Łatanie budżetu
- Robert Ćwiek,
- 01.11.2000
Ostatecznie resort uwzględnił część argumentów operatorów. Obniżył ceny za koncesję o 100 mln euro i rozłożył ich spłatę na 14 lat. Mimo tych ustępstw, operatorzy nadal uważają, że ministerstwo żąda zbyt wiele. "Wyniki przetargów w krajach zamożnych, jak Niemcy, czy Wielka Brytania, nie mogą stanowić wyznacznika dla przetargu w Polsce" - komentuje Robert Niczewski, rzecznik Ery GSM. "Jesteśmy zainteresowani UMTS, ale nie na każdych warunkach. Uważamy, że cena koncesji powinna wynosić 100-200 mln euro".
Ryszrd Woronowicz jest zdania, że w Polsce nie ma zapotrzebowania na nowe sieci komórkowe
Analitycy BRE przyjęli dwa warianty rozwoju sytuacji: w pierwszym, pesymistycznym, usługi UMTS miałyby mniejsze powodzenie, a budowa sieci do 2009 roku (łącznie z wydatkami na koncesję) pochłonęłaby 2,95 mld USD. Wariant optymistyczny mówi, że rynek będzie rozwijał się szybko, a na budowę sieci trzeba będzie wysupłać "zaledwie" 1,95 mld USD. Wariant pesymistyczny, do którego nam obecnie bliżej, przewiduje spadek wartości obecnych operatorów GSM. Wartość Polkomtela w razie wykupienia koncesji, w opinii analityków, będzie mniejsza o jedną piątą. Dla porównania - zakładając istnienie pięciu operatorów wartość operatora sieci Plus GSM nie zmienia się. Gdyby licencje były tylko trzy, a zapotrzebowanie na usługi UMTS odpowiednio wysokie, wartość Polkomtela wzrośnie
o 58 proc., do 8,2 mld USD.
W przypadku przyznania 5 koncesji każdy z dotychczasowych operatorów miałby 28-proc. udział w rynku UMTS, a dwaj nowi gracze 8-proc.
Wariant pesymistyczny analizy zakłada również, że wysokie koszty koncesji zostaną przerzucone na klientów. Dlatego rynek będzie rozwijał się wolniej. W 2003 roku, który przyjęto za datę wprowadzenia UMTS w Polsce, z usług telefonii 3G korzystać ma jedynie 200 tysięcy osób - ponad 1 proc. ogólnej liczby użytkowników komórek.
Ostatecznie w roku 2015 liczba posiadaczy komórek w Polsce wzrośnie do 19 mln. Mniej niż połowa z nich (45 proc.) będzie korzystała z aparatów trzeciej generacji.