Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Nielsen znalazł sposób na kasowane ciasteczka

Renomowana światowa firma badawcza w piątek poinformowała o wprowadzeniu do swojej oferty metody, która pozwoli z dużą precyzją oszacować liczbę użytkowników. Sposób radzi sobie z ich wyliczaniem mimo zjawiska kasowania plików cookie. Komunikaty, jakie pojawiły się w mediach podkreślają, że nowy sposób jest innowacyjny, bo badanie łączy dwa typy badań: panelowego oraz badania typu site-centric. Przypomnijmy zatem, że owa rzekomo unikalna metodologia jest już stosowana w badaniu Megapanel PBI/ Gemius.

Propozycja łączy w sobie dane pochodzące z panelu NetView, oraz wyniki badań typu site-centric o nazwie SiteCensus. W tej chwili badanie Nielsena, łączące dwie metody jest oferowane we Włoszech, w niedługim czasie ma być wprowadzona w Australii.

Propozycja dobrze radzi sobie z problemem kasowania plików cookie. Komunikat nie precyzuje, w jaki sposób, można jednak przypuszczać, że jest to metoda podobna lub tożsama z tą, jaką zastosowano w badaniu Megapanel.

Przy okazji informacji o nowej metodzie szacowania liczby użytkowników, Nielsen poinformował o skali tego zjawiska. Okazuje się, że aż 47,4% użytkowników identyfikowanych na podstawie cookie kasuje te pliki. Na serwisach informacyjnych aż 31,1%, rozrywkowych prawie 30%. Stosunkowo mały problem z szacowaniem liczby uzytkowników wyłącznie na podstawie cookies mają serwisy turystyczne oraz finansowe, gdzie udział takich użytkowników nie przekracza 10%.

Jak radzi sobie metodologia badania Megapanel PBI/Gemius z kasowaniem, cookie w materiale: Metodologia badań Megapanel PBI/Gemius w pytaniach i odpowiedziach.

Komentarz Marcina Pery, wiceprezesa Gemius S.A

Autorska metodologia firmy Gemius łącząca badania site-centric i user-centric została z powodzeniem wdrożona już w roku 2003. Prezentowaliśmy wówczas proponowaną metodologię łączenia danych na konferencjach naukowych, w tym na największej konferencji stowarzyszenia ESOMAR. W roku 2004 roku zaprezentowaliśmy po raz oficjalny pierwsze wyniki badania Megapanel PBI/Gemius stanowiące pierwsze tego typu badanie na świecie. Z jednej strony możemy więc być dumni, że tak uznane firmy badawcze na świecie jak Nielsen poszły tym samym tropem i wdrożyły te same pomysły, które zaproponowaliśmy polskiemu rynkowi już ponad dwa lata temu, z drugiej strony dziwi nas nieco przypisywanie sobie przez tak zacną firmę nie swojego przecież pomysłu. Cóż, będziemy jeszcze więcej wkładać wysiłku w to, aby polska myśl była lepiej zauważalna na świecie.

Samą ideę połączenia danych site-centric i user-centric trudno jest opatentować. Jest to pomysł, który może być implementowany na wiele szczegółowych sposobów. Jako firma jesteśmy też generalnie przeciwni patentowaniu ogólnych algorytmów i pomysłów. Uważamy, że bardzo dobre pomysły powinny być własnością całej ludzkości.

Aktualizacja: 12 września 2005 22:30

W ramce pojawił się komentarz Marcina Perego, wiceprezesa Gemius.