Przegląd tygodnia 17.01-21.01

Sieci reklamowe przedstawiły własne drzewko wyników badania PBI - okazało się, że Ad.net jest większy od Onetu. Gemius wyjaśnia kontrowersyjny audyt wyników megapanelu w Onecie. Ebay zarobił 778 mln USD w 2004 roku. Na rynek powrócił NEToskop. Interia udostępniła na swoich stronach wyszukiwarkę Google. Przychody Yahoo! wyniosły 3 mld 575 mln USD za rok ubiegły. Rośnie cena akcji Google.

W zaprezentowanym przez PBI drzewku mediów nie można znaleźć informacji o potencjale zbiorów mniejszych serwisów. A przecież taki agregat może mieć większy zasięg niż największe portale. Po zebraniu wszystkich serwisów przez sieć Ad.net okazało się, że jej zasięg jest większy od Onetu. Pierwsza dziesiątka największych biur reklamy prezentuje się więc całkiem odmiennie. Największe portale przemieszane są z sieciami reklamowanymi.

Onet.pl poinformował ostatnio o audycie wyników PBI, jaki z inicjatywy portalu przeprowadziła firma Gemius S.A., wykonawca badania megapanel. Pojawiły się pytania: jak to możliwe, że firma badawcza po wykonaniu pomiaru robi audyt prezentacji własnych wyników? W krótkiej rozmowie z Internet Standard, Marcin Pery, wiceprezes Gemiusa, wyjaśnia, skąd taki pomysł.

Internetowe biuro podróży Travelplanet.pl, które szykuje się do wejścia na giełdę, uruchomiło serwis rezerwacji hoteli - Hotele24.pl. Właściciele biura szacują, że w bieżącym roku wartość rynku rezerwacji online wyniesie w Polsce ok. 40-50 mln zł.

Amerykański serwis aukcyjny eBay zanotował w 2004 roku o ponad 50% większe przychody niż w roku poprzedzającym. Zysk netto osiągnął poziom 778 mln USD. Analitycy liczyli jednak na więcej.

Ojciec Rydzyk, dyrektor Radia Maryja zamierza uruchomić portal internetowy. Przedsięwzięcie zamierza sfinalizować z datków słuchaczy swojej rozgłośni. "Mniej dzwońcie, więcej płaćcie!" - tak podobno zachęca do wpłacania pieniędzy na internetowy cel.

Sieć IDMnet wprowadziła zmiany w ofercie MAXmail. Od teraz listy reklamowe mogą mieć objętość nawet do 100kB.

Według wyników badań TNS Interbus, z internetu korzysta codziennie co drugi polski internauta. Co czwarty z internautów korzystających z internetu codziennie jest klientem banku internetowego, a co trzeci z nich robi zakupy online.

Polska wyszukiwarka internetowa we współpracy z fundacją Kidprotect udostępniła darmową nakładkę na przeglądarkę, która eliminuje treści pornograficzne oraz wulgarne z wyników wyszukiwania. Jak na razie Toolbar Rodzinny dostępny jest jedynie dla użytkowników Internet Exlorera. Jak nas poinformowano, w ciągu pół roku pojawi się również nakładka dla Firefoksa.

Yahoo! zaprezentował wyniki finansowe za czwarty kwartał i cały rok 2004. Portal miał przychód w wysokości 3 mld 575 mln USD, zaś zysk netto wyniósł 840 mln USD. Dobrze jak nigdy.

W komunikacie prasowym Onet poinformował, że zdecydował się poddać audytowi informacje na temat wyników badań panelowych prezentowanych na stronie Reklama.onet.pl. Nic dziwnego, gdyby nie fakt, że firmą audytującą jest ta sama firma, która dostarcza dane do uwiarygodnienia. Czyli Gemius.

Sieć telefonii komórkowej Polkomtel w 2004 roku miała już 7 mln użytkowników. Zysk operatora był o kilkadziesiąt procent wyższy niż planowany - zaznaczył Mirosław Bielicki, wiceprezes spółki.

Amerykańskie Federalne Biuro Śledcze aresztowało niejakiego Matthew Schmiedera, odpowiedzialnego za rozsyłanie e-maili zachęcających do wpłacania datków na rzecz ofiar tsunami - informuje agencja AP. Problem polegał na tym, że osoby, które odpowiedziały na apel Schmiedera, wpłacały pieniądze na rzecz... naprawy jego auta.

Posiadacze akcji Google zacierają ręce z zadowolenia. W sierpniu ubiegłego roku akcje spółki można było kupić za 85 USD. Potem było już tylko lepiej.

NEToskop, znana polska wyszukiwarka powróci na rynek. Nie będzie jednak dostępna jako serwis internetowy. Jej nowa wersja - NEToskop Enterprise - to narzędzie dedykowane do przeszukiwania korporacyjnych zasobów wiedzy. Premierowy pokaz nowego systemu wyszukiwawczego nastąpić ma pod koniec stycznia br. na targach Komputer EXPO 2005.

Rynek internetowy latami czekał na wyniki badań Megapanel PBI/Gemius. Po ich oficjalnej prezentacji rozpętała się dyskusja, w której najdonośniejszy był głos przedstawicieli sieci reklamowych. Dlaczego czują się oszukane? Jakie są ich zarzuty wobec PBI? Co dla rynku radiowego zrobił prezes PBI i czy można mówić o analogiach w przypadku rynku internetowego? O "efekcie sponsora" i możliwych wariantach rozwoju sytuacji mówi Krzysztof Golonka, dyrektor zarządzający CR Media, reprezentant sieci w rozmowach z PBI.

Globalne wyniki sprzedaży w przemyśle muzycznym, po raz kolejny nie nastrajają optymistycznie szefów największych wytwórni. Rok 2004 zakończył się kolejnym spadkiem obrotów. Eksperci są jednak dobrej myśli - w 2005 roku branża ma zanotować wzrost dzięki internetowym sklepom oraz muzycznym nośnikom DVD.

Nadchodzą cięższe czasy dla telewizji i prasy. Przynajmniej w Stanach Zjednoczonych. Analitycy finansowi przewidują, że na reklamę online reklamodawcy przeznaczą w tym roku 10 mld USD. Dzięki rosnącej szybkości internetu, która pozwala na animowane reklamy, coraz więcej reklamodawców widzi w nim godnego konkurenta telewizji.

NOM, czyli Niezależny Operator Międzystrefowy, poinformował o znacznie lepszych wynikach finansowych w roku minionym w stosunku do 2003 roku. Poprzednie 12 miesięcy przyniosły operatorowi telekomunikacyjnemu 85 mln zł przychodu.

Brytyjska firma zleciła badanie nastawienia potencjalnych klientów do nazw domen, spod których otrzymują pocztą elektroniczną oferty handlowe. Easily.co.uk zapytała ponad 1500 osób, czy skłonne są bardziej zaufać wiadomości elektronicznej spod adresu sales@londonplumbing.com czy londonplumbing@hotmail.com.

Ukazał się raport PennWell o profilu prenumeratorów prasy cyfrowej skierowanej do sektora biznesowego. Niewiele się różnią od tradycyjnych. Co czwarty cyfrowy prenumerator nie czyta zamawianych tytułów. Tak jak papierowi.

Interia porzuciła swój niedoskonały system wyszukiwawczy i zdecydowała się na Google. Od niedzielnego popołudnia na stronie głównej portalu zobaczyć można logo największej wyszukiwarki świata.