Anno Domini 2009: portale i serwisy internetowe
- Bożena Jaskowska,
- 29.12.2009, godz. 12:12
GRUPA GAZETA.PL
Grupahttp://Gazeta.pl spośród całej piątki omawianych graczy zyskała najwięcej w minionym roku. Pod względem zasięgu udało jej się wyprzedzić Grupę o2 oraz Interię, a w październiku 2009 r. różnica dzieląca ją od Grupy WP wyniosła niecałe 2 pkt proc. Zasięg Grupy Gazeta.pl w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku wzrósł o 45,15% (przy wzrośnie internetu o 8,03%).
Co przede wszystkim jest źródłem tego sukcesu? Niewątpliwie dużą rolę odegrała współpraca z MSN Polska oraz przejęcia dokonane przez Spółkię (m. in. sfd.pl i inne serwisy z portfela Kulurystyka.pl). W rozwoju Grupy daje się też zauważyć wykorzystanie synergii z innymi mediami Grupy Agora, a także postawienie na treści multimedialne (projekty "n1ckola" i "Bee like Avril Lavinge").
Liczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/Gemius
GRUPA INTERIA.PL
Funkcjonująca w strukturach medialnego koncernu Bauer Grupahttp://Interia.pl dopiero pod koniec roku postawiła na rozbudowę portfolio własnymi siłami i przy wykorzystaniu dziennikarskiego wsparcia popularnych tytułów prasowych Wydawnictwa (styl.pl, poboczem.pl, swiatseriali.pl). W październiku portal odwiedziło ponad 10,3 mln użytkowników, którzy wygenerowali 1,2 mld odsłon (Megapanel PBI/Gemius). Wcześniej Interia w megapanelowych statystykach zyskiwała głównie dzięki przejęciom (np. maxmodels.pl) oraz umowom (Chomikuj.pl).
Trudno nie zauważyć zmniejszonej dynamiki rozwoju Spółki, choć niewątpliwie coraz wyraźniejsze staje się dążenie do synergii w całej Grupie i wykorzystanie potencjału innych mediów - radia (RMF.FM) oraz rozrywkowych magazynów Bauera, których treści zasilają łamy portalu oraz tematycznych serwisów Interii. Szeregi Spółki zasilili w 2009 r. m. in. Radosław Kucko (dawniej Onet), który został członkiem zarządu oraz Robert Biegaj (dawniej Agora) na stanowisku dyrektora handlowego.
Liczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/Gemius
GRUPA O2.PL
Minionych 12 miesięcy było intensywnym okresem dla Grupy o2.pl. Mimo znacznej aktywności, Spółce nie udało się (przynajmniej do października 2009) odbudować straty i zniwelować różnicy, która w megapanelowych statystykach dzieli ją od pozostałych graczy.
Grupa o2 postawiła na rozbudowę swojego portfela serwisów uruchamiając kilkanaście nowych. Wbrew pozorom nie było to zadanie łatwe. Spółka już na koniec 2008 r. obecna była we wszystkich najważniejszych sektorach on-line: serwisy informacyjne (rozrywka, sport, finanse), usługi, classifieds, społeczności i blogi, e-commerce - znalezienie niszy, w której z sukcesem uruchomić można dobry serwis mogło być problemem. Obok opartych na zasadzie pytanie - odpowiedź grupy społecznościowych witryn poradnikowych (dobra mama.pl / dobry tata.pl, kowbojki.pl, prawosos.pl, xboxer.pl i kilka innych) w portfolio Grupy o2.pl w 2009 r. pojawiły się tak perspektywiczne projekty jak kciuk.pl (konkurencja dla wykop.pl), kumple.pl (wielofunkcyjny serwis społecznościowy) czy długo wyczekiwany mikroblog fejm.pl, którego start lada moment.
Liczba użytkowników (real users) - Megapanel PBI/Gemius
W październiku 2009 z serwisów Grupy o2 korzystało 9,3 mln internautów generujących ponad 1,2 mld osłon. Jak będzie w przyszłym roku? Co będzie priorytetowym celem Spółki? Nie mam gotowej odpowiedzi na to pytanie. Trzeba pamiętać, że w dużej mierze mamy portfel serwisów wysycony wszystkim, co grupa medialna mieć musi, aby konkurować o budżety reklamowe. Patrzę w rok 2010 i widzę trochę więcej eksperymentów, być może również próby wyjścia z produktami z założenia "eksportowymi", na zagranicę. Także wszystko to, co się dzieje wokół "real time" wymusza szybkie reagowanie, więc pewne obszary firmy planują i developują z perspektywą 6- czy też 12-miesięczną, ale są też teamy developerskie, których przeznaczeniem są szybkie projekty w odpowiedzi na nagle pojawiające się zapotrzebowanie, gdzie plan pisze się z dnia na dzień - mówi Michał Brański. Grupa posiadająca tyle marek musi też mieć czas na to, aby pochylić się nad projektami i zobaczyć, co i jak w nich odświeżyć. Na pewno będzie kilkanaście znaczących redesignów serwisów w 2010 roku.
Analizując wykresy oglądalności należy pamiętać, że majowe wyniki badania Megapanelu PBI/Gemius opracowane zostały wg zmodyfikowanej metodologii skutkującej kilkunastoprocentowo wyższym zasięgiem dla dużych graczy.