Przegląd prasy 5.02.

Z grona 150 największych europejskich publicznych spółek internetowych 23 firmom grozi, że w ciągu roku zabraknie im pieniędzy. Wartość europejskich spółek internetowych spadła w ciągu IV kw. ub. r. o połowę.

GAZETA WYBORCZA

Do kiedy dożyją

Według opublikowanej w ubiegłym tygodniu analizy firmy doradczej Pricewaterhouse Coopers, przeprowadzonej we współpracy ze spółką Fletcher Advisory, z grona 150 największych europejskich publicznych spółek internetowych 23 firmom grozi, że w ciągu roku zabraknie im pieniędzy. Wartość europejskich spółek internetowych spadła w ciągu IV kw. ub. r. o połowę. Rok 2000 spółki zakończyły z łączną kapitalizacją na poziomie 100 mld EUR. Tylko 28% badanych firm przynosi zysk. (s. 23)

Wydatki we mgle

Bardzo trudno jest ocenić wielkość polskiego rynku reklam internetowych i oszacować wydatki polskich firm na reklamę. Dostępnymi na naszym rynku źródłami informacji na ten temat są banki inwestycyjne, operatorzy internetowi i brokerzy reklamy internetowej. Według BNP Paribas ubiegłoroczne wydatki wyniosły 12 mln zł a według Credit Suisse First Boston - 14 mln zł. Bardziej optymistyczni są operatorzy internetowi, ich szacunki na temat wydatków na reklamę w Internecie w 2000 r. wahają się od 40 do 80 mln zł., zaś prognozy na rok 2001 - od 80 do 100 mln zł. Brokerzy reklam internetowych uważają, że w samej gotówce (bez barterów) na tego typu reklamę wyłożono w ub. r. 16-20 mln. zł, w obecnym zaś będzie to 50-80 mln zł. (s. 27)

PULS BIZNESU

Bazy IBM stopniowo tracą udział w rynku

Oracle i Microsoft podbijają lokalny rynek baz danych dla systemów ERP. Duża liczba aplikacji korzysta też z baz wrocławskiej TETA. Są one jednak ściśle powiązane z oprogramowaniem aplikacyjnym tego producenta i trudno je porównać z typowymi środowiskami bazodanowymi. Z rynku wypada zaś IBM, który jeszcze niedawno był postrzegany jako główny konkurent Oracle i Microsoftu. (s. 24)

Rusza nowa akcja antypiracka BSA

Business Software Alliance organizuje drugą antypiracką kampanię. W ramach akcji do polskich firm trafi 50 tys. kaset z filmem obrazującym konsekwencje korzystania z nielegalnych kopii oprogramowania. Akcję wspomagać będzie reklma w radiu i na billboardach w największych polskich miastach. (s. 25)

PRAWO I GOSPODARKA

Pionierskie zyski

Sukces giełdowy MCI i Interii nie musi świadczyć o tym, że branża IT powraca do łask, ponieważ polka giełda jest bardzo mocno skorelowana z giełdami światowymi i nie może iść w kierunku przeciwnym niż one. Ogólnoświatowa dekoniunktura w tej branży, udzielająca się również rodzimym firmom, ma dużo trwalsze fundamenty niż udany debiut firm polskich. Niewątpliwy sukces polskich spółek to wynik niewielkich wartościowo ofert, krótkiego okresu od zapisu do debiutu oraz faktu, że są to pionierzy z branży, dotychczas nie reprezentowanej na warszawskiej giełdzie. (s. 1)