Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Szerokopasmowe hotele

Gwałtownie zaczyna rosnąć na świecie liczba hoteli oferujących swoim gościom szerokopasmowy dostęp do Internetu. "W pokoju hotelowym, obok łóżka, telefonu i telewizora goście potrzebują teraz mieć szerokopasmowy Internet" - napisano w raporcie In-Stat/MDR.

Firma badawcza In-Stat/MDR prognozuje, że do 2008 roku na świecie będzie blisko 27 tys. hoteli oferujących szerokopasmowy dostęp do Sieci. Na koniec 2003 roku było ich według oceny In-Stat/MDR 5,2 tys. Ten masowy zwrot sektora usług hotelarskich w stronę Internetu firma badawcza wyjaśnia szerszym, powszechnym wzrostem wykorzystania Internetu, szczególnie instalowania sieci WLAN. Inny raport, przedstawiony przez Forrester Research dowodził niedawno, że 60% amerykańskich firm planuje zainstalowanie sieci WLAN.

W przypadku hoteli bezprzewodowy dostęp do Internetu zaczynał się od zapewnienia dostępności w salach konferencyjnych i przeznaczonych do pracy, obecnie jednak WLAN pokrywa coraz częsciej pokoje gościnne. Dostęp do Internetu przestał być luksusem, a poniekąd staje się wymogiem. Autorzy raportu zwracają uwagę, że najważniejszym czynnikiem pobudzającym internetyzację hoteli jest zapotrzebowanie zgłaszane przez gości. "W pokoju hotelowym, obok łóżka, telefonu i telewizora goście chcą mieć szerokopasmowy Internet" - napisano w raporcie.

Pojawia się teraz pytanie, czy i na ile hotele skłonne są, będą chciały i potrafiły na tym popycie zarobić. Niedawno dziennikarze CXO mieli możliwość rozmawiać z Warwickiem Gunningiem, dyrektorem krakowskiego hotelu Sheraton, gdzie Cisco we współpracy z NextiraOne dokonano pionierskiej nie tylko w skali naszego kraju ale i świata instalacji systemu komunikacji IP. Obsługuje on całość operacji teleinformatycznych hotelu (od łączności telefonicznej IP, po aplikację do zarządzania hotelem i systemy automatyczne hotelu), a docelowo obejmie wszystkie usługi multimedialne jakich gość może sobie zażyczyć. "W chwili obecnej hotel posiada ponadto sieć WLAN obejmującą 60% pokoi gościnnych. Ponadto, do Internetu można podłączyć się w pokoju zamieniając po prostu wtyczkę z telefonu IP na wtyczkę kabla sieciowego laptopa. Dostęp jest na razie za darmo, ale planujemy, że będzie to w przyszłości usługa płatna" - powiedział nam wówczas Warwick Gunning.