Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

  • Bożena Jaskowska,

Budowa i utrzymanie społeczności, monetyzacja

Jak budować, utrzymać, animować, moderować społeczność oraz wykorzystać jej potencjał? Tej tematyce poświęconych było kilka wystąpień, a także panel dyskusyjny oraz prezentacja gościa specjalnego.

O budowaniu lojalnej społeczności przy jednoczesnym pozyskiwaniu wysokiej jakości opinii o produktach opowiadała Anna Iller zhttp://Cokupic.pl Aktywizacja internautów dokonuje się za pośrednictwem różnego rodzaju akcji takich jak: "Weź kasę za opinię" czy program lojalnościowy "Punktatorzy" oraz licznych projektów organizowanych wspólnie z innymi serwisami Grupy. Jakość opinii w Cokupić.pl decydująca o wartości samego serwisu w ekosystemie Allegro utrzymywana jest dzięki procesom standaryzacji i moderacji wypowiedzi oraz ich weryfikacji przez innych użytkowników serwisu. W jakim kierunku rozwijany będzie serwis social shoppingowy Allegro? Pozyskiwanie nowych partnerów, rozwijanie programu eksperckiego, oferowanie sklepom widgetów z podsumowaniem opinii i ocen produktów oraz doradztwo w sklepach stacjonarnych - to najważniejsze obszary będące obecnie priorytetem rozwoju projektu. Za kilkanaście dni spodziewać się również możemy nowego layoutu serwisu (podobnego do interfejsu Allegro).

Anna Iller, Cokupić.pl fot. Piotr Gęsicki

Wysoka jakość opinii to również priorytet innego społecznościowego projektu rekomendacyjnego -http://Gastronauci.pl , w którym znajduje się już ponad 19 tys. recenzji na temat 8500 lokali w całej Polsce. Opinie mają być konkretne, rzetelne i prawdziwe - mówiła Ola Lazar - wydawca serwisu, ostatecznie o ich publikacji decyduje redakcja serwisu. Wartościowe recenzje Gastronautów stanowią podstawę do przygotowanego w wersji tradycyjnej przewodnika po warszawskich restauracjach, którego wydanie (jako dodatek do tygodnika "Wprost") zapoczątkować ma działanie serwisu również w świecie offline.

Ola Lazar, wydawca Gastronauci.plfot. Piotr Gęsicki

Milion użytkowników w ciagu roku spodziewa się Michał Brański, członek zarządu Grupy o2.pl, w związku z uruchomieniem nowego serwisu mikroblogowegohttp://Fejm.pl . W zasadzie po raz pierwszy (nie licząc branży e-aukcji) mamy do czynienia z sytuacją, że trendy rozwoju internetu dzieją się niemal równocześnie za Oceanem oraz w Polsce - powiedział prelegent opisując otoczenie rozwoju mikrobloggingu w kraju. Fejm.pl ma być serwisem podobnym w działaniu do Flakera, w którym do dyspozycji internautów będą dłuższe formy wypowiedzi, a także oczywiste tagi oraz dodatkowo możliwość łączenia się w grupy. Wbrew nazwie, grupą docelową nowego projektu Grupy nie będą celebryci. Start Fejm.pl nastąpi za ok. tydzień.

Michał Brański, Grupa 02fot. Piotr Gęsicki

Branża e-randek jest oporna na kryzys i czekają ją ogromne możliwości rozwoju - powiedział Marcin Langowski, dyrektor operacyjny pionu społeczności w Onet.pl. Obecnie w Polsce jest 5 mln singli a do 2012 liczba ta wzrosnąć ma o dodatkowe 2 mln (!), gdy dodamy do tego fakt, że w 2008 r. odbyło się ponad 65 tys. rozwodów, a co piąty internauta powyżej 15 roku życia korzystał w sierpniu z e-randek - to faktycznie trudno nie zgodzić się z tym twierdzeniem. Polski rynek e-randek notuje rok do roku 40% wzrost zainteresowania. Nic dziwnego, że serwisy z tej branży można efektywnie monetyzować.



http://Sympatia.pl , najpopularnieszy serwis e-randkowy w Polsce, każdego roku notuje 40% wzrost przychodów (year by year). Monetyzacja serwisu dokonuje się dzięki silnemu wypozycjonowaniu w kategorii serwisów randkowych, specjalizacji działań oraz lojalizowaniu klienta (każdego miesiąca 70% płacących użytkowników Sympatii przedłuża abonament na kolejny okres). Stabilnej pozycji finansowej sprzyja też dywersyfikacja przychodów (display, adsense, e-commerce, mailingi, eventy specjalne, abonamenty, SMS, virtual goods) oraz wyjście poza internet (kursy tańca dla singli, walentynki, imprezy letnie, wycieczki dla samotnych, seanse dla singli w Multikinie, KissingPointy, Fast Date, true stories w prasie kolorowej itp.), a także aktywność w obszarze social media (np. randki radiowe, tv dating, mobile czy aplikacja randkowa na Facebooka).

Marcin Langowski, Onetfot. Piotr Gęsicki

Wykorzystanie crowdsourcingu może dać firmie wiele korzyści - na przykładzie platformy "Bank Pomysłów" przekonywała Katarzyna Prus-Malinowska, dyrektor ds. promocji i komunikacji w BZWBK S.A. Co firma zyskuje dzięki wykorzystaniu potencjału intelektualnego swoich klientów? To przede wszystkim: obniżenie kosztów R&D, pozyskanie najcenniejszych doradców, nawiązanie bliższych relacji z klientami i zrozumienie ich potrzeb oraz wyróżnienie wśród konkurencji. Jak zbudować zaangażowanie? Wyzwól kreatywność, pozwól dzielić się opiniami, daj możliwość komentowania, niechaj najlepsze pomysły wyłoni społeczność oraz wdrażaj! - przekonywała prelegentka. Bank Pomysłów BZ WBK tworzy obecnie blisko 1700 użytkowników, zgłoszono ponad 800 pomysłów i napisano prawie 2 tys. komentarzy. Do nowego serwisu transakcyjnego Banku wdrożono 50 funkcjonalności, które zaproponowali użytkownicy.

Katarzyna Prus-Malinowska, Bank Zachodni WBKfot. Piotr Gęsicki

O wykorzystaniu innego potencjału internautów - tkwiącego w ich sercach oraz portfelach - mówił Patryk Urban, szef zespołuhttp://Siepomaga.pl - internetowej platformy pomagania. Idea crowdfunding tj. finansowe wspieranie przez wiele osób jednego projektu pomocy, zaczyna sprawdzać się w Polsce. Od uruchomienia serwisu tj. od kwietnia 2009 r, społeczność SiePomaga dokonała prawie 3 tys. wpłat na sumę ponad 113 tys. złotych. Jacy są "siepomagacze"? W większości przekazują darowizny anonimowo (średnio ok. 20 zł choć zdarzają się też wpłaty kilkutysięczne), kochają zwierzęta, oczekują rzetelnej informacji o wspieranym celu oraz o efektach akcji oraz zarażają e-filantropią innych.

Początek e-filantropii w Polsce Patryk Urban, Siepomaga.pl

Moderator: wróg, partner, czarna owca a może anioł? Jak radzić sobie z trollingiem i dlaczego nie ma rozwiązania idealnego? Na czym jeszcze oprócz moderacji i usuwaniu postów polega zarządzanie społecznością (community management)? Na te i inne pytania szukali odpowiedzi uczestnicy dyskusji panelowej (Arvind Juneja z GoldenLine.pl, Michał Olszewski z Gazeta.pl, Marcin Tlałka - Sympatia.pl oraz Elżbieta Maślińska z Fotka.pl i Adrian Adziński, Nasza-Klasa). Rolą moderatora - zdania były podzielone czy widzialnego czy działającego z ukrycia - jest stworzenie sytuacji, w której nie będzie on potrzebny - podsumował dyskusję Arvind Juneja z GoldenLine. Czy serwis istnieć może bez moderacji zewnętrznej? Być może tak, ale w obecnej sytuacji raczej nie jest to możliwe - stwierdzili paneliści.

Panel dyskusyjny Arvind Juneja, GoldenLine.pl; Michał Olszewski, Gazeta.pl; Marcin Tlałka, Onet.plfot. Piotr Gęsicki