MediaStandard - relacja z konferencji

Stare vs nowe media

Dyskusja panelowa była wciągająca. Obok siebie usiedli przedstawiciele starych (Krzysztof Nepelski, Igor Janke) i nowych (Michał Brański, Marcin Pery, Krzysztof Urbanowicz) mediów. Panel dotyczył między innymi przyszłości mediów, oraz tego, czy płatne może konkurować z darmowym. -A po co z tym walczyć? Do takiego trendu trzeba się dostosować - mówił Marcin Pery. - Myślę, że model płatny sprawdzi się w przypadku treści specjalistycznych. Całe Hollywood wchodzi do sieci, to także będą płatne treści - zauważył Michał Brański, członek zarządu o2.pl

Sparaliżowani przez stereotypy

Poza Inforem i Gazetą.pl (sekcja biznesowa) tradycyjne media kiepsko wypadają w sieci. Źródło: prezentacja Bankier.pl

Poza Inforem i Gazetą.pl (sekcja biznesowa) tradycyjne media kiepsko wypadają w sieci. Źródło: prezentacja Bankier.pl

Pierwszy dzień konferencji zakończyły dwie inspirujące prezentacje. Maciej Klepacki z Bankiera.pl mówił o tym jak tradycyjne media biznesowe spóźniły się z wejściem do sieci i co robią media internetowe, żeby nie odstąpić im pola. Michał Brański mówił m.in. o tym, że internet jako medium, które ma być treściowo bardziej ambitne niż TV czy prasa kolorowa, to mit. -Byliśmy [jako branża] sparaliżowani przez stereotypy, które sami ukuliśmy (to "medium intelektualne" "jesteśmy inni niż stare media") - mówił Brański -Oszukiwaliśmy się, blogi to były według nas dzienniki pięknoduchów, a YouTube był serwisem, w którym użytkownicy tworzą content.

Jaka jest rola prasy w dobie internetu?

Krzysztof Urbanowicz (Mignon-Media) przedstawił w swojej prezentacji 33 sposoby, na zaistnienie tradycjnych mediów w sieci - od blogów poprzez portal, serwisy UGC (Wiadomosci24.pl), serwisy wydarzeniowe (np. wybory.pl), blogi redakcyjne, video blogi, personalizację, RSSy, na widgetach kończąc.

Drugi dzień konferencji był dyskusją o przyszłości prasy. Joachim O. Weidemann, drugi z zagranicznych prelegentów MediaStandard opowiedział nam po polsku (biegle włada 8 językami!) o tym jak wydawnictwa powinny integrować swoje oddziały online i offline. Okazuje się, że łączą się z tym nie tylko problemy natury logistycznej, ale też... mentalnej. "Papierowi" często uważają "online'owców" za dziennikarzy gorszych, nie podoba im się tempo pracy jakie wymusza internet.

Wiesław Podkański, prezes Axel Springer Polska

Wiesław Podkański, prezes Axel Springer Polska

Wiesław Podkański, prezes Axel Springer Polska stwierdził, że nie możemy mówić o żadnej śmierci papieru. -Konsumpcja magazynów nie spada, młodzi ludzie nie odwracają się od prasy - mówił. Zdecydowanie zapreczył mu Maciej Wicha z Agory, który występował z kolejną prezentacją: -Ktoś, kto mówi, że "papier" ma się dobrze, zachowuje się tak jakby spadał ze 120 piętra i będąc w okolicach 17 mówił "Jest OK., jeszcze żyję" - żartował. W swojej prezentacji użył metafory przyrównując ogłoszenia drobne w prasie do życiodajnych rzek, które były źródłem olbrzymich przychodów, lecz zaczęły wysychać. Dzisiaj ich rolę przejęły takie serwisy jak Craigslist.

Na konferencji mogliśmy wysłuchać jeszcze wielu innych zajmujących prezentacji. Igor Janke opowiadał o tym jak rozwijał się Salon24.pl i jak rokuje na przyszłość, Zastępujący Cezarego Ostrowskiego Paweł Pietras z magazyny SL'ang Life mówił o tym jak media mogą zaistnieć w Second Life, Krzysztof Fijałek z Interii opowiadał o dziennikarstwie obywatelskim, a Jacek Murawski, prezes Wirtualnej Polski, mówił o social media, Bartek Roszkowski z NetPress Digital opowiadał o e-papierze, a Marcin Niemczy z Grupy Onet.pl o tym, gdzie użytkownik 2.0. będzie spędzał czas.

Rozmowy w kuluarach. Michał Rutkowski (Tribal DDB) oraz Igor Janke (Salon24.pl, Rzeczpospolita)

Rozmowy w kuluarach. Michał Rutkowski (Tribal DDB) oraz Igor Janke (Salon24.pl, Rzeczpospolita)

W konferencji wzięło udział ok. 100 gości. Poza uczestnictwem w wykładach mieli oni szansę na nawiązanie kontaktów biznesowych zarówno w trakcie konferencji, jak i na wieczornej imprezie która odbyła się w warszawskim klubie Regeneracja.

Organizatorami MediaStandard byli Internet Standard oraz Polskie Badania Internetu.

Sponsorem była firma Performance Media, zajmującą się marketingiem w wyszukiwarkach.

Patronat medialny nad imprezą objęli Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, o2.pl, Gazeta.pl, MediaRun.pl oraz IDG.pl

Patrz także: blog pisany na żywo na konferencji: http://www.internetstandard.pl/konferencje/mediastandard2008/blog.html