Wtorkowy Przegląd Prasy

PTK Centertel planuje podnieść w 2003 roku przychody o jedną czwartą, a TP SA o 1000% zwiększyć liczbę klientów swojej usługi szerokopasmowej. Ministerstwo gospodarki może wprowadzić większą składkę na Fundusz Pracy, z przeznaczeniem na uzyskanie środków pomocowych z UE. Wojna pogorszy koniunkturę reklamową w Europie.

PARKIET

Optymistyczne plany PTK Centertel

PTK Centertel planuje w roku bieżącym podnieść przychody o 25%, a marżę EBITDA z 21% do 28%. Operator sieci Idea zamierza ponadto wystąpić do URTiP o zwolnienie z obowiązku uruchomienia w 2004 roku sieci UMTS, być może wprowadzi natomiast technologię EDGE (przesył danych do 384 Kb/s). W 2002 roku przychody operatora wyniosły 3,46 mld zł, strata netto 69 mln zł. Firma pozyskała 1,7 mln klientów - najwięcej ze wszystkich sieci komórkowych w Polsce; na koniec 2002 roku udział w rynku wynosił 32,2% (4,47 mln abonentów), a na koniec br. Idea chce mieć 5,5 mln abonentów. (s. 3)

Oferty złożone

Netia Holdings, Telefonia Dialog i EVL Poland ubiegają się o kupno El-Netu. Ten operator stacjonarny obsługuje obecnie około 60 tys. linii w kilku województwach i w 100% należy do Elektrimu Telekomunikacji. Pod koniec lutego ET sprzedał już EVL Poland za 73 mln zł Telefonię Polska Zachód i Elektrim TV-Tel, a jeszcze wcześniej za 110 mln zbył udziały w Aster City. (s. 4)

Wzrosną składki na Fundusz Pracy?

Ministerstwo gospodarki planuje wprowadzenie do firm funduszy szkoleniowych, które mają pomóc wykorzystać środki unijne przeznaczone na szkolenia pracowników. Miałyby one powstawać w oparciu o większą składkę na Fundusz Pracy, jednak jak zastrzega minister Hausner - za zgodą pracodawcy. (s. 7)

PULS BIZNESU

Elektrim: zanosi się na długi konflikt

W ocenie obserwatorów przejęcie kontroli nad radą nadzorczą przez Polsat to początek kampanii na rzecz przejęcia kontroli nad aktywami telekomunikacyjnymi holdingu. Polsat toczy bój o te aktywa z Highwood Partners, które zapowiedziało już zaskarżenie uchwał piątkowego WZA Elektrimu. (s. 7)

RZECZPOSPOLITA

Gorzej w Europie, lepiej w USA

Zenith Optimedia skorygował swoje prognozy co do wielkości rynku reklamowego. W Europie w roku bieżącym. Wskutek wojny na Starym Kontynencie wzrosną one jedynie o 0,4%, zamiast wcześniej zapowiadanych 1,8%. Wzrośnie za to rynek amerykańskiej reklamy, o 2,2%, do 146,7 mld USD. W Polsce spodziewany jest cennikowy wzrost o ok. 11%, realny - nie przekroczy 5,5%. (s. B2)

Coraz więcej Neostrady

Pod koniec 2003 roku 72% abonentów TP S.A. ma mieć możliwość podłączenia się do Neostrady Plus. Szerokopasmowa usługa dostępowa TP ma obecnie 18 tys. klientów. W tym roku ma według planów zyskać 188 tys. klientów. (s. B 5)