Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Prokurator zbada ceny muzyki online

Amerykański Prokurator Generalny, Eliot Spitzer, zamierza sprawdzić, czy wytwórnie fonograficzne uczciwie ustalają ceny muzyki dystrybuowanej online. Do największych koncernów muzycznych rozesłano już pisma z żądaniem udostępnienia informacji na temat polityki cenowej.

Celem postępowania jest wyjaśnienie, czy największe amerykańskie koncerny fonograficzne nie stosują zmowy cenowej - tzn. czy nie ustaliły one wspólnie zawyżonych cen muzyki sprzedawanej w Internecie. Przedstawiciele biura Prokuratora Generalnego rozesłali już do koncernów wezwania sądowe z żądaniami ujawnienia informacji nt. zasad ustalania cen - pisma takie otrzymały m.in. firmy Warner Music Group, Sony BMG oraz Universal Music Group. Nie należy jednak oczekiwać szybkiego werdyktu - takie postępowanie może potrwać nawet kilkanaście miesięcy.

Zdaniem wielu ekspertów, działania Prokuratora Generalnego mogą mieć związek z planowaną przez koncerny fonograficzne renegocjacją warunków dystrybucji muzyki w największym internetowym sklepie muzycznym - iTunes Music Store. W tej chwili wszystkie dostępne w nim utwory kosztują 0,99 USD - wytwórnie zamierzają jednak podnieść ceny najpopularniejszych piosenek.

Pod koniec września plany te ostro skrytykował Steve Jobs, szef koncernu Apple Computer - Jobs ostrzegł, że podwyżka cen utworów sprzedawanych w internetowym sklepie muzycznym iTunes sprawi, że użytkownicy przestaną kupować muzykę i znów zaczną ją pobierać nielegalnie - a na tym stracą wszyscy. Zarzuty szefa Apple dotyczyły przede wszystkim czterech wytwórni fonograficznych, które sprzedają na całym świecie ponad 75% wszystkich płyt z muzyką - Universal Music, Sony BMG Music, EMI Group oraz Warner Music. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w tekście "Steve Jobs: wytwórnie są zbyt chciwe!".