TechCrunch: Nasza Klasa na sprzedaż za 130 mln euro

  • Bożena Jaskowska,

Jak podaje TechCrunch Europe, najpopularniejszy polski serwis społecznościowy może zostać sprzedany za 130 mln euro. NK nie komentuje spekulacji mediów.

Dwa niezależne źródła potwierdziły - podaje TechCrunch Europe - informację, że Nasza-Klasa.pl jest na sprzedaż. Wartość serwisu określono na 130 mln euro. Nieznane są szczegóły dotyczące ewentualnego nowego właściciela NK.

W sierpniu 2010 r. Nasza Klasa poinformowała o zmianach w strukturze właścicielskiej Spółki. Dotychczasowe udziały estońskiej spółki AS Forticom (72,96 proc.) zostały przejęte w całości przez Excolimp, spółkę prowadzoną przez wcześniejszych współudziałowców Forticom i jednocześnie twórców serwisów społecznościowych na Litwie i Łotwie (one.lt i one.lv). Reszta udziałów pozostała w dalszym ciągu w rękach polskich założycieli portalu Nasza-klasa.pl. Rozstanie z Forticomem oraz funduszem Digital Sky Technologies (DST) ostatecznie zakończyły spekulacje o ewentualnym połączeniu NK z Gadu-Gadu należącym do koncernu Naspers, który wcześniej przejął blisko 30% udziałów w DST.

Mimo rosnącej w kraju popularności Facebooka, NK wciąż jest najpopularniejszym polskim serwisem społecznościowym. Wg sierpniowej fali badania Megapanel PBI/Gemius miesięcznie odwiedza go ponad 12,1 mln internautów (real users). W ramach NK działa mikroblog, który - wg zapewnień przedstawicieli Spółki - jest obecnie najpopularniejszą usługą mikroblogową w Polsce: w sierpniu 2010 Śledzik przyciągnął 1 mln 900 tys. użytkowników dodających wpisy przynajmniej raz w miesiącu. NK rozpoczęła również swoją przygodę ze społecznościowymi grami, a funkcjonalnością wdrażaną w ostatnim czasie są grupy umożliwiające zrzeszanie się użytkowników wokół wybranych tematów i zagadnień. Serwis dostępny jest również w mobilnej wersji "lajt", dostępne są aplikacje Java i iPhone, a najbliższym czasie także wersja OVI na telefony Nokia oraz wersja Windows Mobile i aplikacja Android.

Nasza Klasa nie komentuje spekulacji mediów, nie zaprzecza jednak, że poszukuje partnerów do rozwoju serwisu. Obecnie spółka jest całkowicie w rękach prywatnych inwestorów, co otwiera nowe możliwości dla poszukiwania partnerów zainteresowanych długoterminowym budowaniem wartości portalu i umacnianiem pozycji NK. Nie komentujemy wycen spółki prezentowanych w mediach - mówi Dominik Kaznowski, Pełnomocnik Zarządu ds. Marketingu i Public Relations.

Czy 130 mln euro to dobra wycena dla serwisu przyciągającego miesięcznie ponad 12 mln internautów? W 2008 r. fundusz Forticom przejął - wg szacunków mediów - rozwijający się wówczas serwis za ok. 150-200 mln zł. Rok później eksperci z TechCrunch uwzględniając wyceny innych serwisów społecznościowych oraz liczbę użytkowników określili wartość spółki na 145 mln USD. Obecna dynamika rozwoju serwisu nie jest wielka jak w minionych latach, ale 2009 r. spółka zamknęła z imponującymi przychodami rzędu 63 mln zł (tj ponad 15 mln euro), co było wynikiem aż o 126 proc. więcej niż rok wcześniej.



Do największych przejęć w polskiej sieci należą do tej pory zakupy koncernu Naspers: w 2007 roku firma kupiła za 150 mln USD Gadu-Gadu, w 2008 roku - za 1,5 mld USD Allegro.pl, a w 2009 roku fundusz przejął większościowy pakiet w Bankier.pl.

Źródło: http://eu.techcrunch.com