Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Wideo Polacy lubią, ale nie zapłacą

Z usług oferowanych przez serwisy wideo, telewizję internetową, wypożyczalnie wideo i kina internetowe skorzystał już niemal każdy polski internauta. Zdecydowana większość nie jest jednak skłonna płacić za te usługi.

Dzieci gibające się w takt muzyki reggae, przeklinający politycy czy reklamy w stylu disco. Tego tupu treści wideo podbijają sieć.

Dzieje się tak, ponieważ multimedia to dla internautów przede wszystkim relaks - wynika z raportu przygotowanego przez firmę badawczą Gemius. Stąd i duża popularność materiałów o charakterze muzycznym, humorystycznym i rozrywkowym.

W przypadku telewizji internetowej istotnym motywem korzystania jest również chęć bycia "na bieżąco", co przekłada się na popularność materiałów o charakterze informacyjnym (mało poważny przykład poniżej).

Najpopularniejsze serwisy wideo

Największą popularnością w Polskiej sieci cieszą się serwisy wideo, z którymi kontakt miało 94 proc. internautów. Zaś z telewizji internetowej skorzystał co drugi respondent.

W ciągu tego roku znacznie wzrosła liczba oglądających wideo w sieci. - "Wideo skuteczniej niż jakakolwiek inna forma przekazu sprzedaje idee, styl myślenia i życia, dobra konsumpcyjne. Za jego rosnącym sukcesem przemawia uniwersalny język, który rozumie niemal każdy odbiorca" - mówi Magdalena Wiktorska-Gąsiorowska, Senior Brand Manager w Gemius.

Jak płacić, to za internetowe kino

Zdecydowana większość polskich internautów nie jest skłonna płacić za interesujące ich materiały i brak reklam. Taką gotowość wyraził jedynie co piąty respondent. To ważna wskazówka dla podmiotów rynku internetowego oferujących w swych serwisach treści multimedialne.

"W serwisie OnetVOD opieramy się w większości na modelu AVOD, czyli na modelu reklamowym. W tym modelu, bezpłatnie dla użytkownika, udostępnianych jest prawie 90 procent wszystkich materiałów wideo. Testowaliśmy różne modele udostępniania treści i obecnie, po 10 miesiącach od startu serwisu, obserwujemy, że ten model jest dobrze odbierany przez użytkowników i staje się dominujący" - mówi Paweł Klimiuk, Rzecznik Prasowy Grupy Onet.pl. - Z drugiej strony, treści o charakterze premium, takie jak filmy pełnometrażowe czy amerykańskie seriale, dostępne są w modelu SVOD, czyli subskrypcyjnym, z którego również chętnie korzystają nasi użytkownicy. Nic dziwnego, bo w miesięcznym, wolnym od reklam pakiecie obejmującym wszystkie treści premium, godzina treści wideo kosztuje niecałe 15 groszy.

Największą gotowość do uiszczania opłat za interesujące materiały i brak reklam wyrazili użytkownicy internetowych kin i wypożyczalni wideo, najmniejszą - osoby korzystające z serwisów wideo.

Osoby powyżej 34. roku życia charakteryzują się największym potencjałem do płacenia choćby niewielkich kwot za interesujące ich materiały w telewizji internetowej. Najpopularniejszą formą płatności w przypadku wszystkich badanych serwisów i usług okazała się płatność sms.