Przegląd tygodnia 14.02-18.02

W tym tygodniu z pewnością do najważniejszych wydarzeń należało wycofanie się Onetu ze współpracy z brokerem CR Media, alians Wirtualnej Polski z Polsatem oraz znalezienie na stronach Onetu podwójnych oraz potrójnych skryptów służących do pomiaru PBI. Stowarzyszenie IAB przedstawiło prognozę na ten rok: ponad 10 mln użytkowników internetu i 35-40% wzrost rynku reklamy internetowej. Zapraszamy do lektury tygodniowego podsumowania wydarzeń.

Bez wątpienia elektryzująca okazała się informacja o zerwaniu współpracy między portalem Onet.pl a spółką CR Media. Od kilku miesięcy mówiło się o tym, że Onet przygotowuje się do otwarcia biur sprzedaży w największych miastach Polski. Tym samym krakowski portal postawił na sprzedaż bezpośrednią, przestając przyjmować zlecenia reklamowe od CR Mediów. Jako oficjalny powód zerwania współpracy z brokerem podał zbliżenie się tej spółki do konkurencyjnego portalu WP.pl. Więcej informacji w tym artykule.

Wirtualna Polska tymczasem wykonała poważny ruch w stronę telewizji. Spółka nawiązała długofalową współpracę z Polsatem. Zarówno Interia, która wcześniej nawiązała alians z tą stacją telewizyjną jak i Gazeta.pl nie obawiają się umocnienia pozycji WP.

Wydarzeniem, które wywołało wiele emocji, było także znalezienie na stronach Onetu wpiętych podwójnych i potrójnych skryptów badawczych mierzących dane dla PBI. "To błędne skrypty" - wyjaśniał Mariusz Biedrzycki, dyrektor komunikacji marketingowej portalu. W tekście opisującym tą sytuację pytamy o to, czy pierwsze opublikowane wyniki badania PBI są rzeczywiście wiarygodne.

W tym tygodniu polecamy też dwa wywiady. Pierwszy z Patrickiem McGovernem, założycielem wydawnictwa IDG oraz firmy badawczej IDC, "stałym bywalcem" listy najbogatszych ludzi na świecie magazynu Forbes. Nasz gość opowiada o tym, jak polski rynek postrzegany jest w Stanach Zjednoczonych i jednocześnie przedstawia dalsze plany rozwoju koncernu IDG, którego przychody w minionym roku przekroczyły 2,56 mld USD.

Zachęcamy również do lektury rozmowy z Grzegorzem Wójcikiem, obecnym wiceprezesem Interii.pl. "Ja nie trafiłem do Interii, ten portal najpierw musiał ktoś wymyślić, a były to dwie osoby z RMF-u, czyli ja i Krzysiek Nepelski" - wskazuje nasz rozmówca, wcześniej funkcjonujący pod obrazowym pseudonimem GrzegorzWWWwójcik. W wywiadzie rozmawiamy o historii i przyszłości portalu.

Dodajmy jeszcze, że IAB ogłosiło swoje prognozy na ten rok: ponad 10 mln użytkowników internetu do końca 2005 roku i 35-40% wzrost rynku reklamy online.

Rośnie liczba osób korzystających z przeglądarki Firefox. Jak wskazuje firma badawcza Gemius, 7% użytkowników w naszym kraju używa tego narzędzia. Ubywa za to użytkowników IE (ok. 10% w przeciągu ubiegłego roku).

Mamy też kilka wyników finansowych: serwis Bankier.pl zanotował w 2004 roku 65% wzrost przychodów w porównaniu do 2003 roku. Spółka osiągnęła dodatnią EBIDTA. Podobnie jak Gazeta.pl.

O kolejnych wydarzeniach z rynku internetowego będziemy Państwa informować już w poniedziałek. Tymczasem redakcja Internet Standard życzy Państwu udanego weekendu!