Gry MMO świetnymi symulatorami biznesowymi?

MMORPGi takie jak World of Warcraft, EVE Online czy EverQuest, mogą okazać się doskonałymi symulatorami biznesu przyszłości. Tak przynajmniej twierdzą Byron Reeves, Thomas W. Malone i Tony O'Driscoll, którzy opublikowali wyniki swoich obserwacji w najnowszym wydaniu "Harvard Business Review". Jak badacze argumentują swoją niezwykłą teorię? Zapraszamy do lektury.

Badacze odkryli, iż popularne produkcje MMO stanowią niemal lustrzane odbicie zmieniającego się biznesu. Chodzi im przede wszystkim o sposób dystrybucji dóbr, podejmowania decyzji, szybkości reakcji i tworzenia się tymczasowych zespołów.

Byron Reeves, profesor na Uniwersytecie w Stanford, jest współzałożycielem Seriosity, firmy tworzącej software na podstawie mechanizmów gier online. W wywiadzie dla naszej redakcyjnej koleżanki, prof. Reeves opowiedział dlaczego dobrze zarządzane firmy powinny czerpać wiedzę z MMO.

Proszę opowiedzieć nam o Seriosity

Poproszono nas abyśmy przestudiowali współpracę i sposób przywództwa w gildiach, które znajdują się w grach MMO. Motywacją był również fakt, iż gry MMO robią się tak popularne, że nawet nie chcąc interesować się tylko tą tematyką, powinniśmy przynajmniej sprawdzić w co grają ludzie zatrudnieni w wielkich korporacjach. Dzięki temu mogliśmy np. sprawdzić ich oczekiwania wobec software'u z jakim będą się mieli do czynienia w pracy.



Do jakich wniosków doprowadziły badania?

Najciekawszym odkryciem było to, że przywództwo w MMO ma dużo mniej wspólnego ze specjalnymi zdolnościami samego lidera, a więcej z jego otoczeniem. Kiedy zajrzymy do książek poświęconych tej tematyce, przeczytamy, że przywództwo jest przede wszystkim związane z indywidualnymi predyspozycjami danej osoby. Popularnym twierdzeniem jest, że przywódcy rodzą się nimi, wystarczy ich jedynie znaleźć.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.