Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

  • Michał Grzechowiak,

Wartość polskiego rynku reklamy online, omówienie najważniejszych formatów reklamowych i modeli rozliczeń, wskaźniki efektywności reklamy graficznej, a także przegląd polskich sieci reklamowych i wydawców internetowych oraz badanie ich cenników - te i inne informacje znajdą Państwo w nowej publikacji serwisu Internet Standard. Zapraszamy do pobierania raportu!

adStandard 2010 to pierwsza edycja raportu o polskim rynku reklamy internetowej, przygotowanego przez redakcję serwisu Internet Standard. Nasza publikacja to cenne źródło informacji dla:

- osób przygotowujących strategię marketingową różnych produktów i usług

- pracowników domów mediowych, sieci reklamowych, agencji interaktywnych

- osób decydujących o internetowych budżetach reklamowych

- plannerów i sprzedawców interaktywnych kampanii reklamowych

- twórców nowych rozwiązań reklamowych, kreacji i produktów

- wydawców i właścicieli serwisów internetowych

- osób zajmujących się badaniami internetu

Raport adStandard 2010 składa się z sześciu części. W pierwszym rozdziale prezentujemy najświeższe dane dotyczące obrotów rynku reklamy internetowej w Polsce i na świecie. Według badań domu mediowego ZenithOptimedia łączne wydatki reklamowe na świecie osiągnęły w 2009 r. wartość 443 mld USD, z czego 49,4 mld USD przeznaczono na reklamę online.

Nie ma jeszcze aktualnych danych dla rynku europejskiego. IAB Europe i PricewaterhouseCoopers oszacowały jego wartość na 12,9 mld euro w 2008 r. i prognozowały wzrost o 2,2% w roku ubiegłym. Niska dynamika wzrostu to skutek spowolnienia gospodarczego, które na szczęście nie miało zbyt dużego wpływu na polską branżę reklamy online.

Jak wynika z badania AdEx prowadzonego przez IAB Polska i PwC, w pierwszych trzech kwartałach 2009 r. obroty krajowego rynku reklamy internetowej wyniosły 975 mln zł. Jeśli dynamika wzrostu w czwartym kwartale była podobna jak w pierwszych trzech, łączne wydatki na reklamę w sieci w ub.r. mogły się zbliżyć do 1,4 mld zł.

Nieco niższe liczby, być może ze względu na inną metodologię badań, podają domy mediowe Starlink i ZenithOptimedia. Według ekspertów Starlink, internet na początku 2009 r. stał się w Polsce drugim medium po telewizji, do którego trafiło najwięcej budżetów reklamowych.



Druga część raportu zawiera przegląd najczęściej wykorzystywanych obecnie form reklamy online. Przyjrzeliśmy się dokładnie formatom reklamy graficznej, tekstowej, a także nowym formom - reklamie mobilnej, wideo i w serwisach społecznościowych.

Z danych przygotowanych dla Internet Standard przez dostawcę rozwiązań adserwerowych - firmę Smart AdServer, wynika, że największą popularnością w branży interaktywnej na świecie cieszą się dwie formy reklamy graficznej: Leaderboard (728x90) oraz Medium Rectangle (300x250). Często wykorzystywane są także dwie wersje Skyscrapera (160x600 i 120x600).

Jak to wygląda w Polsce? W raporcie publikujemy podobne zestawienie dla krajowego rynku reklamy online, przygotowane na podstawie danych firmy Gemius.

Trzeci rozdział raportu poświęcony jest stosowanym modelom rozliczeń reklamy internetowej. Przedstawiciele polskiej branży interaktywnej próbują w nim wskazać modele, które w najbliższej przyszłości będą częściej wykorzystywane na naszym rynku reklamowym.

W trzecim kwartale 2009 r. kampanie rozliczane w modelach efektywnościowych (CPC, CPL, CPA) wygenerowały 12% obrotów rynku interaktywnego w Polsce - tak wynika z badań IAB Polska i PwC. Jak prognozują pytani przez nas eksperci, ten odsetek w najbliższych latach na pewno wzrośnie, jednak w dalszym ciągu najwięcej kampanii rozliczanych będzie w modelu CPM (opłata za tysiąc emisji reklamy).

Aktualizacja: 05 marca 2010 15:04

Zaktualizowaliśmy plik PDF z raportem. Poprawiliśmy kilka literówek i błędną informację o zasięgu sieci Business Ad Network w kategorii "Biznes, finanse, prawo" (rozdział 5.).