Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

MPG: reklama internetowa oporna na recesję

Wpływy reklamowe tradycyjnych mediów są obecnie niższe o kilka, kilkanaście procent w porównaniu do roku ubiegłego - brzmią wnioski z raportu domu mediowego MPG. Wg analityków jedynym medium, które odnotuje wzrost w skali roku będzie internet, stare media zaliczą spadek rzędu 10%.

Wg szacunków domu mediowego MPG (obsługującego m. in. Cyfra+, Reckitt Benckiser, Carrefour) wyraźnie spada wartość rynku reklamy w Polsce: w I kwartale br. o 8,8% r/r do poziomu 1,65 mld zł.

Wśród tradycyjnych mediów najmniejszy spadek zanotowała telewizja, jej przychody zmalały o 6,2%. Jest to spowodowane jest przede wszystkim znacznymi obniżkami wprowadzanymi przez stacje w I kwartale 2009 r. (reklama telewizyjna potaniała średnio o 10%).

Trudna sytuacja w reklamie odzierciedlona jest m. in. 22% spadku wpływów reklamowych przez lidera stacji tematycznych TVN 24, w którym reklamują się przede wszystkim producenci dóbr luksusowych, przemysł samochodowy oraz sektor finansowy. Nie wszyscy jednak odnotowali tak złe wyniki: wśród stacji telewizyjnych najwięcej w porównaniu do zeszłego roku zarobiły kanały niszowe grupy Polsat (51,9%) oraz kanały tematyczne Discovery Media (39,3%).

Największe spadki wpływów z reklamy dosięgnęły prasę (wartość reklamy w tym medium zmalała aż o 18,7%) oraz magazyny (mniej o 16,6%). Outdoor odnotował spadek w wysokości 8%, a wpływy z reklam radiowych były niższe o 6%.

Jedynym medium, które skutecznie opiera się spowolnieniu gospodarczemu jest internet, który zwiększył swoje przychody o 7%. Naszym zdaniem internet wzrośnie w tym roku o blisko 15 proc., a I kwartał był dla niego najtrudniejszy - mówi Tomasz Ramza, dyrektor mediów MPG oraz autor raportu podkreślając zmiany w rozliczeniach i preferowanie przez reklamodawców modelu "płać za efekt". Teraz dużo częściej płaci się już nie za wyświetlenie reklamy, lecz za konkretny wynik w postaci np. zakupu produktu - wyjaśnia Ramza.

Największe cięcia budżetów reklamowych dosięgły branże RTV (spadek o 26%), motoryzację (o 22,3%), usługi finansowe (o 22%). Wydatki na reklamę zwiększył jedynie sektor farmaceutyczny (wzrost o 4,2%).

Z raportu Domu Mediowego MPG wynika, że wartość polskiego rynku reklamowego może spaść w 2009 r. o 10% r/r.

Źródło:http://wyborcza.pl

Czytaj też:

ZenithOptimedia: Internet drugim medium reklamowym w 2009 r.

Ad.media Raport: Tempo wzrostu przychodów reklamowych internetu spadnie do 16%

Ponad 30% dynamika wzrostu wartości reklamy internetowej w 2008 r. wg Starlink