Magnes na reklamę

  • Anna Meller,

Najnowsze badania ruchu internetowego w Polsce wskazują, że poza wielkimi portalami ogromną siłę przyciągania mają serwisy tematyczne. To właśnie one coraz silniej wabią reklamodawców. Na którym biegunie warto zatem zainwestować w reklamę?

Najnowsze badania ruchu internetowego w Polsce wskazują, że poza wielkimi portalami ogromną siłę przyciągania mają serwisy tematyczne. To właśnie one coraz silniej wabią reklamodawców. Na którym biegunie warto zatem zainwestować w reklamę?

W rankingu najbardziej rozpoznawalnych marek portali wciąż na najwyższych pozycjach plasują się Onet, WP, Interia oraz Gazeta. Badania interbus, przeprowadzone przez TNS OBOP, potwierdzają tę hierarchię. Zapytani o witryny odwiedzane w marcu br., internauci wskazali Onet (70%) oraz WP (56%). Dla porównania odsetek oglądających strony telefonii komórkowej wahał się między 10-14%, podobnie było w przypadku serwisów rozrywkowych typu mp3.com czy informacyjnych radia Zet oraz RMF.

Nie mniej jednak wraz z przyrostem liczby internautów wciąż zwiększa się ilość osób odwiedzających tematyczne serwisy informacyjne czy witryny hobbystyczne. „Wzrost oglądalności stron internetowych jest nieodłącznie związany z dynamiką przyrostu internautów” – stwierdza Benita Jakubowska, dyrektor sprzedaży w CR-Media – „Można wyraźnie udowodnić, że dostępność do Sieci w naszym kraju stale rośnie, a na przestrzeni ostatnich dwóch lat co miesiąc przybywało ok. 100 tys. nowych użytkowników.” Z faktem, że wzrastająca liczba Polaków korzystających z zasobów Internetu ma wpływ na kształtowanie się trendów oglądalności, zgadza się Adam Wysocki, Key Account Manager z sieci reklamowej Ad.net. Dodaje on jednak, że popularność danego serwisu zależy w dużym stopniu od jego konstrukcji i jakości. „Niektóre witryny zwłaszcza czasopism papierowych potrafią bardzo szybko zebrać pokaźne grono czytelników on-line” – komentuje. Dodatkowym wabikiem oprócz bardzo częstych aktualizacji serwisów są konkursy i akcje promocyjne.

Ponadto pewne jest to, że serwisy, które zdecydowały się na wprowadzenie płatnego dostępu do strony, drastycznie tracą oglądalność.

Co kusi i wabi?

W najczęściej odwiedzanych przez Polaków serwisach da się wyśledzić kilka trendów. Bardzo dużą popularnością cieszą się witryny informacyjne i biznesowe. Z badań Prawdziwy Profil przeprowadzonych od grudnia 2002 przy użyciu oprogramowania analitycznego netMetryka wynika, że pod względem liczby użytkowników w kategorii witryny biznesowe na pierwszym miejscu uplasowała się Panorama Firm, a za nią Infor.pl, Money.pl oraz Bankier.pl. W tej samej kolejności układa się ich ranking pod względem ilości odsłon. Z kolei wśród serwisów określanych mianem informacyjnych największą ilość odwiedzających internautów posiada Radio Zet. Za nim w kolejce ustawia się Trojmiasto.pl, Wprost, czy Super Express. Dopiero na siódmym miejscu znalazł się dziennik Polskiej Agencji Prasowej.



Wydaje się jednak, biorąc pod uwagę wyniki badań PP, że najpopularniejsze pozostają darmowe domeny (prv.pl), bramki smsowe oraz komunikator Gadu-Gadu. „PRV jest w zasadzie katalogiem darmowych domen, na które w ciągu miesiąca wchodzi 2 400 000 internautów – komentuje Adam Wysocki z Ad.net – Z najpopularniejszego polskiego komunikatora korzysta miesięcznie ponad 1 400 000 użytkowników.” Do typowych serwisów tematycznych, które osiągają bardzo duże wartości należy: Sciaga.net – zawierająca połączenie materiałów edukacyjnych i rozrywkowych, posiadająca wierną grupę użytkowników nad podziw licznie odwiedzających serwis (373 000 użytkowników) oraz MP3.com.pl (217 000 użytkowników). W dalszej kolejności internauci odwiedzają serwisy: Sms, Polchat, Infor, SMSbox, Wapster, Pracuj, Bizz, Benchmark.

Co ciekawe, wbrew powszechnie panującej opinii, rozrywka znajduje się o wiele niżej w rankingu serwisów tematycznych. W tej kategorii najczęściej odwiedzany oprócz MP3.com jest Tenbit.pl oraz gry-online.pl.