Od dziś numer komórki przeniesiesz bezpłatnie w 1 dzień

xray hand

6 lipca weszło w życie rozporządzenie do ustawy nowelizującej prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z nim czas przeniesienia numeru komórki od jednego operatora do innego ulegnie znacznemu skróceniu.

Polecamy
Wakacje z komórką

W czasie wakacyjnych wypraw komórka może mieć znacznie szersze zastosowanie niż SMS-y i rozmowy - dzięki aplikacjom, których nie powinno zabraknąć w telefonie każdego urlopowicza.

Zobacz także:
Dotychczas abonent chcący zmienić operatora telefonii komórkowej, ale zachować swój numer telefonu, musiał borykać się z przedłużającymi się przeszkodami proceduralnymi. Klient musiał składać stosowne wnioski w biurach dwóch operatorów, wnosić opłatę i na dodatek liczyć się z wielodniowym czasem oczekiwania. Pierwotny operator mógł bowiem zwlekać z umożliwieniem przeniesienia numeru do innej firmy nawet przez 30 dni (jak wynika ze statystyk Unii Europejskiej, w Polsce czas oczekiwania na przeniesienie numeru był najdłuższy ze wszystkich państw członkowskich UE).

W myśl wchodzącego dziś w życie rozporządzenia okres ten ma zostać poważnie skrócony - wszelkie formalności będzie można uregulować w 1 dzień roboczy (numery komórkowe) lub 7 dni w wypadku telefonii stacjonarnej.

Aby mieć pewność, że wniosek o przeniesienie numeru zostanie rozpatrzony tego samego dnia, najlepiej złożyć go osobiście w punkcie usługowym operatora (wtedy rozpatrywanie wniosku nie może trwać dłużej niż 6 godzin). Złożenie wniosku w inny możliwy sposób, np. wysyłka pocztą, faksem, przesyłką kurierską czy elektronicznym formularzem sprawi, że na rozpatrzenie wniosku użytkownik będzie musiał czekać trzy dni.

W wypadku stwierdzenia braku przeszkód technicznych przeniesienia numeru operator musi tego dokonać w terminie 24 godzin.

To nie jedyne ułatwienia dla klientów firm telekomunikacyjnych, jakie obowiązują od dziś. Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego przewiduje również ograniczenie kar nakładanych przez operatora za przedterminowe rozwiązanie umowy.

Aktualizacja: 07 lipca 2009 13:16
Dwaj operatorzy sieci komórkowych - Polkomtel (Plus) i PTK Centertel (Orange) - skierowali do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wnioski o zawieszenie obowiązku umożliwienia klientom przeniesienia numeru do innej sieci w ciągu 24 godzin.

Firmy argumentują wnioski dowodząc, że nie wszyscy operatorzy są w jednakowym stopniu przygotowani technicznie do przenoszenia numerów. Spółki deklarują swoją gotowość do umożliwienia przeniesienia numeru do innej sieci w 24 godziny, a swoje wnioski motywują troską o klienta.

Pozostali duzi operatorzy - Polska Telefonia Cyfrowa (Era) i P4 (Play) nie zamierzają składać podobnych wniosków.

Urząd Komunikacji Elektronicznej planował przeprowadzenie w sierpniu br. pierwszej kontroli, jak wygląda procedura przenoszenia numerów u poszczególnych operatorów. Prezes UKE, Anna Streżyńska, zapowiada jednak, że kontrola może nastąpić szybciej, jeśli do Urzędu zaczną napływać skargi konsumentów.

Za niedostosowanie się do rozporządzenia operatorowi grozi kara finansowa w wysokości 3 % ubiegłorocznych przychodów.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.