie tylko na YouTube

Drugim obok mikroblogów narzędziem powszechniej wykorzystywanym w trwającej kampanii wyborczej jest wideo on-line. Najwięcej takich treści znajduje się oczywiści w serwisie YouTube. Mamy tu m. in. kanał wideo SLD na YouTube (ponad 300 filmów), a także kanały lewicowych kandydatów: Lidii Geringer de Oedenberg oraz Marka Siwca. SLD ma jednak również własną telewizję SLD TV funkcjonującą poza YT. Kanały te na bieżąco wzbogacane są o nowe filmy wideo: klipy wyborcze, wystąpienia polityków, relacje ze spotkań z wyborcami, a także materiały przygotowane specjalnie do internetu.

Twórcy działającej od maja 2009 r. platformy telewizyjnej 2.0http://pinotv.pl także postanowili zainteresować swym produktem polityków promując go jako "idealne narzędzie e-demokracji". Platforma może być m. in. wykorzystywana do transmisji live konferencji prasowych oraz konwencji wyborczych, organizowania wirtualnych debat, prezentacji spotów wyborczych oraz archiwalnych materiałów filmowych, a także do komunikacji z wyborcami poprzez interaktywnego chata.

Za wykorzystaniem platformy PinoTV w e-kampanii wyborczej przemawia również możliwość personalizacji własnego kanału (logo, tło, baner promocyjny), a także opcja osadzania materiału wideo na innych witrynach internetowych. Co ważne założenie podstawowego konta, za pośrednictwem którego dostępne są wszystkie standardowe usługi PinoTV jest bezpłatne.

Możliwości platformy telewizyjnej 2.0 skusiły do tej pory m. in. Michała Kamińskiego, który właśnie uruchomił swój kanał na platformie - MTK TV.

Dlaczego politycy powinni wybrać PinoTV a nie pozostać lub rozpocząć swą przygodę wideo z YouTube?

Podstawową różnicą pomiędzy kanałami PinoTV, a kanałami/playlistami Youtube jest dostępny tylko na platformie PinoTV tryb LIVE, dzięki któremu użytkownik posiadający najprostszą kamerę internetową jest w stanie realizować audycję "na żywo". Druga najważniejsza różnica to możliwość "współdzielenia emocji", także dostępna tylko dla użytkowników PinoTV. Chodzi tu głównie, o obecnego na stronie kanału czata, który pozwala użytkownikom na wspólne komentowanie aktualnie odtwarzanych materiałów - informuje Michał Sadowski, Dyrektor projektu PinoTV.

Różnica pomiędzy kanałami PinoTV, a playlistami Youtube polega również na synchronizacji obrazu prezentowanego każdemu z użytkowników. Na Youtube, każda z osób oglądających w jednej chwili tę samą playlistę/kanał, widzi inne materiały (ponieważ zaczęli ją oglądać w różnej chwili, a nie jednocześnie). Natomiast na PinoTV, każdy z użytkowników widzi dokładnie to samo, co inni oglądający wybrany kanał (niezależnie od tego czy "podłączył się" do kanału przed sekundą, czy przed godziną). Dzięki temu, mogą oni dyskutować nie tylko na temat całego kanału, ale przede wszystkim, na temat wybranych momentów prezentowanych treści (np. strzelonej bramki, czy widowiskowego salta popisującego się przed kamerą akrobaty).

Blip i wideo w e-kampanii wyborczej

MTK TV - kanał telewizji internetowej Michała Tomasza Kamińskiego

Czy śladem Michała Kamińskiego (jak stało się w przypadku wykorzystania serwisu mikroblogowego) podążą też inni kandydaci do Parlamentu Europejskiego oraz pozostali politycy?

Zainteresowanie polskich polityków możliwością tworzenia autorskich kanałów telewizji internetowej na naszej platformie PinoTV jest znaczące. W szczególności dotyczy to różnych organizacji młodzieżowych działających przy dużych partiach - deklaruje Michał Sadowski. Jesteśmy aktualnie w trakcie rozmów z działaczami czołowych polskich partii, z którymi uzgadniamy warunki wdrożenia dedykowanych kanałów telewizji internetowej. Wyraźny wpływ na wspomniane zainteresowanie, mają wzory przyniesione do nas z za oceanu, w tym oczywiście zwycięska kampania obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych Baracka Obamy.

Na platformie PinoTV ma swój kanał również tygodnik "Wprost", gdzie prezentowane są wiadomości, opinie, felietony oraz transmisje LIVE debat, konferencji i wywiadów. 26 maja odbyła się tu transmitowana na żywo debata kandydatów do Parlamentu Europejskiego przeprowadzona w języku angielskim (z udziałem Danuty Huebner, Michała Kamińskiego, Dariusza Rosati, Bogusława Liberadzkiego oraz Artura Zawiszy).

Do wyborów pozostało jeszcze kilka dni. Czy w ciągu najbliższego tygodnia będziemy świadkami kolejnych ciekawych wydarzeń w e-kampanii wyborczej?

Czytaj też:

Zrobić bloga, wkleić baner, wrzucić na youtube: trwa e-kampania do Parlamentu Europejskiego

PrezydentObama.com