Środowy Przegląd Prasy

ComputerLand negocjuje przejęcie Wonloka. W połowie listopada Idea miała już o 60 tys. klientów więcej niż Polkomtel, który właśnie rozpoczął obiecującą współpracę z największym krajowym dystrybutorem komputerów przenośnych.

PARKIET

Klienci złapali się na ofertę antypodatkową

Według wyliczeń "Parkietu", większe zyski przyniesie, nawet po uwzględnieniu 20% podatku, wykup obligacji skarbowych niż silnie reklamowanych obligacji "antypodatkowych" sprzedawanych przez banki. Tymczasem te ostatnie cieszą się ogromnym wzięciem. Pekao szykuje drugą subskrypcję o wartości 500 mln zł (pierwsza, w wysokości 400 mln zł rozeszła się w ciągu kilku dni). Podobne plany w najbliższym czasie mają BZ WBK i BIG-BG. Łączna oferta trzech banków 10-krotnie przekracza wartość sprzedanych w październiku przez Ministerstwo Finansów papierów detalicznych. Tymczasem zysk ze skarbowych "dwulatek" na czysto wynosi 5,4% w skali roku, a papierów wspominanych banków - od 4,72% do 4,65%. (s. 1)

Giełda poczeka na Techmex

Polkomtel i Techmex podpisały umowę o współpracy w zakresie promocji platformy GPRS. Oferowane przez Techmex komputery przenośne będą mogły być wyposażone w kartę SIM. Nowym kanałem dystrybucji do końca roku Polkomtel chce pozyskać kilka tysięcy użytkowników. Techmex poinformował także o innym swoich planach, m.in. projekcie cyfrowej mapy Polski, na który według nieoficjalnych informacji może podpisać kontrakt z ARiMR jeszcze w listopadzie. Prawdopodobnie natomiast Techmex nie będzie się w najbliższym czasie po raz trzeci przymierzał do wejścia na giełdę. (s. 5)

Poprawa koniunktury dopiero w 2004 r.

Według prognoz przedstawionych przez CR Media, na krajowym rynku jedynie reklama telewizyjna ma szansę odczuć w przyszłym roku wzrost. Wydatki netto na radio, gazety i telewizje liczone łącznie mają utrzymać się na poziomie z br. (s. 8)

PRAWO I GOSPODARKA

Idea-lna cena czy Omnix

Według szacunków PG, w połowie listopada br. Idea miała niemal 4,3 mln abonentów, czyli o 60 tys. więcej niż zajmujący dotychczas drugie miejsce Polkomtel. Idea chce mnieć do końca roku 4,5 mln klientów. Obecnie spółka ma 45-proc. udział w pozyskiwaniu klientów na krajowym rynku komórkowym. Plus na koniec roku chce mieć 4,4 mln klientów, a Era - 5 mln. (s. 5)

Prasa przechodzi do Internetu?

Podczas V Kongresu Mediów i Marketingu w Szczecinie przytaczano dane na temat spadku nakładu prasy w Europie Śroidkowej. W Polsce w latach 1995 - 2000 spadek sprzedaży wyniósł 40%, w Czechach 31%, na Węgrzech - 17%; za to w Austrii sprzedaż wzrosła o 39%. Ośrodek Badań Prasoznawczych UJ stwierdził "totalny odwrót młodzieży od gazet". (s. 6)

PULS BIZNESU

Rada KGHM nad nową strategią

Rada nadzorcza KGHM przyjęła założenia rozwoju spółki do 2016 roku. KGHM skoncentruje się na wydobyciu miedzi. Spółka nie zamierza sprzedawać udziałów Polkomtela, natomiast chce zmniejszyć zaangażowanie w Telefonii Dialog. Będzie to możliwe po wejściu w życie ustawy telekomunikacyjnej i konsolidacji Dialogu z innym operatorem - uważa prezes Stanisław Speczik. (s. 8)

CL i Prokom wśród chętnych na Wonloka

Według nieoficjalnych informacji PB, ComputerLand negocjuje przejęcie spółki Wonlok, prowadzącej informatyzację BGŻ. Akcje Wonloka są obecnie zaparkowane w BRE Banku, który miał je sprzedać zbankrutowanemu Apeximowi. Tymczasem jednak przejęciem Wonloka może być zainteresowany również Prokom, szczególnie po przejęciu Softbanku - uważają anonimowi analitycy w rozmowie z PB. (s. 11)