Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Money.pl rozwija redakcję

Dziennikarstwo internetowe w Polsce jest wciąż w zalążku, bo choć internetowych mediów jest mnóstwo, to tekstów przygotowywanych specjalnie dla tego medium niewiele. Większość serwisów prezentuje wiadomości agencyjne lub publikuje materiały, które powstały dla tradycyjnych mediów. Money.pl to jeden z serwisów, które mają własną redakcję online. I w dodatku szybko się rozrastającą. Tomasza Bonka, redaktora naczelnego Money.pl, pytamy o cechy dziennikastwa internetowego.

Money.pl konsekwentnie rozwija redakcję. W tej chwili zespół tworzy 20 osób, z czego większość to etatowi pracownicy. W portalu nie są prezentowane tylko treści agencyjne, jak to ma miejsce w większości największych serwisów internetowych, ale także własne, unikalne materiały.

Zastępcą redaktora naczelnego Money.pl został właśnie Bartosz Chochołowski. Wcześniej pracował w redakcji jako wydawca serwisu. W Money.pl pracuje od marca 2005 roku. Karierę dziennikarską rozpoczął w Słowie Polskim - regionalnym dzienniku Dolnego Śląska, gdzie był m.in. dziennikarzem działu ekonomicznego.

Do zespołu redakcyjnego portalu dołączyli również:

- Anna Frankowska jako wydawca serwisu (wcześniej m.in. Radio Eska Wrocław)

- Maciej Miskiewicz jako wydawca serwisu (wcześniej Gazeta Wyborcza Wrocław)

- Bartłomiej Ciszewski, jako dziennikarz (wcześniej Metro i Gazeta Wyborcza Warszawa).

We wrześniu 2006 roku zespół ma się powiększyć o kolejnych dwóch dziennikarzy.

Redaktorowi naczelnemy Money.pl zadaliśmy pytania o dziennikarstwo internetowe.

Jaka będzie przyszłość dziennikarstwa internetowego?

Internet i dziennkarstwo internetowe to przyszłość. I to niedaleka. Coraz mniej osób kupuje gazety, coraz większą grupą stają się internauci. Mało kto już teraz szuka newsów w kioskach z prasą. Dziś podstawowymi źródłami informacji są telewizja i internet. I to z pewnością się nie zmieni. Liczy się bowiem szybkość, interaktywność, łatwy dostęp do wielu źródeł. To natomiast jest szansą dla dziennikarstwa internetowego i dziennikarzy, którzy coraz chętniej odchodzą z redakcji tradycyjnych i rozpoczynają pracę w zespołach serwisów internetowych. Dostrzegają to także właściciele portali. Nie wystarczy bowiem prezentować tylko informacje agencyjne, albo przedruki z gazet. Internautom trzeba dać coś więcej.

Kiedy na początku 2004 roku odchodziłem z gazety, aby rozpocząć budowanie redakcji Money.pl długo się wahałem. Dziś wiem, że dobrze zrobiłem, bo Money.pl może poszczycić się 1,2 mln użytkowników. W Polsce gazet z takim czytelnictwem nie ma.

Czy i czym różni się dziennikarstwo internetowe od tradycyjnego?

Money.pl rozwija redakcję

Tomasz Bonek, redaktor naczelny Money.pl

Dziennikarstwo to dziennikarstwo. Nie ma znaczenia czy dziennikarz pracuje w prasie, telewizji, radiu, internecie. Musi przygotowywać ciekawe materiały, rzetelnie, zgodne z linią swojego medium. Zmienia się tylko warsztat.

Dziennikarz internetowy coraz częściej musi łączyć w sobie umiejętności dziennikarza prasowego, radiowego i telewizyjnego. Bo przecież w sieci można udostępniać relacje wideo, kontent dźwiękowy i artykuły. W dodatku prezentowanie treści na stronach www umożliwia wzbogacenie materiału dziennikarskiego, na przykład o ciekawe narzędzia pozwalające na skorelowanie podanych informacji z innymi faktami, danymi, wyliczeniami, etc. Dlatego osoba zatrudniona w mediach onlinowych musi myśleć także, jak zaprezentować swój materiał w sieci.

Na jakie problemy natykasz się jako redaktor naczelny internetowego tytułu?

Podstawowym problemem w rozwoju dziennikarstwa internetowego jest obowiązujące w Polsce prawo, w tym prasowe, które wprost nie mówi o internecie. Problemy są również z prawem autorskim, a w szczególności jego egzekwowaniem.

***

Więcej o prawie prasowym w artykule "Przyzwolenie na copy-paste w internecie".