"Testy na użytkownikach podstawą użyteczności"
- Piotr Zalewski,
- 20.06.2007, godz. 15:18
IDG News Service miał niedawno okazję porozmawiać z ekspertem od użyteczności i konsultantem Stevem Krugiem, który opowiedział nam o najlepszych praktykach i największych błędach przy projektowaniu serwisów internetowych.
Krug jest właścicielem jednoosobowej firmy konsultingowej Advanced Common Sense, właścicielem witryny Sensible.com, oraz autorem wydanej w Polsce przez Helion książki "Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. " (tytuł oryginału "Don't Make Me Think! A Common Sense Approach to Web Usability").
Jakie są najważniejsze zasady dotyczące projektowania użytecznych serwisów WWW?
Najważniejsza zasada, to mieć pewność, że zostały wykonane testy na użytkownikach. Przyprowadź ludzi i przyglądaj się w jaki sposób korzystają z serwisu. Rób to w trakcie całego procesu projektowania. Rozpocznij wcześnie, nie czekaj z testami na ostateczną twoim zdaniem wersję strony.
Jak treści tworzone przez użytkowników (ang. user generated content) wpływają projektowanie witryny i użyteczność? W jaki sposób powinno się dodawać te funkcjonalności do projektu?
To jedna z tych rzeczy, którą wszyscy czują się zobowiązani dodawać. Można sobie wyobrazić rozmowy pracowników z szefami, w których ci drudzy mówią: "Musimy mieć funkcje społecznościowe w naszych serwisach". Ponieważ elementy społecznościowe zadziałały w przypadku wielu biznesów, wszyscy chcą wdrożyć podobne rzeczy, a to często nie jest najlepsze rozwiązanie. "Musimy coś mieć i nieważne czy jest to dobre czy nie dla organizacji" - w taki sposób chyba myśleć nie chcemy.
Nie sądzę by w wypadku społeczności było wiele kwestii dotyczących użyteczności, o wiele więcej decyzji taktycznych i strategicznych związanych jest z tym czy w ogóle wprowadzać elementy społecznościowe - czy to pomoże czy raczej zaszkodzi twojej witrynie. Użyteczność i projekt nie są tak ważne, jak decyzja o tym czy tego typu fukcjonalności są istotne dla organizacji i czy jest ona w stanie poświęcić zasoby by tymi treściami zarządzać, bo to naprawdę dużo pracy.
Ostatnimi czasy bardzo popularne staje się wideo. Jak wpływa ono na decyzje dotyczące projektowania?
Steve Krug
A więc jeśli chcesz implementować wideo, to zrób to tak dobrze jak YouTube, albo nie rób tego wcale.
Czy serwisy korporacyjne mają na uwadze kwestie użyteczności?
Z pewnością są znacznie lepsze niż pięć lat temu. Jednak i dziś, prawie na każdej stronie można znaleźć jeden czy dwa problemy. Taka jest natura gry w projektowanie i użyteczność: zawsze będą się pojawiać nowe problemy.