Sierpniowy ranking serwisów tematycznych

  • Piotr Zalewski,

Prezentujemy najnowsze zestawienie oglądalności witryn internetowych Megapanel PBI/Gemius w dwunastu kategoriach tematycznych. O przyporządkowaniu witryn do poszczególnych kategorii decyduje Rada Badania Megapanel. Przy okazji niniejszego zestawienia apelujemy w imieniu wielu naszych czytelników do spółki PBI o poprawę jakości rankingu serwisów tematycznych.

Stworzenie zaledwie dwunastu kategorii tematycznych dla ponad 5 tys. witryn , które znajdują się w zestawieniu Megapanel i traktują o bardzo różnej tematyce nie jest zadaniem łatwym. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Niemniej jednak, od marca 2006 roku, kiedy PBI zaproponowało 12 kategorii tematycznych pojawiło się wiele problemów, które mogły zostać rozwiązane, a tak się nie stało.

Regularnie dostajemy od czytelników pytania o to, czemu dana witryna jest w tej, a nie w innej kategorii, czemu podział wygląda tak a nie inaczej. Wątpliwości jest naprawdę sporo. Oto garść przykładów:

Czy w rankingu "Kultura i Rozrywka" jest choć jedna witryna traktująca o kulturze? Czy serwisy ogłoszeniowe powinny konkurować z informacyjnymi (vide: kategoria Motoryzacja)? Co robią witryny czysto informacyjne w kategorii "Biznes, Finanse, Prawo"? Dlaczego nie ma kategorii "e-commerce"?

Wątpliwości dotyczą też konkretnych serwisów: Czemu słynna ostatnio Nasza-Klasa.pl nie jest zaklasyfikowana do kategorii "Społeczności"? Dlaczego witryny Google nie są zgrupowane (np. youtube.com i Google Video)?

Megapanel PBI/Gemius jest jedynym ogólnopolskim badaniem oglądalności serwisów internetowych. W związku z tym, że brak jest badań konkurencyjnych, na firmach przeprowadzających badanie - PBI i Gemius - ciąży szczególna odpowiedzialność. Wyniki Megapanel/PBI są często wyznacznikiem na rynku, a także "być albo nie być" dla wielu małych firm internetowych.



W związku z tym - w imieniu wielu naszych czytelników - zwracamy się do spółek PBI oraz Gemius o odniesienie się do naszych uwag i poprawę jakości rankingu tematycznego.

Kategoria Informacje, Publicystyka, Media

W tej kategorii nie zmieniły się pozycje w ramach pierwszej czwórki witryn, każdy z czterech serwisów stracił także kilka punkótw procentowych zasięgu w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Na piątym miejscu uplasował się serwis NaszeMiasto.pl, który w stosunku do lipca zyskał 0,28 pkt proc. NaszeMiasto.pl być może umocni swoją pozycję wraz ze startem serwisów internetowych wydawnictwa Polskapresse związanych z dziennikiem "Polska". Lepsza jest także pozycja innego serwisu Polskapresse - Wiadomosci24.pl, który w sierpniu awansował na 14 pozycję rankingu, z 18 miejsca, które miał w lipcu.

Z rankingu wypadł serwis tygodnika Wprost.pl, który znalazł się poza pierwszą dwudziestką z zasięgiem 2,41%. Więcej na temat tygodników opinii w internecie w artykule "Tygodniki opinii będą się bić".

Kategoria Kultura i Rozrywka

Dwa serwisy z pierwszej piątki, który nie straciły zasięgu w stosunku do lipca to Interia.pl (+2,43 pkt proc.) oraz Onet.pl (+0,7 pkt proc).

W tej kategorii debiutują serwisy rozrywkowe Gazeta.pl z zasięgiem 5,97%, który dało im 17 miejsce. Motorem napędowym tych witryn jest serwis popkulturalny PopCorner.pl, który miał w sierpniu ponad 320 tys. użytkowników.



Kategoria Motoryzacja

Serwisy motoryzacyjne Onet.pl awansowały na trzecie miejsce, zwiększając swój zasięg w stosunku do lipca o 0,94 pkt proc. Tym samym serwisy motoryzacyjne Gratka.pl (należące do Polskapresse), spadły na czwartą pozycję.

Serwis V10.pl z 15 pozycji w lipcu trafił na 13 w sierpniu, zwiększając swój zasięg o 0,35 pkt proc. O V10.pl warto wspomnieć także z tego względu, że wprowadza innowacyjne rozwiązania. Ostatnim przykładem takich działań jest wyszukiwarka ogłoszeń motoryzacyjnych Wroom.pl.

Kategoria Biznes, Finanse, Prawo

Spośród pierwszej piątki serwisów jedynie Interii udało się zwiększyć zasięg w stosunku do lipca i to nieznacznie (0,2 pkt proc.). Zwiększył się dystans dzielący Money.pl od Bankier.pl - w lipcu wynosił on 1,46 pkt proc., w sierpniu - 1,81 pkt proc.

Nie do końca wiadomo jaki serwis kryje się za nazwą "Platnosci", prawdopodobnie chodzi o Platnosci.pl, serwis będący ofertą e-commerce firmy PayU.

Kategoria Budownictwo i Nieruchomości

Onet.pl, który w lipcu zajmował w tej kategorii siódmą pozycję, awansował na piąte miejsce (+1,13 pkt. proc. zasięgu). Jednak jeszcze więcej pozycji w rankingu zyskały serwisy portalu Interia.pl - z 19 miejsca w lipcu, na 12 w sierpniu. Na tych przykładach widać, że duże zasięgi portali pozwalają im zapewnić znaczne wzrosty ruchu w prawie każdej kategorii. Objęcie czołowych pozycji w kategorii Budownicto i Nieruchomości jest dla portali łatwe również dlatego, że zasięgi innych witryn w tej kategorii są stosunkowo małe.