Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Komórka doradzi na drodze

MCI Management przyłącza się do walki o rynek nawigacji satelitarnej. Fundusz zainwestował w poznańską spółkę m-Navigation. Jest ona producentem aplikacji GPS do telefonów komórkowych.

W zakresie systemów GPS do laptopów czy urządzeń PDA w Polsce panuje już duża konkurencja. Natomiast rozwiązania tego typu dla telefonów komórkowych są jeszcze mało popularne. MCI chce aby nowa spółka w jej portfelu w ciągu 2 lat stała się liderem rynku rozwiązań określanych jako "nawigacja online". System Naviexpert, który opracowała firma m-Navigation, działa na podobnej zasadzie co aplikacje GPS dla palmtopów. Mapy nie są jednak wgrywane w całości do telefonu. Zainstalowana w aparacie komórkowym aplikacja Naviexpert pobiera online tylko wyznaczane przez użytkownika tras wraz z ich otoczeniem. Dane o położeniu odczytywane są przez wbudowany lub podłączany do telefonu zewnętrzny moduł GPS.

Zaletą takiego rozwiązania ma być aktualność map i możliwość nanoszenia informacji np. o remontach czy korkach na drodze. Wadą jest konieczność komunikowania się z serwerem m-Navigation poprzez sieć komórkową i wymiana danych poprzez GPRS/EDGE/UMTS, co stanowi dla użytkownika dodatkowy koszt. Jednakże, jak utrzymuje producent, nie ma konieczności bieżącej komunikacji z serwerem po pobraniu do telefonu określonej trasy (chyba ze użytkownik zjedzie z trasy). Aplikacja Naviexpert działa z wieloma modelami telefonów komórkowych. Najbardziej polecane są zaawansowane aparaty Nokia z serii 60.

MCI chce dofinansować m-Navigation sumą 2 mln zł. Na razie zainwestował 450 tys. zł obejmując 47,37% udziałów w kapitale zakładowym spółki. Fundusz przewiduje jeszcze dwie rundy finansowania - 550 tys. (po 2007 r.) i kolejną po 2008 roku. Środki te mają być przeznaczone na "działania marketingowe i sprzedażowe, na rozwój produktu i tworzenie nowych usług dodanych".