"Mamy gdzieś pośredników, chcemy wolnej muzyki w Sieci"
- Anna Meller,
- 02.04.2004, godz. 14:45
Tymi słowami Grzegorz Markowski, lider Perfektu rozpoczął wczorajszy koncert promujący sprzedaż nowej płyty zespołu wyłącznie za pośrednictwem Internetu. W przeciągu godziny od udostępnienia plików muzycznych sprzedano ok. 500 płyt. Interia.pl, współorganizator przedsięwzięcia, jest zadowolona z przebiegu akcji. Czy to wydarzenie zapoczątkuje boom na muzykę w polskim Internecie? Koncern Universal Music Polska już poinformował, że od maja udostępni swoje zasoby muzyczne w Sieci.
Jak wskazał manager Perfektu płyta wzbudziła duże zainteresowanie wśród polonii w Stanach Zjednoczonych. ”Otrzymaliśmy sporo telefonów od zadowolonych internautów” - powiedział Adam Galas - ”Dla Polaków mieszkających w USA wydanie ok. 4 dolarów na zakup albumu ulubionego zespołu to nie lada okazja.” Zdaniem naszego rozmówcy, internetowa sprzedaż nowej płyty może mieć kolosalne znaczenie dla rynku muzycznego. ”W końcu użytkownicy będą mieli wybór, czego chcą słuchać. Nie będą musieli za ciężkie pieniądze kupować ciągle tej samej „papki”. Będą mogli decydować o tym, co im się podoba, a następnie ulubione utwory nabyć za pośrednictwem Internetu.”
Utwory Perfektu, które można pobrać z portalu, nie są jednak w żaden sposób zabezpieczone przed dalszym kopiowaniem. Tym samym istnieje taka możliwość, że użytkownik po pobraniu płyty z Sieci, skopiuje ją i rozpowszechni wśród innych osób. ”Liczymy na uczciwość internautów” - skomentował Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy Interii. W przyszłości portal zamierza jednak wprowadzić mechanizmy blokujące dalsze kopiowanie.
Sprawdziliśmy, czy przypadkiem nowych utworów Perfektu nie można już nielegalnie pobrać, korzystając z popularnych sieci P2P. Jak dotąd zarówno w KAZaA, Gnutelli, Gnutelli 2, sieci eDonkey nie pojawiły się nagrania z nowego albumu „Schody”.
Krok dalej
Będą naśladowcy?
Czy w ślad za Universal Music Polska pójdą inne koncerny muzyczne? Paweł Szwedziński, odpowiedzialny za promocję internetową w Sony Music Polska powiedział nam, że wytwórnia nie wyklucza możliwości uruchomienia sprzedaży muzyki poprzez Sieć. Nie chciał jednak podać żadnych szczegółów.
Warto dodać, że wartość rynku muzyki online rośnie. Serwisy muzyczne zdobywają coraz większą popularność. Jak podało BBC Online, ilość pobrań utworów z serwisów muzycznych Freeserve, MSN oraz Mycokemusic zwiększyła się w przeciągu roku 10 razy (porównano dwa okresy: styczeń marzec 2003 i analogiczne miesiące w 2004 roku). Coraz więcej gwiazd decyduje się na sprzedaż swoich płyt przez Internet. George Michael zadecydował nawet, że swoją kolejną płytę udostępni w Sieci za darmo.
Z kolei o2.pl na razie wstrzymuje się od bardzo optymistycznych komentarzy. ”Jesteśmy zainteresowani sprzedażą muzyki online, ale nie samodzielnie” - zaznaczył Michał Brański, szef portalu - ”Czekamy na partnerów z umowami z wytwórniami.”
Zdaniem Adama Galasa, managera zespołu Perfekt poszerzenie kanału sprzedaży muzyki o Internet jest nieuniknione. ”Dystrybucja muzyki przez Sieć z pewnością się sprawdzi. To sposób, który jest dopasowany do energetyki rynku” - podkreślił Galas.