I-generacja, czyli pokolenie ludzi internetu

Tak, tak, nie, nie

Dla internetowego pokolenia szalenie ważną kwestią są również marki, zarówno jeżeli chodzi o ubrania, rozwiązania technologiczne czy najróżniejszego rodzaju miejsca rozrywki. I tutaj kategoryzacja jest dość prosta: wszystko dzieli się na to, co jest "w porzo", "fajne" i "niefajne" (bądź "dno").

Jak wskazuje badanie Yahoo! najbardziej lubianą marką jest firma Apple (głównie dzięki rozwiązaniom typu iPod). Najwięcej niechęci budzi za to McDonald's czy Coca Cola (pod budynkami tych firm urządzane są antyglobalistyczne manifestacje). I tutaj dochodzimy do ważnego punktu: i-pokolenie jest pełne sprzeczności - dla przedstawicieli internetowej generacji globalistyczne nastawienie uznawane jest za pozytywne, jeżeli np. chodzi o podróżowanie czy ekspansje firmy Apple, za negatywne, gdy biorą pod uwagę działania McDonald's.

Inna ciekawa sprzeczność związana jest z obsesją pośpiechu i braku czasu na cokolwiek. Z jednej strony i-pokolenie jest wiecznie zajęte, trudno komukolwiek wygospodarować chwilę w napiętym kalendarzu, a z drugiej użytkownicy sieci potrafią marnować godziny na bezproduktywnym przebywaniu online.

Co z i-pokoleniem?

Czy przy tym nagromadzeniu informacji i mediów oraz presji bycia online nie dojdzie do reakcji przeciwko takim zachowaniom? Czy z i-generacji może powstać generacja anty-i? Lisa Harris, szefowa badań marketingowych europejskiego oddziału Yahoo! zdaje się nie wierzyć w taką wizję.

Europa z wyłączeniem krajów skandynawskich zachowuje równowagę w byciu online - zaznacza przedstawicielka Yahoo! - Do kontrrewolucji zatem raczej nie dojdzie. W Szwecji rzeczywiście mamy do czynienia z taką sytuacją. A to głównie z tego względu, że tam penetracja internetu jest bardzo wysoka, zagęszczenie ludności stosunkowo niewielkie, więc doszło do przesytu. Szwedzi na weekendy uciekają do miejsc, gdzie nie ma połączenia z siecią, czasem nie ma nawet elektryczności i ciepłej wody. Wszystko po to, by odetchnąć.

Badania na temat i-generacji przeprowadzone przez Yahoo! Europe przedstawione zostały przez Lisę Harris na europejskim seminarium Interactive Advertising Bureau w Londynie.

Jak dotrzeć z przekazem marketingowym do przedstawicieli i-pokolenia?

Lisa Harris, szefowa badań marketingowych w europejskim oddziale Yahoo!

Bazując na wnioskach z badania, które ostatnio przeprowadziliśmy, muszę przyznać, że zamierzamy się skupić przede wszystkim na promocji poszczególnych marek w tej grupie docelowej. Naszym klientom przedstawiamy prezentacje, pokazujące, jak istotne dla przedstawicieli i-generacji jest identyfikowanie się z markami. W pokoju co drugiego brytyjskiego nastolatka znaleźć można nalepkę Apple'a. Chcemy innym firmom pokazać, że mogą się u nas wypromować i znaleźć się wśród ulubionych marek użytkowników. Proszę pamiętać, że jeżeli kilka osób podchwyci reklamę, to wiadomość o nowym "fajnym" produkcie przekaże łańcuszkiem dalej do swoich znajomych i znajomych znajomych. To jedna z najefektywniejszych metod promocji.