Przegląd prasy 11.01

  • Siergiej Greczuszkin,

Komitet podatkowy OECD ustalił kryteria umiejscowienia firm handlu elektronicznego, aby mogły płacić podatki od swej działalności w danym kraju.

GAZETA WYBORCZA

O czym Szyszko wiedział

Minister łączności Tomasz Szyszko już w czerwcu ubiegłego roku wiedział o komercyjnym przeznaczeniu światłowodu biegnącego wzdłuż gazociągu jamalskiego – twierdzi „Prawo i Gospodarka”. W wywiadzie dla „Gazety” Szyszko zapewniał, że o powstawaniu kabla dowiedział się pod koniec lata 2000 r. Tymczasem Przemysław Sypniewski, rzecznik resortu, powiedział, że materiały, które mogły trafić do ministra miały charakter folderu reklamowego i nie ma na nich żadnego śladu, że minister zapoznał się z ich treścią. Poza tym te materiały wspominały o możliwości komercyjnego wykorzystania światłowodu, a nie o tym, że takie wykorzystanie nastąpi. (s. 18)

Bitwa zabawek

Po kilkunastu miesiącach walki o być albo nie być dla internetowych sprzedawców zabawek w USA sytuacja na rynku wyklarowała się. Karty rozdaje Toysrus z Amazonem, ich główny rywal eToys walczy o przetrwanie. Łącznie na amerykańskim rynku działa co najmniej 80 sklepów sprzedających zabawki w Internecie, w tym coraz silniejsze wirtualne oddziały tradycyjnych detalistów. Według analityków, gry i zabawki stanowiły ok. 40 procent świątecznych zakupów on-line w USA i były jedna z kategorii, które zanotowały najszybszy wzrost sprzedaży. (s. 23)

RZECZPOSPOLITA

ORECD: podatek z e-handlu

Komitet podatkowy OECD ustalił kryteria umiejscowienia firm handlu elektronicznego, aby mogły płacić podatki od swej działalności w danym kraju. Należy najpierw ustalić, czy handel jest prowadzony przez stałą instytucję – nie może ona istnieć jedynie jako adres internetowy. Stałą instytucję nie jest dostawca usług internetowych, poza wyjątkowymi okolicznościami. Ale może być stałą instytucją lokal ze sprzętem, o ile spełnia ważne funkcje, które stanowią zasadniczy element działalności handlowej firmy. (s. B2)

Niższe opłaty, dużo informacji

Kraje skandynawskie są w czołówce europejskich państw wykorzystujących handel elektroniczny. Zawdzięczają to m.in. polityce ich rządów, wspierających rozwój e-commerce. Zdaniem przedstawicieli polskiego Ministerstwa Gospodarki podobne działania promujące internetowy handel powinny być podjęte także w Polsce. Tymczasem już pod koniec 1998 r. przyjęto deklarację, zobowiązującą państwa OECD do finansowego i edukacyjnego wspierania wszystkich firm zamierzających wykorzystywać Internet do prowadzenia działalności gospodarczej. (s. B4)

PRAWO I GOSPODARKA

Duże tegoroczne pieniądze

Przychody sektora handlu elektronicznego

Przychody sektora handlu elektronicznego B2C wzrosną w tym roku o 57 procent do poziomu 66 mld dolarów. Rok 2001 będzie znacznie spokojniejszy od minionego, ale jednocześnie zaznaczy się wzrostem konkurencji między rynkami B2B. W 2000 r. wartość transakcji B2B osiągnęła poziom, według uśrednionych szacunków, 150-200 mld dolarów. Wartość rynku B2C wyniosła natomiast w ubiegłym roku ok. 50 mld dolarów. (s. 6)



PULS BIZNESU

Interia.pl jest warta nieco więcej niż 21 zł

15 stycznia rozpocznie się proces budowania księgi popytu, zaś 24 stycznia – publiczna subskrypcja na akcje Interii. Portal pozyska co najmniej 33,5 mln zł. Minimalna cena akcji wynosi 21 zł. Tomasz Jażdżyński, prezes spółki, mówi jednak, że trudno przewidzieć, jaki będzie popyt na akcje jego portalu, gdyż polska giełda jest uzależniona od tego, co się dzieje na Nasdaq. Natomiast zachęcić inwestorów może fakt, że będzie to długo oczekiwany pierwszy polski portal na giełdzie oraz dodatkowo powodzenie pierwszej publicznej subskrypcji MCI Management. (s. 3)