Przegląd tygodnia 9-15.11

Polska Telefonia Cyfrowa utworzyła w wynikach za trzeci kwartał rezerwę w wysokości 52,7 mln zł, w związku z uchyleniem przez Urząd Antymonopolowy decyzji URTiP z ub. roku o obniżeniu o połowę stawki na połączenia do sieci TP SA. PTC wystąpiła już jednak z wnioskiem do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wszczęcie postępowania przeciw TP SA i Centertelowi.

W nowej ofercie TP SA, instalacja usługi dostępu do Internetu DSL jest tańsza nawet o 700 zł niż w standardowej ofercie. Oferta promocyjna adresowana jest do dotychczasowych abonentów SDI, którzy wybierając jedną z dwóch możliwych opcji dostępu do Internetu DSL 512 (512kb/s) lub DSL 1 (1Mb/s), rozwiążą jednocześnie umowę na świadczenie usługi SDI. W takiej promocji opłata instalacyjna wynosi 149 zł netto bez względu na wybraną opcję. Promocja trwa od 12 listopada do 30 kwietnia 2003 roku. Dla porównania, w zwykłej opłaty instalacyjne wynoszą 799 zł za DSL 512 oraz 849 zł za DSL 1. Comiesięczne opłaty abonamentowe za usługi DSL 512 i DSL 1 to odpowiednio 299 i 649 zł netto.

Spółka ComArch wdrożyła system informatyczny do obsługi programu lojalnościowego uruchomionego przez BP Polska. Wartość kontraktu wynosiła ponad 11 mln zł. Wdrożenie objęło 300 stacji paliwowych BP, ARAL i punkty 15 partnerów programu BP. Podstawą dostarczonego przez ComArch rozwiązania jest autorskie oprogramowanie CRM Aurum. Spółka koordynowała także budowę infrastruktury telekomunikacyjnej na potrzeby systemu. Dane transmitowane są z wykorzystaniem technologii GPRS. ComArch przejął także opiekę nad centralnymi serwerami systemu i przeszkolił 3 tys. pracowników stacji BP i Aral. W projekcie uczestniczyły również TP SA, Polkomtel, Mobile Internet Services, HTEC i Getronics.

Zdaniem analityków BRE Bank wykaże w III kwartale br. stratę. Średnia z prognoz przedstawionych przez nich to 16,2 mln zł straty netto, a główny wpływ na zaistnienie tego faktu mają przeceny Elektrimu i Szeptela. W piątek rating banku obniżył Moody's (z D do D-, za to z perspektywą stabilną).

Polska Telefonia Cyfrowa utworzyła w wynikach za trzeci kwartał rezerwę w wysokości 52,7 mln zł, w związku z uchyleniem decyzji URTiP przez Urząd Antymonopolowy. URTiP obniżył przed rokiem o połowę stawki na połączenia do sieci TP SA. Narodowy operator zapowiedział już, że będzie się domagał zwrotu różnicy między poprzednimi stawkami, a tymi, które nakładała decyzja URTiP. Operator sieci komórkowej Era w okresie lipiec-wrzesień zarobił 76,6 mln zł netto. Przychody Polskiej Telefonii Cyfrowej wyniosły 1,3 mld zł. III kw. 2001 r. spółka zamknęła stratą przekraczającą 152 mln zł. W skali całego roku sieć spodziewa się uzyskać 5 mld zł przychodu.

Szef Polskiej Agencji Inwestycji Zagranicznych zamierza opublikować "czarną listę" polskich gmin, które nie sprzyjają zagranicznym inwestycjom. W kraju takich jednostek samorządowych ma być kilkadziesiąt.

Przychody Telefonii Dialog za trzeci kwartał wyniosły 264 mln z ł. Od stycznia br. operator ma dodatni wynik EBITDA - za pierwszy kwartał wyniósł on 29 mln zł, po drugim - 53,1 mln zł, a po trzech kwartałach - 90 mln zł. Strata netto wyniosła za III kwartał 201,5 mln zł.

Operator sieci Plus GSM, Polkomtel pozyskał w III kwartale 234,2 tys. nowych klientów i 30 września miał ich 4 mln 87,8 tys. Tym samym Polkomtel nadal dzierży drugie miejsce wśród krajowych operatorów komórkowych pod względem liczby abonentów. Przychody firmy w III kwartale wyniosły 1 mld 259,6 mln zł, zaś zysk netto 231,2 mln.

TP SA - dominujący w Polsce operator stacjonarny, od pewnego czasu deklaruje zamiar obniżenia cen połączeń do sieci komórkowych. Kwestia wysokości opłat za połączenia do sieci Era i Plus powinna się wyjaśnić do końca roku.

Bank Pekao SA, który ma w Polcardzie około 29% udziałów zamierza się ich pozbyć i zarobić na tej transakcji kilkadziesiąt milionów złotych. W tej chwili prowadzone są intensywne rozmowy, które zarząd banku ma nadzieję sfinalizować do końca grudnia. Nabyciem akcji Polcardu zainteresowany jest koncern G-Tech. Chęć zbycia swoich udziałów w Polcardzie wyrazili także inni udziałowcy firmy: BGŻ, Kredyt Bank, Orbis, BPH PBK.

Przedstawiciele Business Software Alliance, organizacji zwalczającej piractwo komputerowe, opublikowali właśnie raport, podsumowujący październikowe działania. Efekty przeprowadzonych kontroli to: likwidacja dwóch sklepów internetowych, zabezpieczenie 29 komputerów, dwóch nagrywarek, 1282 płyt i przesłuchanie 12 osób. Kontrole na wniosek BSA przeprowadzała policja - w październiku sprawdzano legalność oprogramowania w Gdańsku, Nowym Dworze Mazowieckim, Piekarach Śląskich, Raciborzu, Rzeszowie, Słupsku i Wejherowie. Piratów szukano w sklepach, na giełdach, kawiarniach internetowych oraz firmach. Policjanci zlikwidowali dwa sklepy internetowe, zajmujące się sprzedażą nielegalnego oprogramowania oraz jedną "kopiarnię" płyt (w Słupsku). Nielegalne oprogramowanie znaleziono w kilku firmach Rzeszowie, Nowym Dworze Mazowieckim oraz w Piekarach Śląskich. BSA zapowiada kolejne kontrole.

Polska Telefonia Cyfrowa wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wszczęcie postępowania przeciw TP SA i Centertelowi. Operator komórkowej sieci Era zarzuca im bowiem niedozwolone praktyki na rynku telekomunikacyjnym. Zdaniem PTC dominujący polski operator narzuca uciążliwe Ery warunki umowy, które przynosić mają TP SA nieuzasadnione korzyści. Praktyki te polegają na tym, że TP SA uzależnia zmniejszenie opłat za połączenia do sieci komórkowych od przyjęcia przez tychże operatorów zmienionych stawek rozliczeniowych. Na zmianę tych stawek zgodził się zależny od TP SA Centertel, operator sieci Idea. Porozumienia takiego nie zawarli jednak operatorzy Ery i Plusa. Postępowanie takie, zdaniem przedstawicieli PTC, ogranicza konkurencję, jest wykorzystywaniem przez TP SA dominującej pozycji na rynku usług stacjonarnych i przejawem nieuczciwej konkurencji.

Telefonia Dialog, chcąc pozyskać nowych klientów instytucjonalnych, wprowadziła promocję "Rozmowy biznesowe gratis". Promocja skierowana jest do firm i instytucji, które od 15 listopada do 31 grudnia br. roku podpiszą z Dialogiem umowę na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Promocja obejmuje zarówno linie analogowe jak i ISDN 2B + D. W ramach promocji, każdy nowy użytkownik w ramach stałej opłaty abonamentowej otrzyma przez sześć kolejnych miesięcy do wykorzystania 300 darmowych minut miesięcznie w taryfie Profit i Pionier oraz 520 darmowych minut miesięcznie w taryfie Efekt. Promocja obejmuje cały teren na jakim funkcjonuje telefonia Dialog, czyli byłe województwa: wrocławskie, wałbrzyskie, jeleniogórskie, legnickie, zielonogórskie, bielskie, łódzkie i elbląskie.

Posłowie PiS i LPR chcą opóźnić prace nad kontrowersyjną zmianą ustawy o radiofonii i telewizji. Chcą m.in. aby złagodzić ograniczenie w zakresie koncentracji mediów dla wydawców posiadających 30-proc. udział w sprzedaży egzemplarzowej gazet codziennych.

Od środy, 13 listopada dzięki usłudze firmy BillBird w kasach warszawskich supermarketów można opłacać gotówką rachunki wystawione przez Stoen, Plus GSM, Erę i Netię. Wkrótce do listy tej mają dołączyć Idea, TP SA, Aster City oraz Gazownia Warszawska.

T-Online świadcząca usługi dostępu do Internetu dla ponad 11 mln klientów, zaskoczyła dobrymi wynikami za III kw. br. W okresie tym T-Online udało się wypracować 383 mln euro przychodu i 35,6 mln euro zysku operacyjnego. Mimo straty netto sięgającej 273 mln euro, operator może zamknąć cały rok dodatnim wynikiem.

NTT DoCoMo zapowiada, że jako pierwsza sieć komórkowa na świecie udostępni użytkownikom telefony wyposażone w trójwymiarowe ekrany LCD. Aparat firmy Sharp z wbudowaną kamerą cyfrową, umożliwi przechowywanie ok. 1000 zdjęć lub 10-cio sekundowych klipów wideo. Efekty głębi na ekranie urządzenia uzyskiwany będzie dzięki specjalnej technologii przeplatania linii obrazu i odpowiedniemu podświetlaniu matrycy TFT. Użytkownicy będą mogli wykorzystać telefon do przesyłania „trójwymiarowych” zdjęć w ramach oferowanej przez sieć DoCoMo usługi I-shot, odpowiednika europejskich MMS-ów. W Japonii korzysta już z niej 2,5 mln klientów.

Progress Software przejęła firmę eXcelon Corporation, producenta narzędzi XML i oprogramowania do zarządzania danymi. Wartość transakcji wyniosła 24 mln USD. Transakcja zawarta przez obie firmy czeka teraz na zatwierdzenie przez akcjonariuszy firmy eXcelon, a całość postępowania związanego z przejęciem ma zakończyć się w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Według danych Gartner Group, eXcelon Corporation jest liderem na rynku obiektowych baz danych. Przejęcie spółki ma umożliwić Progress Software rozszerzenie oferty o bardziej zaawansowane narzędzia XML i obiektowe bazy danych. Wspólne produkty pojawią się na rynku już w pierwszym kwartale 2003 roku.

Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez eMarketer, wydatki na reklamę internetową w Stanach Zjednoczonych wyniosą w przyszłym roku 6,7 mld USD. Kwota ta ma być nieco wyższa od 6,38 mld USD, jakie reklamodawcy przeznaczyć mają na kampanie reklamowe on-line w tym roku. Czyżby oznaczało to nadejście dobrych czasów dla internetowej reklamy ? Wszak tegoroczne wydatki na reklamę w sieci są o 11,5% niższe niż w roku 2001. eMarketer prognozuje także, że w okresie 2002 – 2005, nakłady na nią wzrosną o 12,5%. W roku 2004 wydatki na reklamę on-line, mają wynieść w USA 7,2 mld USD, a w roku następnym wzrosnąć do 8,1 mld.

Jak donosi BBC, przedstawicielki płci pięknej częściej niż mężczyźni dokonują zakupów w Internecie, podczas gdy ci drudzy wydają w cyberprzestrzeni więcej pieniędzy. Wynika to z najnowszych badań przeprowadzonych przez Bank of Scotland. W Wielkiej Brytanii 22% kobiet i 19% mężczyzn zaopatruje się w sklepach internetowych. Jednakże, jak stwierdza raport, kobiety wydają na zakupy w Sieci średnio 70 GPB miesięcznie, mężczyźni zaś przeznaczają na nie 111 GPB. Brytyjczycy w sklepach internetowych kupują najczęściej płyty kompaktowe, filmy oraz książki. Jeżeli jednak chodzi o kupowanie odzieży w Internecie, kobiety kupują ją znacznie częściej niż mężczyźni. 29% pań i 15% panów ubiera się w Internecie. Kobiety chętniej niż mężczyźni, w wirtualnych sklepach wydają także pieniądze na żywność. Z kolei mężczyźni są bardziej skłonni do kupowania w Sieci usług turystycznych. Najczęstszymi klientami sklepów on-line są, zdaniem Bank of Scotland, osoby w wieku 25 – 34 lat. Jednak najwięcej pieniędzy (około 130 GPB miesięcznie) w wirtualnych sklepach wydają osoby pomiędzy 35 a 44 rokiem życia.

W przyszłym miesiącu we Włoszech zostanie uruchomiona pierwsza w Europie dużej skali sieć telefonii 3G. Jej operatorem będzie spółka należąca do grupy Hutchison z Hong Kongu. Włochy to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie rynków telekomunikacyjnych w Europie. UMTS zostanie początkowo udostępniony w 20 największych miastach kraju. Usługi 3G będą dostępne znacznie szerzej, niż w Austrii gdzie uruchomiona w październiku sieć UMTS obejmuje zasięgiem 25% populacji kraju. Według szacunków należącej do Hutchisona spółki, do końca 2003 r. będzie z nich korzystać min. 2 mln klientów. Infrastrukturę technologiczną na potrzeby usług UMTS dostarczył włoskiej firmie Ericsson. W styczniu 2003 r. start usług trzeciej generacji zapowiadają dwaj kolejni włoscy operatorzy, będący również klientami Ericssona.

W USA liczba abonentów korzystających z szerokopasmowego dostępu do Internetu wynosi już ponad 15 milionów. Najwięksi amerykańscy dostawcy szerokopasmowego dostępu do Internetu podłączyli w samym tylko trzecim kwartale br. 1,68 nowych użytkowników. W ten sposób liczba użytkowników szerokiego łącza osiągnęła w USA 15,6 mln. Zdaniem Leichtman Research, wzrost liczny użytkowników szerokopasmowego dostępu był w minionym kwartale największy w tym roku i znacznie, bo o 400 tys. przekroczył liczbę użytkowników przyłączonych w analogicznym okresie minionego roku.

Pomimo, że sprzedaż za pomocą Internetu uważana była za bardzo rozwojową gałąź gospodarki, to jak wynika z badania firmy Informa, nie jest w stanie powstrzymać spadku sprzedaży w przemyśle muzycznym. W skali globalnej, sprzedaż płyt prawdopodobnie spadnie w tym roku o ponad 7%, a jej wartość wyniesie 31,1mld USD. Według prognoz analityków, spadek sprzedaży w branży muzycznej będzie trwał aż do roku 2005, kiedy to nastąpić ma niewielkie ożywienie tego rynku. Według Informa, wartość światowej sprzedaży muzyki w Internecie, pozostanie w tym roku na niemal niezmienionym poziomie w stosunku do roku 2001 i wyniesie około 1,05 mld USD. Według prognoz, w roku 2007 wartość ta osiągnie 2,09 mld USD i stanowić będzie 6,5% całkowitej sprzedaży w branży muzycznej.

Jedynie 2% internautów w Europie kupowało do tej pory artykuły spożywcze w Sieci - wynika z najnowszych badań opublikowanych przez Forrester Research. W Europie sprzedaż żywności przez Internet jest najbardziej popularna w Wielkiej Brytanii. Aż 5% mieszkańców Wysp Brytyjskich kupowało jedzenie w Sieci w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Jednocześnie Brytyjczycy stanowią 50% Europejczyków, którzy zaopatrują się w artykuły spożywcze w Internecie. Badania Forrestera wykazują, że najczęstszymi klientami internetowych sklepów spożywczych są pracujące kobiety oraz rodziny o dochodach przewyższających średnią krajową. Zakupy robią oni częściej i wydają więcej pieniędzy (niemal dwa razy więcej) na zakupy on-line, niż pozostali klienci internetowych sklepów. Każdy klient internetowych sklepów spożywczych, na zakupy w Sieci w ciągu ostatnich trzech miesięcy wydał średnio 411 EUR (415 USD). Dla porównania na każdego innego użytkownika, który dokonuje zakupów w Sieci, ale nie odwiedza sklepów spożywczych on-line, przypada średnio 228 EUR (230 USD) wydanych na zakupy w Internecie.

Już od przyszłego roku ICANN może wprowadzić trzy nowe domeny najwyższego poziomu. Prezes Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), Stuart Lynn zapowiedział, że organizacja wystąpi z wnioskiem o utworzenie trzech nowych domen najwyższego poziomu - top level domains (TLDs). Okazuje się, że wprowadzona w 2000 r. grupa siedmiu domen takich jak .biz, czy .info przestaje wystarczać. Zarząd ICANN postuluje więc, aby decyzję o utworzeniu nowych domen podjąć jeszcze w grudniu br., podczas jej dorocznego zgromadzenia. Nowe domeny byłyby wówczas dostępne już w roku 2003.

Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę badawczą Forrester Research, mieszkańcy Starego Kontynentu nie są skłonni kupować telefonów komórkowych posiadających dodatkowe, najnowsze możliwości. Forrester donosi, że zaledwie 20% użytkowników telefonów komórkowych w Europie być może zdecyduje się nabyć telefon komórkowy trzeciej generacji (UMTS) w ciągu najbliższych dwóch lat. Forrester informuje także, że krótkie wiadomości tekstowe SMS, są jedyną mobilną usługą (poza standardowymi rozmowami) za którą Europejczycy są rzeczywiście skłonni zapłacić. Z kolei 72% dorosłych Europejczyków (ok. 190 mln osób) posiada i używa telefonu komórkowego. Jednak jedynie 24% z nich chciałoby płacić za dodatkowe usługi jakie oferuje telefonia trzeciej generacji. Jednocześnie warto zauważyć, że w ciągu tego roku, aż o 23% wzrosła liczba osób posiadających telefon z WAP-em, ale tylko 3% z nich wykorzystuje możliwości jakie oferują aparaty z dostępem do Internetu. Forrester podkreśla, że operatorzy chcąc na szeroką skalę wprowadzić telefony UMTS, powinni swą ofertę skierować do młodzieży oraz do młodych menedżerów (young business professionals).

Niemal rok trwały prace nad wdrożeniem nowego segmentu produktów sprzedawanych w Amazon.com. Internetowy potentat sprzedaży detalicznej poszerzył swoją ofertę o dział odzieżowy, w którym znajdują się produkty ponad 400 marek. Oferta odzieżowa Amazona jest tak szeroka, że każdy internauta może się w tym sklepie ubrać od stóp do głów. Próbna wersja sklepu odzieżowego Amazona testowana była już tydzień temu i jak twierdzą przedstawiciele firmy, próba wypadła pozytywnie. Już w ciągu kilku dnia fazy testowej, internauci złożyć mieli kilkadziesiąt tysięcy zamówień. Szefowie Amazona, chcąc przyciągnąć klientów do swojego działu odzieżowego wprowadzili nawet specjalną promocję. Każdy kto zamówi ubrania za co najmniej 50 USD, otrzyma od firmy 30 USD na dalsze zakupy w Amazon.com.

Osoby, które włamując się do komputera wyrządzą osobom prywatnym lub instytucjom poważne szkody, mogą zostać w USA skazane na dożywotnie więzienie. Takie rozwiązanie zawiera rozważany właśnie przez amerykański Senat projekt nowej ustawy dotyczącej bezpieczeństwa publicznego.