Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Google cenniejszą marką niż Microsoft

Według rankingu największych marek świata BRANDZ Top 100, publikowanego przez Millward Brown, na pierwszym miejscu w tym roku znalazł się Google, którego wartość ocenia się na 66,4 mld USD (wzrost o 77%). Na drugim miejscu znalazła się marka General Electric (61,9 mld USD, 11%), za nią Microsoft (55 mld USD). W przypadku ostatniej z tych firm jest to spadek wartości o 11%, a tym samym utrata pierwszej pozycji.

Ranking przygotowuje - we współpracy z Financial Times - Millward Brown Optimor, zajmujący się analizą danych finansowych i rentowności inwestycji. Zestawienie zawiera najsilniejsze marki na świecie pod względem ich wartości pieniężnej. W ciągu roku łączna wartość wszystkich marek w rankingu BRANDZ Top 100 wzrosła o 10,6% z 1,44 bln USD w 2006 r. do 1,6 bln USD w 2007 r.

Millward Brown Optimor opublikował także informacje na temat tendencji, które wyłaniają się z danych tegorocznego rankingu BRANDZ Top 100:

Konwergencja technologii - spółki technologiczne poszerzają swoje marki w odpowiedzi na tendencję do łączenia technologii przesyłu głosu, danych i obrazu. Trend ten wywodzi się z preferencji konsumentów, którzy chętnie wybierają urządzenia typu "wszystko w jednym". Firma Apple (wartość marki 24,7 mld USD, wzrost o 55%) wyrusza na podbój rynku telefonów komórkowych, uruchamiając iPhone. Z kolei sieć Orange (9,9 mld USD, 5%) wchodzi w segment sprzedaży muzyki z sieci. "Przykład Apple i Orange pokazuje, że silne marki są w stanie poszerzać ofertę, a firmy będące ich właścicielami mogą dzięki temu generować większe strumienie finansowe inwestując w przedsięwzięcia charakteryzujące się wysokim tempem wzrostu" - można przeczytać w raporcie.

Wypełnianie obietnic dotyczących odpowiedzialnego postępowania w biznesie - spełnienie obietnic związanych z wysiłkami na rzecz ochrony środowiska naturalnego pomogło znanym markom osiągnąć wzrost wartości. Wśród nich znalazły się: BP (5,9 mld USD, 8%) i Toyota (33,4 mld USD, 11%). BP była pierwszą wielką firmą z sektora paliwowego, która podjęła problematykę zmian klimatu, pozycjonując swoją markę jako "coś więcej niż benzyna". Bazując na tym BP weszło do pierwszej trójki światowych dostawców energii słonecznej. Z kolei sukces Toyoty i jej modelu Prius z silnikiem hybrydowym przyczynił się do budowania pozytywnego wizerunku marki i wzmocnił jej pozycję jako lidera branży motoryzacyjnej.

Światło na wschodzie - konsumenci na wschodzących rynkach z grupy BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) mają obecnie do dyspozycji najwyższe dochody w historii tych państw. Sukces na rynkach BRIC zachodnie marki mogą osiągnąć jedynie wówczas, gdy zaoferują takie produkty lub usługi, które wypełnią luki miejscowych rynków. Przykładowo do konsumentów z państw BRIC poszukujących doświadczeń gastronomicznych analogicznych do tych, jakie istnieją w państwach zachodnich, atrakcyjne są marki żywności typu fast food.

Marki rynku fast food reagują na potrzeby konsumentów zwracających uwagę na zdrowie - rosnące obawy dotyczące zdrowotnych walorów jedzenia wprowadziły poważne zakłócenia w branży fast foodów, która systematycznie rosła od lat 80. XX wieku. Większość tego typu sieci, w tym McDonald's (33,1 mld USD, 14%), zmieniło swoje pozycjonowanie, wprowadzając zdrowsze opcje menu.

Pełna wersja raportu na temat rankingu BRANDZ Top 100 jest dostępna w Internecie pod adresami www.millwardbrown.com/mboptimor, www.brandz.com i www.ft.com.