Badanie polskiego internetu: kto będzie pierwszy?
- Artur Małek,
- 23.03.2010, godz. 14:32
PBI otwiera drzwi dla podmiotów, które chcą współfinansować badanie i mieć wpływ na jego kształt. "To mydlenie oczu" - twierdzą podmioty, które zapowiedziały stworzenie własnego standardu badań.
Szacuje się, że w momencie, gdy Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl i Wirtualna Polska zawiązywały spółkę PBI, do tych 4 podmiotów należało ponad 70 proc. rynku reklamy internetowej w Polsce.
Od rozpoczęcia sygnowanego przez spółkę badania Megapanel PBI/Gemius minęło już 5 lat i znaczące udziały w rynku zdobyli inny gracze (sieci reklamowe, Nasza-Klasa, GG Network). Podniosły się więc głosy krytyki, mówiące że, PBI nie dopuszcza do swojego grona nowych podmiotów i manipuluje wynikami na swoją korzyść.
"Chcemy zmian"
Branża wytykała także problemy w metodologii badania, które przestało nadążać za zmianami zachodzącymi w internecie. Megapanel nie pozwala np. w sposób miarodajny zmierzyć, która telewizja czy radio ma w internecie najwięcej użytkowników. O swoim niezadowoleniu w tej kwestii głośno mówią przedstawiciele GG Network (właściciel radia Open fm) czy Redefine (właściciel Ipla).
Krzysztof Mikulski
Od 2009 roku do dziś w Megapanelu wprowadzono dwie zasadnicze zmiany: czerwcowa zmiana w prezentacji wyników Megapanelu (wprowadzenie m.in. grup właścicielskich) oraz styczniowe rozszerzenie ich o dodatkowe wskaźnik i zmiany w site-centric.
"Zmiany w badaniu przewidziane były długofalowo i w pierwszej kolejności skupiliśmy się na etapie przygotowawczym. Odrobiliśmy pracę domową sumiennie, zbadaliśmy dostępne możliwości i weszliśmy w etap konsultacji"- mówi Krzysztof Mikulski, dyrektor ds. rozwoju biznesowego w Agorze, który w PBI pełni funkcję przewodniczącego rady nadzorczej.
Konsultacje
Trzecim elementem zmian jest wsłuchanie się w głos rynku. W ubiegłym tygodniu PBI zorganizowało konsultacje branżowe, których celem jest zebranie i uporządkowanie wiedzy o potrzebach rynku. Na podstawie zebranych danych nastąpić ma reorganizacja badań włącznie z możliwością ogłoszenia przetargu na realizację nowego standardu pomiaru polskiej sieci.
PBI jest przekonane, że w prace nad nowym badaniem włączą się wszystkie podmioty, którym zależy na najlepszym kształcie badania internetu w Polsce. - "Najważniejsze, aby standard pomiaru legitymował się poparciem wszystkich uczestników rynku". - mówił prezes PBI Andrzej Garapich.
Więcej informacji o tworzącej się inicjatywie nowego badania polskiego internetu w tekście:
"Nie jesteśmy rebeliantami" czyli jak powstaje konkurencja dla PBI