Przegląd tygodnia 17-21.03

Naukowcy z Europy i USA ustanowili wspólnie nowy rekord prędkości przesyłu danych w sieci internetowej. Newslettery, przygotowywane przez wydawnictwo IDG Poland znalazły się w pierwszej dwudziestce rankingu newsletterów, przygotowanego przez serwis Slowawsieci.com. Według kolejnego półrocznego raportu "eHandel B2C w Polsce" I-Metrii, w naszym kraju działało na koniec 2002 roku już tylko 660 sklepów internetowych - tylko, bo w połowie 2001 roku było ich 850. eMarketer prognozuje, że światowe przychody z elektronicznego handlu B2B przekroczą do końca bieżącego roku 1,4 biliona USD.

Wojna w Iraku "zatyka" WWW Internauci, próbujący w czwartek w nocy i nad ranem odwiedzić amerykańskie i brytyjskie rządowe serwisy internetowe, napotykali poważne problemy z dostępem do nich. Przyczyną kłopotów było niespotykane dotąd obciążenie serwerów - na wieść o rozpoczęciu operacji w Iraku miliony internautów z całego świata zaczęły szukać informacji o niej.

Amerykańskie serwisy informacyjne na rozpoczęcie operacji "Iracka wolność" zareagowały błyskawicznie - na większości z nich znaleźć możemy rozbudowane sekcje, w których prezentowane są najważniejsze doniesienia z rejonu Zatoki Perskiej, a także ich ich szeroko rozumiane "tło" - kalendarium konfliktu czy też biografie jego najważniejszych "aktorów". W tyle za Amerykanami nie pozostają Polacy - większość rodzimych serwisów informacyjnych zaoferowała użytkownikom sekcje nie mniej ciekawe od amerykańskich.

Newslettery, przygotowywane przez wydawnictwo IDG Poland znalazły się w pierwszej dwudziestce rankingu newsletterów, przygotowanego przez serwis Slowawsieci.com. Listę 30 najlepszych polskich newsletterów redakcja serwisu przygotowała, analizując ok. 300 mailingów. Miło nam poinformować, że w zestawieniu znalazły się aż 4 newslettery przygotowywane przez wydawnictwo IDG Poland: Aktualności PC World.pl (23,1 punktu, pozycja 6, pierwszy na liście newsletter "komputerowy"), Aktualności Computerworld.pl (22,1 punktu, pozycja 9), Wydarzenia InternetStandard.pl (18,8 punktu, miejsce 16) oraz Bezpieczeństwo w Sieci IDG.pl (17,3 punktu, 19 miejsce).

W tym tygodniu do mediów trafiła anonimowa wiadomość, informująca o tym, jakoby ClickAd nielegalnie korzystał z oprogramowania AdServer firmy Doubleclick. Dzień później prezes ClickAd, Maciej Sobierajski, opublikował oświadczenie, z którego wynika, że software jest wykorzystywany legalnie. Potwierdziła to również Lynn Forsyth, menedżer ds. klientów w DoubleClick TechSolutions Germany.

Liczba kont założonych w niemieckich e-bankach sięgnie w 2007 r. 32,6 mln - donosi IDC. Zdaniem analityków, przyrost liczby e-kont wyniesie w ciągu najbliższych pięciu lat ok. 11% rocznie. Z szacunków IDC wynika, że do końca ubiegłego roku w zlokalizowanych w Niemczech e-bankach założono w sumie ok. 20 mln kont - w tym ok. 2,7 mln kont firmowych. Przez najbliższe 4 lata to właśnie liczba e-kont wykorzystywanych przez biznes będzie rosła najszybciej - w 2007 r. będzie ich już co najmniej 4,8 mln.

Portal Yahoo! uruchomił internetowy serwis Platinum. Osoby, które zdecydują się na korzystanie z niego w zamian za 9,95 USD miesięcznie uzyskają dostęp do pokaźnej liczby multimedialnych materiałów: wiadomości, prognoz pogody oraz ekskluzywnych programów telewizyjnych. W ramach Platinum dostępne będą materiały dostarczane m.in. przez stacje telewizyjne ABC News, Weather Channel, CBS MarketWatch, CBS Sports, a także niepublikowane wcześniej fragmenty niezmiernie popularnych w USA reality show "Survivor" i "American Idol". Materiały filmowe i dźwiękowe będzie można odtwarzać za pomocą programów Windows Media Player lub Real Player.

British Telecom zamierza rozpocząć intensywną akcję promocyjną swojej oferty szerokopasmowego dostępu do Internetu. Firma chce przyciągnąć klientów m.in. radiem internetowym, możliwością wykorzystywania jednego łącza przez kilka komputerów oraz nietypowymi usługami - w tym np. monitorowaniem mieszkań. Przedstawiciele BT spodziewają się, że do końca lata z ich usług korzystać będzie co najmniej milion klientów, zaś do końca roku 2006 liczba ta sięgnie 5 mln.

TP S.A. zamierza popularyzować swoje usługi telekonferencyjne poprzez wypożyczanie i instalowanie sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia wideokonferencji w miejscu wskazanym przez klienta. Inną nowością jest także automatyczna wersja telekonferencji audio (która do tej pory dostępna była w wersji z rezerwacją). Od teraz jest ona dostępna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, a użytkownik może sam zarządzać jej przebiegiem (poprzez komendy wprowadzane za pomocą klawiatury telefonu).

W Warszawie odbędą się warsztaty poświęcone aplikacji LeftHand Firma, pierwszej polskiej aplikacji do zarządzania przedsiębiorstwem na licencji GNU GPL. Ich celem jest nauka instalacji i konfiguracji LeftHand Firma, administrowania nią i wprowadzania zmian w oprogramowaniu. Aplikacja LeftHand Firma to pierwsze polskie oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwem na licencji GNU GPL, a więc udostępniane bezpłatnie wraz z pełnym kodem oprogramowania.

RIAA ostrzega. Stowarzyszenie RIAA, reprezentujące interesy amerykańskiego przemysłu muzycznego, wystosowało do 300 amerykańskich przedsiębiorstw listy, w których informuje władze firm o wykryciu w ich sieciach przypadków nielegalnego kopiowania utworów muzycznych. RIAA domaga się ukrócenia tego procederu i ostrzega przed możliwością wymierzenia surowych kar finansowych. Kopię takiego listu zdobyła agencja prasowa Reuters. Indagowany przez jej dziennikarza rzecznik RIAA odmówił skomentowania faktu rozesłania ostrzeżenia, nie zgodził się również na ujawnienie adresatów owego listu. Wiadomo jedynie, że 35% wiadomości trafiło do firm z branży IT, 20% - firm medycznych, zaś reszta - do innych branż.

Magazyn CIO przygotował zestawienie, obrazujące skalę obrotów największego światowego serwisu aukcyjnego eBay. Poniżej prezentujemy kilka ciekawszych pozycji:

4,6 mld USD - sprzedaż brutto na stronach eBay w czwartym kwartale 2002 r.

250 mln USD - za taką kwotę biznesowi klienci zakupili w czwartym kwartale 2002 r. towary wystawione na aukcję przez inne firmy;

5,4% - taki odesetek transakcji zawartych w czwartym kwartale ub. roku za pośrednictwem eBay stanowią transakcje B2B.

500 tys. - tyle produktów, prezentowanych z myślą o nabywcach biznesowych, wystawianych jest tygodniowo na aukcjach w eBay;

365 tys. USD - cena wywoławcza pola naftowego w Gruzji, wystawionego na sprzedaż w lutym 2003 r.

1,2 mld USD - przychód eBay'a z tytułu sprzedaży i prezentowania produktów w 2002 r. (wyższy o 62% niż rok wcześniej).

Naukowcy z Europy i USA ustanowili wspólnie nowy rekord prędkości przesyłu danych w sieci internetowej. Podczas eksperymentu, naukowcom z Kalifornijskiego Instytutu Technologii (Caltech), Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN), Akceleratora Cząstek w Stanford (SLAC) oraz Laboratorium Narodowego w Los Alamos w USA (LANL) udało się przesłać ponad 1 TB (terabajt) danych w czasie niewiele dłuższym niz jedna godzina. Średni transfer wyniósł ok. 2,38 Gb/s. Taka prędkość oznacza, że w ciągu godziny byłoby możliwe przesłanie ok. 200 pełnometrażowych filmów DVD.

Eugene Kasperski, szef rosyjskiej firmy Kaspersky Labs powiedział w czasie rozmowy z dziennikarzami na targach CeBIT, że rządy powinny kontrolować Internet tak, jak dziś kontrolują inne publiczne sieci (np. energetyczną). Zdaniem Kasperskiego, tylko ścisła, rządowa kontrola nad Internetem pozwoli na zatrzymanie prawdziwej epidemii robaków, wirusów oraz cyberataków, która, zdaniem szefa Kaspersky Labs, zagraża sieci.

Według kolejnego półrocznego raportu "eHandel B2C w Polsce" I-Metrii, w naszym kraju działało na koniec 2002 roku już tylko 660 sklepów internetowych - tylko, bo w połowie 2001 roku było ich 850. Od tego czasu ich liczba systematycznie spada, przy czym w drugim półroczu 2002 roku spadek był największy (padło 90 e-sklepów). I-Metria przebadała 200 witryn handlowych i zdecydowana większość ich przedstawicieli - 87% - twierdzi, że ich interes internetowy przynosi zysk. 94% sklepów twierdzi, że ma stałych klientów. I właśnie oni maja być źródłem wzrostu ich obrotów. Obecnie już 72% e-sklepów premiuje swoich stałych klientów. 83% z nich robi to za pomocą upustów cenowych, 35,5% - dołącza upominki do zamówienia, 20% - oferuje darmową dostawę, 14,5% - specjalne promocje. Warto zauważyć, że w badaniu przeprowadzonym pół roku wcześniej, stałych klientów miało 82% e-sklepów, a wynagradzało im to - tylko 57%.

Agencja interaktywna SF Interactive wprowadziła do swojej oferty nowy rodzaj reklam internetowych o nazwie Ad Cube (Ad3). Ad3 ma działa jak mini-serwis internetowy, "osadzony" na stronie udostępniającej przestrzeń reklamową. Ad Cube może zawierać do 50 MB materiałów wideo, audio, animacji Flash lub dokumentów. Możliwe jest również tworzenie wewnątrz boksu Ad3 interaktywnych menu. Cechą odróżniającą Ad3 od innych typów reklamy internetowej jest fakt, że najnowsze dzieło SF Interactive nie przenosi użytkownika wchodzącego w interakcję z boksem reklamowym na inne strony. Pomiary skuteczności Ad3 polegają zatem nie na obliczaniu CTR, ale na mierzeniu częstotliwości i intensywności interakcji użytkowników z reklamą.

Nielsen/NetRatings się sądzi Firma Nielsen/NetRatings, zajmująca się m.in. pomiarem widowni online, złożyła w sądzie w stanie Deleware pozew przeciwko NPD Group. Przedstawiciele Nielsen/NetRatings uważają, że NPD Group naruszyła zastrzeżony przez nich patent (chodzi o metodę przeprowadzania badań statystycznych). Przedstawiciele Nielsen/NetRatings domagają się od sądu zakazania NPD korzystania z ich patentu, a także odszkodowania za poniesione w wyniku tego procederu straty (wysokości kwoty, jakiej domaga się firma nie podano).

Sposób na P2P? Do tej pory jedną z najbardziej sprzyjających naruszaniu praw autorskich w sieciach P2P okoliczności był fakt, że ich użytkownicy pozostawali zupełnie anonimowi - bardzo trudne więc było "namierzanie" i karanie poszczególnych piratów. Teraz ma się to zmienić - przemysł muzyczny ma już odpowiednie narzędzia i, zdaniem ekspertów, niedługo zacznie je stosować na masową skalę. "Przemysł muzyczny zamierza skupić się na "dole łańcucha pokarmowego" sieci P2P [czyli użytkownikach - red.]" mówi Lawrence Hertz, partner w nowojorskiej firmie prawniczej Hall Dickler Kent Goldstein and Wood, specjalizujący się w prawie internetowym. Jego zdaniem, organizacje takie jak RIAA czy MPAA już niedługo zaczną znacznie agresywniej niż dotychczas korzystać z zapisów kontrowersyjnej "antypirackiej" ustawy Digital Millennium Copyright Act.

Owo "agresywne" korzystanie polegać będzie na skupieniu się nie tylko na operatorach sieci P2P, ale również na pojedynczych użytkownikach, pobierających i kopiujących chronione prawem autorskim pliki.

W3C stawia na darmowe standardy Organizacja World Wide Web Consortium poinformowała, że przy ustalaniu nowych standardów największe szanse na wykorzystanie będą miały rozwiązania darmowe. Przedstawiciele W3C twierdzą, że Konsorcjum chce uniknąć sytuacji, w której szanse jakiegos standardu na zaakceptowanie przez rynek będą małe tylko dlatego, że jego twórca będzie domagał się wysokich opłat licencyjnych za wykorzystanie swoich rozwiązań. W skład World Wide Web Consortium wchodzą m.in.: AOL, Apple, AT&T, HP, IBM, Intel, Lexmark, Microsoft, Motorola, Nokia, Nortel, Oracje, Philips, Reuters, Sun oraz Xerox.

Antywirusowa Grupa Szybkiego Reagowania (AVERT) przedstawiła swoje prognozy na temat rozwoju zagrożeń internetowych w najbliższej przyszłości. Jak wynika z obserwacji AVERT Labs - rośnie liczba plików z koniami trojańskimi - z 4,8 tys. w 2001 roku do 8,3 tys. w 2002. Przypomnijmy, że jeszcze w 2000 roku liczba rozpoznanych "trojanów" wynosiła 2,3 tys. Z kolei odsetek przyrostu (netto) liczby wirusów powinien utrzymywać się na stabilnym, niezmienionym od 2001 roku poziomie ok. 0,1%. W 2004 roku ich liczba powinna zatem sięgnąć ok. 73 tys.

Internauci lubią auta Prawie 48 mln amerykańskich internautów (czyli jedna trzecia tamtejszych aktywnych użytkowników Internetu) odwiedziło w lutym serwisy motoryzacyjne - wynika z raportu opublikowanego przez comScore Media Metrix. Najchętniej odwiedzanym tego typu serwisem była motoryzacyjna sekcja największego światowego serwisu aukcyjnego - eBay Motors (zanotowała ona w tym czasie 10,6 mln odwiedzających). Kolejne miejsca zajęły: strona firmy General Motors (5,7 mln odwiedzających), Ford (4,2 mln) oraz DamilerChrysler (3,2 mln).

61% brytyjskich pracowników uważa, że dział IT ich firmy stale monitoruje ich korespondencję elektroniczną. Co więcej, prawie połowa z nich uważa się za inwigilowanych przez swoich współpracowników - wynika z badania przeprowadzonego przez Yahoo! Raport przygotowano na podstawie ankiety, wypełnionej przez 18 tys. brytyjskich pracowników. 45% ankietowanych wyraziło przekonanie, że koledzy z pracy przeglądają ich skrzynki e-mailowe, gdy tylko mają ku temu sposobność. Ponad połowa (61%) respondentów jest z kolei przekonana, że ich pocztę regularnie przeglądają pracownicy działu IT.

Przychody Polskiej Telefonii Cyfrowej wzrosły o 13,5 proc. do 4,93 mld zł. Operator utrzymał 35 proc. udział w rynku. Do 346 mln zł spadły jednak zyski netto PTC. W minionym roku liczba klientów Ery zwiększyła się 28,9%. Na koniec 2002 r. z usług sieci korzystało 4,87 mln osób. Według danych PTC ogólny udział firmy w rynku telefonii komórkowej utrzymuje się na poziomie 35% i ok. 38,8% w zakresie usług abonamentowych. Pod względem przychodów udział PTC to nieco ponad 37% polskiego rynku w 2002 r.

eMarketer prognozuje, że światowe przychody z elektronicznego handlu B2B przekroczą do końca bieżącego roku 1,4 biliona USD. Przychody na rynku amerykańskim stanowić będą połowę tej kwoty, eMarketer szacuje e-handel B2B w USA w roku bieżącym na 721 bln USD. W 2004 roku udział ten nieco się zmniejszy, za to wartość samego rynku amerykańskiego przekroczy 1 bln USD. Światowy rynek B2B wart będzie wówczas 2,37 bln USD. Przypomnijmy, że według szacunków w roku ub. przychody na całym świecie wyniosły 823 mld USD.