Zakupy grupowe na nowym szlaku

Jeden produkt dziennie w jednym mieście i grupa osób, które będą zainteresowane jego kupnem. Na tej zasadzie działają serwisy jak Gruper.pl, CityDeal.pl czy powstały niedawno Grupust.pl, za którego promocję odpowiada Łukasz Banach, były prezes Monetto.pl.

Zakupy grupowe na nowym szlaku

Serwisy z zakupami grupowymi powstały w Polsce już dwa lata temu. Pierwsze były prawdopodobnie Kumulator.pl i Inntegro.pl. I chodź wydaje się, że klienci powinni być zainteresowani zrobieniem zakupów po niższej cenie, to jednak dotychczas idea ta nie zdobyła sobie rzeszy fanów w polskiej sieci. Pierwsza z wymienionych stron obecnie jest niesprawna, a z 13 ofert sprzedaży wystawionych obecnie na Kumulator.pl żadna jeszcze nie znalazła kupca (najstarszą z nich wystawiono tydzień temu).

Inaczej ma się sprawa w USA, gdzie największy z tego typu serwisów, Groupon.com z pewnością nie świeci pustkami (250 tys. użytkowników dziennie), a ostatnio wyceniany został na 1,2 mld dol. Inne tego typu serwisy z zagranicy to yipit.com i scoopst.com.

Być może rok 2010 okaże się przełomowy w Polsce. W połowie kwietnia ruszył Gruper.pl, w którym jednym z czterech udziałowców jest Marek Borzestowski, ojciec Wirtualnej Polski. Wraz z trzema innymi osobami zainwestował w projekt 1 mln zł.

Zakupy grupowe na nowym szlaku

Citydeal.pl

Niedawno też na nasz rynek wszedł CityDeal (działający też pod adresem Crocodeal.pl). Firma działa już w dziewięciu krajach i finansowana jest przez znanych inwestorów, m.in. Otto Group, Holtzbrinck Ventures oraz Samwer Brother's Rocket Internet (ostatnio udziałowcy Facebook, Linkedin, Naszej Klasy). Założyciele w Polsce to Marcin Szalek oraz założyciele Crocodeala - "Inwestujemy dużo w marketing oraz rozwój, co przynosi dobre rezultaty" - mówi Marcin Szalek, country manager - "Ostatnie oferty w Warszawie spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem - sprzedaliśmy m.in ponad 800 bonów na sushi i niemal 600 biletów do teatru".

Nowe inicjatywy różnią się znacznie od pionierów polskiego rynku, którzy oferują kilka produktów do kupienia w nieograniczonej czasowo ofercie, a także możliwość tworzenia własnych grup. Nowe serwisy przyjęły maksymę założyciela Groupon.com: tylko jedna oferta, tylko jednego dnia, tylko w jednym mieście - powtarza Andrew Mason, szef amerykańskiej firmy. Są to techniki psychologiczne, które sprawiają, że z punktu widzenia klienta oferta jest dużo bardziej unikalna, przez co też bardziej atrakcyjna. Proponowane są też dużo tańsze dobra szybko zbywalne (obiady, przekąski) lub karnety na siłownie, a nie np. laptopy, co wpływa też na duże dzienne zainteresowanie ofertą.

Każdy z tych serwisów ma zamiar proponować swoją ofertę w kilku różnych (największych) miastach.

Na tych samych zasadach będzie działał Grupust.pl. Uruchomiony dziś serwis należy do firmy Middle.pl Brekiesz i Wspólnicy Sp.j., która zajmuje się wynajmem powierzchni serwerowych dla gier. W ofercie Grupust.pl, oprócz ofert ze świata rzeczywistego, znajdą się także usługi z obszaru internetu, jak np. hosting, gry, usługi w zakresie abonamentów dostępowych.

Zakupy grupowe na nowym szlaku

Grupust.pl

Za promocję portalu odpowiedzialny jest Łukasz Banach, były prezes Monetto.pl - Rentowności spodziewamy się po około 12 miesiącach działalności, obroty do końca 2011 roku to 5 mln zł - mówi Łukasz Banach, który po tym jak zniknęło Monetto odpowiadał także za rozwój nowej wersji adserwera w AdOcean (spółka Gemius).

Aby zachęcić sprzedawców do wystawiania ofert, przez pierwsze 6 miesięcy Grupust nie będzie pobierał marży od sprzedanych za pomocą swojej platformy usług.

Konkurencją dla serwisów z zakupami grupowymi są porównywarki cen, ale także i serwisy typu "one day, one deal" (KomuKomu.pl, Kupuj.pl), które oferują niskie ceny bez konieczności uzbierania się dużej grupy kupujących.