Nastaw się na business, na social business

  • Judyta Kowalczyk,

Nastaw się na business, na social business -  recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes.

Tematem przewodnim prezentacji Jarosława Bieleckiego z agencji Mint Media było przedstawienie SM nie jako narzędzia, ale jako części procesu marketingowego, nieodłącznej i przenikającej wszystkie jego obszary. Na samym początku Jarosław zaznaczył, że będzie "trochę o opowiadaniu bajek, trochę o strukturze biznesowej", a ja dodam, że bajek w prezentacji nie było, a tylko praktyczna wiedza.

Prezentacja była podzielona na dwie części. Pierwsza poświęcona była kreacji, druga social mediom w ramach marketingu mix wg Kotlera.

Na przykładzie Red Bull Stratos, prelegent wytłumaczył czym charakteryzuje się dobrze opowiedziana historia. W każdym "story" jest bohater (Felix Baumgartner), konflikt (siły natury, grawitacja) i droga, która zawsze usłana jest komplikacjami i perturbacjami (próby, zwątpienia) i osiągnięcie celu (Red Bull dodał Mu skrzydeł-doskonałe wypełnienie claim’u).

54e7f4faeff22da3440a462da4c4003c

Jak marki powinny tworzyć historie? Po pierwsze muszą mówić prawdę, ponieważ pozwala to klientom zbliżyć się, zapoznać. Po drugie muszą być interesujące, wyróżniać się, a poprzez postępowanie zgodnie z prawdę budować swoją wiarygodność. Muszą do swojej historii zaprosić i wciągnąć realne osoby, co więcej postawić je  w centrum, pozwolić im integrować "scenariusz", wtedy opowiadane "story" stanie się dla nich call to action. Marki muszą tworzyć "emocjonalny komunikat z zabarwieniem brandowym" bo dzięki temu zapadają w pamięć odbiorców.

W drugiej części, poświęconej SM w marketingu mix, Jarosław pokazywał jak brandy wprowadziły media społecznościowe do swoich działań w obszarach:



- PROMOCJA (na przykładzie GoPro- producenta wstrząso- i wodoodpornych kamer; firma utworzyła kanał na Youtube i aplikację na FB, gdzie użytkownicy zamieszczają filmy nakręcone za pomocą sprzętu GoPro, następie powstają spektakularne, budzące emocje reklamy telewizyjne z ich wykorzystaniem)

- PRODUKT (na przykładzie Banku Zachodniego WBK, który utworzył "Bank Pomysłów", gdzie użytkownicy mogą umieszczać swoje propozycje co do usprawnienia działania lub nowych ofert banku, klienci wygenerowali 3768 pomysłów, z których 425 zostało już wdrożonych)

- KANAŁY DYSTRYBUCJI (na przykładzie Dell Outlet, która wykorzystują Twittera zamieszcza komunikaty o czasowej promocji, w dwa lata dzięki temu działaniu firma uzyskała 3 mln USD przychodu)

- CENA (na przykładzie SPA Aria, która wykorzystując mechanizm Facebook Offer sprzedała 1500 bookingów w ciągu tygodnia i 25 000 nowych fanów w ciągu prowadzenia całej akcji)

- LUDZIE (na przykładzie szefa Saatchi&Saatchi Izrael, który do rekrutacji "programisty idealnego- artysty i analityka" wykorzystał zmagania w Diablo, ponieważ rekrutacja przeprowadzona była wśród osób z Generacji Y)

-  OBSŁUGI KLIENTA (na przykładzie Polpharmy, która w aplikacji na FB umożliwiała konsultacje z lekarzem alergologiem)



Bielecki podkreślił, że w procesie od budowania świadomości marki do budowania lojalności, implementację SM zaczyna się od ludzi w kontekście wewnętrznym i zewnętrznym. Ogromnym plusem prezentacji była duża liczba case’ów, fakty dotyczące efektów kampanii. Koncept SM jako części procesu, a nie jako narzędzia, choć  może nie tak oczywisty, ale jest jak najbardziej prawdziwy i istotny, jeśli firma chce prowadzić skuteczną komunikację i zwiększać sprzedaż.

153474299773759585_5KdVgm9n_c

Materiały wideo Sprawdź>>

www.internetstandard.pl/kiosk/szkolenia/social-media-standard-2012-biznes/