Przegląd prasy 1.02

  • Wanda Żółcińska,

Telekomunikacja Polska S.A. zamierza oddawać swoim abonentom w leasing zestawy komputerowe, jeśli w zamian wykupią oni stały dostęp do Internetu. Przewiduje się, że związane z tymi planami gigantyczne zamówienie na dostawę pecetów otrzyma Hewlett-Packard.

GAZETA WYBORCZA

Komputer za dostęp

Telekomunikacja Polska S.A. zamierza oddawać swoim abonentom w leasing zestawy komputerowe, jeśli w zamian wykupią oni stały dostęp do Internetu. Przewiduje się, że związane z tymi planami gigantyczne zamówienie na dostawę pecetów otrzyma Hewlett-Packard. W pakiecie z wypożyczonym sprzętem oferowany będzie prawdopodobnie szerokopasmowy dostęp do Sieci (technologia ADSL). Oferta trafić ma przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorstw. Pilotażowy program leasingu komputerów TP S.A. ma zamiar uruchomić na przełomie lutego i marca b.r. (s. 18)

Elektrim blisko

Portal Poland.com zdobył już 200 tys. zarejestrowanych użytkowników. Do 19 lutego b.r. ma zostać zrealizowana umowa inwestycyjna Poland.com z Elektrimem, który kosztem 16 mln USD obejmie 55% akcji portalu. Dzięki współpracy z Elektrimem Poland.com ma łączyć ofertę portalu internetowego z dostarczaniem usług internetowych, w tym dostępu do Sieci. Portal zakłada zdobycie do końca roku 500 tys. zarejestrowanych użytkowników. (s. 18)

RZECZPOSPOLITA

Niepowodzenie koncepcji Fabiusa

Koncepcja bezprzetargowego przyznawania koncesji operatorom sieci telefonii komórkowej UMTS, opracowana przez francuskie ministerstwo finansów, okazała się całkowitym niewypałem. Upływającego 31 stycznia b.r. terminu wpłacania wymaganych należności dotrzymali tylko dwaj operatorzy sieci GSM: France Telecom i SFR (filia grupy Vivendi Universal). Pozostali kandydaci (Lyonnaise-Suez i Bouygues), uznali żądaną przez ministra Laurenta Fabiusa sumę 32,5 mld FRF za „absurdalnie wygórowaną”. (s. B2)

Wyniki w 2001 r. będą raczej gorsze

Alcatel poinformował, że w 2000 r. jego sprzedaż wzrosła o 36% do 31 mld 408 mln EUR, ale ostrzegł, że w tym roku spodziewa się spowolnienia tempa wzrostu. Zysk netto grupy zwiększył się w ub.r. o 106% do 1 mld 324 mln EUR.

Alcatel ocenia, że w tym roku dział komunikacji zwiększy sprzedaż o 20-25%, a zysk na akcję wzrośnie o 30-40%. Firma ma zamiar sprzedać w tym roku 25-26 mln telefonów komórkowych, co oznacza wzrost o 25% w stosunku do roku 2000. Alcatel oczekuje, że w Europie wzrost sprzedaży utrzyma się na ubiegłorocznym poziomie, natomiast jego tempo w Stanach Zjednoczonych ulegnie spowolnieniu. (s. B3)



PULS BIZNESU

Inwestorzy zarobią na debiucie Interii

Specjaliści giełdowi liczą na udany debiut akcji Interii na giełdzie. Ich zdaniem inwestorzy, którzy zakupili papiery spółki w publicznej ofercie mogą spodziewać się 10% przebicia. Redukcja zapisów wyniosła blisko 88%. Zarząd spółki nie wyklucza, że w dniu debiutu akcje portalu mogą kosztować nawet 30 zł za sztukę. (s. 8)

AOL Time Warner nie obawia się wyników

Gerald Levin, szef AOL Time Warner potwierdził wcześniejsze ambitne założenia finansowe spółki na rok 2001. Koncern spodziewa się wzrostu przychodów rzędu 12-15%, a EBITDA o 30% - do 11 mln USD. EBIDTA AOL Time Warner pro forma wzrósł w IV kw. 2000 r. o 14% - do 2,4 mld USD. Jest to mniej niż spodziewali się analitycy. Równocześnie spółka poinformowała, że strata netto pro forma zwiększyła się do 1,09 mld USD. (s. 9)

PRAWO I GOSPODARKA

Bogaty internetowy Święty Mikołaj

Jedna z amerykańskich firm badawczych oceniła, że amerykanie wydali na tegoroczne świąteczne zakupy w Internecie 12,5 mld USD. Według eMarketer, suma ta oznacza 71% wzrostu wydatków na zakupy w Sieci w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku w porównaniu z rokiem 1999. (s. 5)

World.com zwalnia pracowników

WorldCom, operator łączności długodystansowej, zwolni prawdopodobnie 10-15% spośród 77 tys. pracowników. Przyczyną redukcji zatrudnienia jest spowolnienie tempa wzrostu dochodów. Firma chce się nastawić na świadczenie usług internetowych. (s. 5)