Raport UKE: ceny mobilnego Internetu w Polsce 2009

Przez ostatni rok podwoiła się liczba modemów bezprzewodowego Internetu. Nasycenie usługami mobilnego Internetu osiągnęło wartość blisko 5%. Operatorzy muszą już bardzo agresywnie walczyć o klienta. W efekcie rynkowe ceny aktywacji usługi w abonamencie wahają się w przedziale od 1 do nawet 189 złotych. Szczegółowy raport na temat cen usług mobilnego Internetu w Polsce opublikował właśnie UKE.

Raport UKE: ceny mobilnego Internetu w Polsce 2009

UKE: Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił szczegółową analizę cen usług mobilnego Internetu w Polsce. Z dokumentu wynika, że w okresie od czerwca 2008 do czerwca 2009 roku na krajowym rynku podwoiła się liczba modemów bezprzewodowego Internetu, a nasycenie usługami osiągnęło blisko 5%.

Rynkowe ceny aktywacji usługi w abonamencie wahają się w przedziale od 1 aż do 189 złotych z VAT. Średnia opłata miesięczna za korzystanie z usługi wynosi natomiast ok. 55 złotych z VAT dla klienta post-paid oraz ok. 36 złotych z VAT dla klienta biznesowego.

W raporcie czytamy, że znacznie droższy koszt aktywacji ponoszą klienci usług oferowanych w systemie przedpłacowym. Ceny aktywacji wraz z modemem w pre-paid wahały się w analizowanych ofertach od 249 nawet do 919 PLN z VAT. Jednocześnie usługi w systemie pre-paid jest decydowanie tańsze i wymaga wydatku średnio ok.

Dowiedz się więcej:
  • Pełen raport UKE: Analiza cen usług mobilnego Internetu w Polsce dostępny jest w tym miejscu: (dokument PDF).
"19 PLN z VAT miesięcznie, celem utrzymania aktywnego konta przez co najmniej 2 lata.

Miesięczne ceny abonamentów oscylują w przedziale 29 - 160 złotych z VAT dla klientów post-paid oraz od 25 do 157 złotych z VAT dla klientów biznesowych.

Na rynku jest coraz więcej ofert z początkowym okresem promocyjnym o obniżonej opłacie, który jednak nie zawsze zmniejsza całościowy koszt ponoszonych wydatków. Promocyjny abonament często łączy się z droższą aktywacją lub wyższymi cenami modemów i kart. Za wyborem oferty promocyjnej przemawia natomiast częsta możliwość próbnego wykorzystania usługi i rozwiązania umowy w przypadku braku satysfakcji klienta" - czytamy w raporcie UKE.

Z dokumentu wynika, że limit transferu w ofertach waha się od 250 MB nawet do 19,5 GB w ofertach abonamentowych. Większość operatorów oferuje przynajmniej kilka różnych limitów transferu, a po ich przekroczeniu dodatkowe pakiety danych w promocyjnych cenach.

Internet w Polsce: 59% zasięgu

Raport UKE: ceny mobilnego Internetu w Polsce 2009

UKE: Korzystanie z Internetu w ciągu ostatniego miesiąca (w , N= 1600)

W analizie znalazła się ciekawa informacja na temat popularności Internetu w Polsce jako usługi.

Z badań zrealizowanych na zlecenie UKE wynika, iż ponad połowa respondentów (59,1%) korzystała w grudniu 2008 roku z usługi Internetu.

W świetle tych danych można przypuszczać, że popularność Internetu mobilnego będzie w nadchodzących miesiącach dynamicznie rosnąć.

UKE: jakość obsługi klienta jest wciąż bardzo niska

Analiza UKE wskazuje, że pomimo bardzo wysokiego zainteresowania usługami mobilnego Internetu w Polsce, jakość obsługi klienta przez operatorów wciąż pozostaje bardzo niska. Badanie wykazało, że na stronach internatowych operatorów często znajdują się nieaktualne cenniki, a niektóre oferty wręcz wzajemnie się wykluczają. Źle oceniono również infolinie - konsultanci nagminnie nie byli w stanie udzielić konkretnej odpowiedzi na zadane im pytania.

Raport UKE: ceny mobilnego Internetu w Polsce 2009

Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 17/08/2009 - 23/08/2009

Mobilny internet na rynku telefonów

Mobilny internet to nie tylko modemy zewnętrzne, ale również telefony komórkowe i smartfony. Obecnie operatorzy telefoniczni coraz częściej zachęcają swoich klientów do zakupu urządzeń oferujących łatwy dostęp do Sieci z poziomu najbardziej podręcznego urządzenia.

W zestawieniu gemiusRanking PL za okres 17-23.08.2009 znajdujemy ranking najpopularniejszych producentów urządzeń mobilnych wśród polskich internautów. Widać, ż wśród producentów króluje Nokia z 19 proc. przewagą nad drugim w klasyfikacji Sony Ericssonem oraz 28 proc. nad trzecim w zestawieniu Applem. Aż 44,41 procentowy udział odsłon wykonanych za pośrednictwem urządzeń przenośnych sygnowanych marką Nokii jest imponujący. Wynik ten jest m.in. zasługą takich modeli, jak: Nokia E51, Nokia 6300, Nokia N95, Nokia 5310 XpressMusic czy Nokia N95 8GB, znajdujących się w pierwszej dziesiątce rankingu najpopularniejszych wersji urządzeń przenośnych.

Sony Ericsson plasuje się na drugim miejscu w rankingu producentów urządzeń mobilnych z 24,85 proc. udziałem w polskim rynku, a najpopularniejsze wersje telefonów tego producenta to K800, K550 oraz W890.

Trzecim najbardziej popularnym producentem urządzeń mobilnych wykorzystywanych przez polskich internautów do surfowania po sieci jest firma Apple (16,16 proc. odsłon). Wynik ten jest przede wszystkim rezultatem dużej popularności iPhona, który w rankingu konkretnych modeli urządzeń przenośnych znajduje się na pozycji lidera (13,98 proc.).