Przegląd tygodnia 28.12-3.01

NEUTRON-IT, producent programu easySHOP, podpisał umowę z czeską firmą Macron Software. Telefonia Dialog wesprze Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Microsoft przesunął rynkową premierę swojego oprogramowania CRM, wspomagającego zarządzanie kontaktami z klientami. AOL Time Warner otrzymał amerykański patent na technologię informatyczną na której oparte są komunikatory internetowe. Brytyjski producent telefonów komórkowych Sendo pozwał do sądu Microsoft.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji objęła patronatem honorowym i merytorycznym XVIII Międzynarodowe Targi KOMPUTER EXPO 2003. Targi odbędą się w dniach 21-24 stycznia 2003 roku, po raz pierwszy w najnowocześniejszym centrum wystawienniczym w stolicy - Centrum EXPO XXI, przy ulicy Prądzyńskiego 12/14. Patronami honorowymi imprezy są ministrowie: infrastruktury, edukacji, nauki, spraw wewnętrznych i administracji oraz obrony narodowej. Targom towarzyszyć będą liczne imprezy i debaty związane z poszczególnymi dniami branżowymi: 21 stycznia - Dzień Internetu, 22 stycznia - Dzień Edukacji, 23 stycznia -Dzień Informatyki dla Wojska i 24 stycznia - Dzień Informatyki dla MSP.

Energis Polska poinformowała o podpisaniu umowy z TPSA, na mocy której od 1 stycznia 2003 roku firma może świadczyć usługi międzynarodowych połączeń głosowych. Dzięki temu porozumieniu Energis wprowadzi nową usługę dla swoich abonentów, którzy od pierwszego stycznia będą mogli wykonywać połączenia międzynarodowe za pośrednictwem sieci firmy. Połączenia te będą rozliczane jednosekundowo.

10 stycznia 2003 roku w Gimnazjum Nr 1 w Józefowie pod Warszawą odbędzie się podsumowanie ogólnopolskiego programu pilotażowego technologii PLC "Internet w każdej klasie". Spotkanie wieńczy trzymiesięczny program pilotażowy podczas którego testowano zastosowanie technologii PLC (Powerline Communications) w trzech szkołach: w Józefowie, Bielsku-Białej oraz Pruszczu Gdańskim. Jest on wspólnym przedsięwzięciem Interkl@sy, firmy Ascom oraz AVC i Matic. Dzięki projektowi w każdym pomieszczeniu szkoły, w którym znajduje się gniazdko elektryczne można korzystać z Internetu. W podsumowaniu programu wezmą udział przedstawiciele Ministra Edukacji, Ministra Infrastruktury, Ministra Skarbu oraz delegacje nauczycieli, dyrektorzy i władze oświatowe trzech miejscowości, w których prowadzony był projekt. Organizatorzy przedstawią opinię Instytutu Medycyny Pracy oraz spodziewają się opinii Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty dotyczącej zastosowania technologii PLC w szkołach.

Netia obniżyła opłaty za połączenia międzynarodowe realizowane poprzez łącza standardowe i usługi w technologii VoIP. Obniżka opłat dotycząca połączeń z sieciami stacjonarnymi sięga od kilkunastu do kilkudziesięciu procent w zależności od wybranej strefy. Niższe stawki obejmą abonentów korzystających zarówno z taryf z zaliczaniem minutowym jak i usług rozliczanych w systemie sekundowym.

NEUTRON-IT, producent programu easySHOP, podpisał umowę z czeską firmą Macron Software – producentem systemu klasy CMS – WebToDate. Umowa dotyczy integracji obu programów. Integracja programów ma na celu zwiększenie ich atrakcyjności. Macron Software liczy też na sprzedaż swojego rozwiązania w Polsce, zaś NEUTRON-IT na zaistnienie na rynku czeskim. Plany zakładają stworzenie w pierwszej połowie tego roku czeskiej wersji programu easySHOP i rozpoczęcie dystrybucji na terenie Czech poprzez firmy partnerskie. NEUTRON-IT szacuje wielkość sprzedaży programu easySHOP na czeskim rynku na 100 licencji rocznie.

France Telecom do końca ubiegłego roku posiadał opcję zakupu od MSP, 2,5% plus jedna akcja TP SA. Wykorzystanie opcji, sprawiłoby, że francuski operator miałby większościowy pakiet akcji spółki. Borykający się z problemami finansowymi France Telecom, nie zwiększył jednak swych udziałów w TP SA. Jeszcze w maju 2002 r. France Telecom zadeklarował, że złoży pisemną ofertę na zakup tych akcji do końca czerwca. Francuskie konsorcjum nie ujawniło jakie były powody decyzji o niewykorzystaniu opcji. "Mimo, że FT nie skorzystał z opcji, to decyzja ta nie zmienia nastawienia FT wobec Telekomunikacji Polskiej, która jest nadal jedną z najważniejszych inwestycji FT" - powiedziała Anna Krajewska z biura prasowego FT w Polsce. Konsorcjum France Telecom i Kulczyk Holding we wrześniu 2001 roku podpisały umowę zakupu 12,5% akcji TP SA, zwiększając tym samym swój udział w kapitale spółki z 35% do 47,5%.

Podczas czwartkowej sesji GPW, właściciela zmieniło ponad milion akcji Szeptela (7,5% kapitału) przy spadku kursu o ponad 16% na zamknięciu. Według obserwatorów w wyprzedaży mogą brać udział najwięksi akcjonariusze spółki, np. CDM Pekao, którego właściciel - bank Pekao - domagał się upadłości spółki.

Telefonia Dialog postanowiła wesprzeć XI Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i uruchomiła linię charytatywną dla swoich abonentów i osób korzystających z budek telefonicznych. W okresie od 5 do 19 stycznia 2003 roku, czyli tydzień przed i tydzień po finale WOŚP, abonentom Dialogu i użytkownikom ponad 1,7 tys specjalnie oznaczonych budek telefonicznych udostępniony zostanie specjalny numer. Całkowity dochód z linii charytatywnej 0 708 108 108 przekazany zostanie na konto WOŚP. Każdy kto wybierze ten numer i uzyska połączenie wesprze Orkiestrę kwotą 1,64 zł. Koszt jednego połączenia wynosi jednak 2 zł brutto, gdyż jest ono obłożone 22-proc. podatkiem VAT. W niedzielę 12 stycznia, kiedy będzie miał miejsce finał WOŚP, czynne będą wszystkie biura obsługi klienta Dialogu. Będzie w nich można złożyć datki na WOŚP, zaś kwestujący wolontariusze będą mogli z nich zadzwonić do sztabów orkiestry.

Microsoft przesunął rynkową premierę swojego oprogramowania wspomagającego zarządzanie kontaktami z klientami. Pakiet CRM w USA trafi do sprzedaży w I kw. 2003 r., a lokalne wersje dostępne będą dopiero w II połowie br. Pierwotnie rozwiązanie opracowywane od podstaw przez Microsoft Business Solutions miało pojawić się pod koniec 2002 r. Jak utrzymują przedstawiciele firmy, pakiet przeznaczony na rynek amerykański jest już prawie gotowy. O kilka miesięcy opóźni się jednak premiera europejskich wersji. Przyczyną jest konieczność przeprowadzenia dodatkowych testów. Jak twierdzą analitycy Microsoft musi przygotować dojrzały produkt już za pierwszym podejściem. W przeciwnym razie firma zrazi sobie potencjalnych klientów.

Jak ocenia brytyjska firma konsultingowa Hedra, która specjalizuje się w usługach internetowych dla sektora publicznego, z serwisów internetowych rządu brytyjskiego korzysta niewielu internautów. Dzieje się tak pomimo dużych nakładów na brytyjski e-government. Rząd brytyjski przeznaczył już 1 mld GPB (1,6 mld USD) na to, aby do roku 2005 w Internecie funkcjonowały wszystkie instytucje publiczne i resorty, z którymi podatnicy i firmy mogą komunikować się i rozliczać elektronicznie. Natomiast kolejne 5 mld GPB, rząd przeznaczyć ma na realizację programu powszechnego dostępu do Internetu - tzw. e-enablement. Tymczasem mniej niż 1/3 mieszkańców Wielkiej Brytanii odwiedziła dotychczas któryś z około 3 tysięcy publicznych serwisów WWW. Zaledwie 5% brytyjskich Internautów regularnie odwiedza takie serwisy. Raport sporządzony przez Hedrę nie świadczy najlepiej o brytyjskim e-government, tym bardziej, że jeszcze w grudniu, jedna z parlamentarnych komisji skrytykowała rządowe serwisy WWW. Komisja uznała, że część rządowych stron, wliczając w to oficjalny serwis premiera, jest nieaktualnych. Poza tym komisja zwróciła uwagę na fakt, iż spośród 1,65 mln brytyjskich MSP – płatników podatku VAT, zaledwie 2,5 tys rozlicza się z fiskusem za pośrednictwem Sieci.

Kierownictwo Veritas Software - mając nadzieję na wzmocnienie pozycji firmy na rynku rozwiązań do zarządzania pamięciami masowymi - zadecydowało o przejęciu dwóch firm: Precise Software Solutions i Jareva Technologies. Wartość pierwszej transakcji wynosi 537 mln USD. Warunków umowy z Jareva nie ujawniono. Precise Software jest producentem rozwiązań do zarządzania wydajnością aplikacji i systemów operacyjnych. Z kolei Jareva Technologies dostarcza rozwiązania umożliwiające automatyczne dołączanie - w miarę rosnącego obciążenia - kolejnych serwerów bez interwencji administratora. Veritas dotychczas sprzedawał jedynie rozwiązania do zarządzania pamięciami masowymi. Zdaniem analityków ostatnie przejęcia Veritas Software dają tej firmie lepszą pozycję w walce z takimi konkurentami, jak EMC czy Sun Microsystems.

Japońscy abonenci telefonii komórkowej pobierają miesięcznie z Internetu ok. 80 mln melodyjek - dzwonków do telefonów; w Europie czyni tak ok. 60 mln użytkowników telefonii mobilnej. Ekspansja dzwonkowego biznesu przynosi sieciom komórkowym miliardowe zyski i pozwala oszacować zainteresowanie przyszłymi rozrywkowymi usługami (np. grami) które pojawią się wraz z telefonami 3 generacji. Jak przewiduje firma Analysys, badająca rynek telekomunikacyjny, już w 2005 roku europejski rynek gier dla telefonów komórkowych będzie wart 3 mld Euro.

Internetowe ogłoszenia drobne stają się coraz bardziej popularnym rynkiem reklamy wśród amerykańskich firm. Na amerykańskim rynku internetowym o ten typ ogłoszeń walczą serwisy takie jak Monster.com, HotJobscom czy CareerBuilder. Jupiter Research przewiduje że wydatki na sieciowe ogłoszenia drobne osiągną w 2003 r sumę 1,44 mld USD, a w roku 2007 2,34 mld USD.

Pomimo stagnacji panującej w minionym roku w światowej gospodarce, wydatki konsumenckie on-line wzrosły za 2002 roku niemal o 40% i osiągnęły 74 mld USD – szacuje comScore Media Metrix. Nowojorska firma badawcza przypisuje tak znaczący wzrost wydatków na internetowe zakupy znacznemu wzrostowi liczby e-klientów. Niebagatelny wpływ na wzrost obrotów branży ma jednak także, zdaniem analityków z comScore Media Metrix, zwiększenie wydatków na zakupy on-line przez dotychczasowych amatorów e-zakupów. Inne czynniki, które przyczyniły się do wzrostu wydatków na e-zakupy, to przede wszystkim wygoda i łatwość ich dokonywania. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez comScore, 53% respondentów uważa iż Internet jest sposobem na łatwe i wygodne dokonywanie zakupów. Z kolei 64% respondentów twierdzi, iż e-zakupy to znaczna oszczędność czasu. Internauci bardzo cenią sobie także możliwość szybkiego porównania cen produktów które zamierzają nabyć. Aż 60% respondentów używa Internetu jako narzędzia do znalezienia najkorzystniejszej oferty. Dokonywanie transakcji w Internecie nadal budzi jednak pewne obawy. Wyraża je około 40% respondentów; 36% ankietowanych obawia się o bezpieczeństwo transakcji zawieranych w Sieci, zaś 40% - że ich dane osobowe mogą dostać się w niepowołane ręce.

Liczba mieszkańców Europy, korzystających z szerokopasmowego dostępu do Internetu wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 3,4 mln - wynika z raportu opublikowanego przez firmę Parks Associates. Z danych przedstawionych przez firmę wynika, że pod koniec trzeciego kwartału roku 2002 liczba Europejczyków korzystających z "broadbandu" sięgała 7,8 mln osób. Dla porównania - w analogicznym okresie roku 2001 "szerokopasmowców" było w Europie tylko 4,4 mln. Analitycy zwracają uwagę, iż wśród osób korzystających z szerokopasmowego dostępu do Sieci jest coraz więcej użytkowników domowych - do ubiegłego roku na korzystanie z szybkiego dostępu do Sieci częściej decydowały się firmy oraz instytucje.

Prawie 60% Amerykanów, ankietowanych przez Pew Research Center przyznało, że przeglądają strony WWW regularnie, a Internet stał się dla nich jednym z ważniejszych źródeł informacji o służbie zdrowia, administracji państwowej oraz wszelkich potencjalnych zakupach. Zdaniem przedstawicieli Pew Research Center, dla wielu mieszkańców USA Internet stał się tym, czym jeszcze do niedawna było poranne czytanie prasy, czy oglądanie wiadomości telewizyjnych - Sieć jest dla nich po prostu kolejnym źródłem informacji o świecie. Dotyczy to przede wszystkim młodych ludzi, choć autorzy raportu zaznaczają, że do co dziennego korzystania z Internetu przekonuję się również coraz więcej starszych osób. Pew Research Center jest niezależną organizacją, zajmującą się m.in. badaniem tego, jak mieszkańcy USA postrzegają media oraz jaki wpływa mają one na ich życie. Raport został opracowany w oparciu o ankiety wypełnione przez 2000 Amerykanów.

Firma badawcza Analysys przedstawiła raport, z którego wynika, że wojna cenowa na rynku głosowych usług telekomunikacyjnych w Zachodniej Europie może kosztować operatorów mobilnych i stałych w ciągu najbliższych 5 lat ponad 8% ich obecnych przychodów. Ile zatem wyniesie czysty zysk ich klientów? Spodziewana wojna cenowa na rynku usług głosowych w Europie Zachodniej może spowodować spadek wartości tego rynku ze 185 mld EUR do 170 mld EUR na przestrzeni najbliższych pięciu lat - ocenia Analysys. Operatorzy stacjonarni mieliby według szacunków firmy stracić w tym czasie 14% przychodów z usług głosowych - z 96 mld EUR w 2002 do 83 mld EUR w 2007. Liczba wydzwonionych minut powinna utrzymać się w tym okresie na poziomie 1,32 bln rocznie. Jednocześnie przychody operatorów mobilnych powinni spaść z 89 mld do 87 mld EUR, pomimo blisko 70-proc. wzrostu liczby wydzwonionych minut - z 310 mld do 522 mld rocznie.

Brytyjski producent telefonów komórkowych Sendo pozwał do sądu Microsoft. Firma oskarża koncern, że najpierw wykorzystał Sendo do opracowania Stingera (opartego na Windows systemu operacyjnego dla telefonów komórkowych), a później niespodziewanie zerwał współpracę. Zdaniem przedstawicieli Sendo, Microsoft postąpił w tym przypadku wyjątkowo cynicznie - najpierw rozpoczął współpracę z brytyjską firmą, wabiąc ją obietnicami przyszłych zysków ze sprzedaży telefonów wykorzystujących Stingera. Później, gdy już Sendo zakończyła prace nad systemem Microsoft nagle wycofał się ze współpracy. Co więcej, przedstawiciele Sendo twierdzą, że Microsoft nie wywiązał się z zobowiązań finansowych na kwotę blisko 14 mln. USD. Rzecznik Microsoftu, Jon Murchinson, na razie odmówił komentarza, tłumacząc, że firma wciąż bada pozew.

W ciągu ostatniego półrocza chińskie władze zamknęły ok. 3,3 tys. kawiarenek internetowych. Oficjalną przyczyną są względy bezpieczeństwa - oczywiste jednak jest, że prawdziwym powodem jest chęć "odcięcia" obywateli od nieocenzurowanych informacji. Nagonka na chińskie kawiarenki internetowe rozpoczęła się po pożarze w jednej z Pekińskich e-kafejek, w którym zginęło 25 osób. Po nim właśnie wprowadzono nowe, bardzo restrykcyjne zasady funkcjonowania takich obiektów, których niespełnienie karane jest odebraniem licencji na prowadzenie kawiarenki. W ciągu ostatniego półrocza chińskie władze przeprowadziły kontrole w 50 tys. e-kafejek. Właścicielom 12 tys. z nich czasowo zawieszono licencje, a 3,3 tys. - odebrano prawo do prowadzenia lokalu. To nie jedyne przypadki represji Chin wobec użytkowników Internetu - kilka tygodni temu przedstawiciele walczącej o prawa człowieka organizacji Amnesty International poinformowali, że w Chinach skazuje się na długoletnie więzienia lub nawet karę śmierci osoby, które omijając cenzurę publikują swoje opinie na stronach WWW.

AOL Time Warner otrzymał amerykański patent na technologię informatyczną na której oparte są komunikatory internetowe (tzw. instant messaging). Otwiera to przed koncernem potencjalne źródło znacznych przychodów. Komunikatory internetowe takie jak ICQ, czy Gadu-Gadu to obecnie bardzo popularne i coraz częściej wykorzystywane narzędzie komunikacji. Technologia komunikacji bezpośredniej (instant messaging) została opracowana przez izraelską firmę Mirabilis, którą AOL przejął w 1998 roku. Stworzony przez Mirabilis popularny komunikator ICQ, jest obecnie używany przez około 320 mln internautów, którzy każdego dnia za jego pomocą wysyłają około 2,1 mld wiadomości. Dla koncernu AOL Time Warner otrzymanie patentu może mieć duże znaczenie ze względu na rywalizację z konkurencyjnymi firmami Microsoft oraz Yahoo!, które także oferują swoim użytkownikom internetowe komunikatory. Powstaje pytanie, czy AOL zdecyduje się na wyegzekwowanie od konkurentów praw wynikających z posiadania patentu. Niegdyś AOL zgodził się już na nieodpłatne wykorzystywanie opatentowanych przez siebie technologii cookies i SSL. Na razie jednak, jak oświadczył rzecznik prasowy AOL, firma nie planuje skorzystać z praw wynikających z otrzymania patentu. Niedawno AOL i Microsoft rozpoczęły prace nad stworzeniem zabezpieczeń przesyłanych przez komunikatory wiadomości, tak aby programy takie mogły być wykorzystywane przez klientów korporacyjnych.