E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl
- Michał Grzechowiak,
- 20.08.2007, godz. 12:40
Giełdowa spółka Travelplanet.pl
O planowanym debiucie giełdowym firma poinformowała wiosną 2005 r. Zamierzała sprzedać w ofercie publicznej maksymalnie 370 370 akcji i uzyskać za nie ok. 6 mln zł. Cel udało się zrealizować: inwestorzy po prawie 80% redukcji zleceń kupili wszystkie oferowane akcje po 18 zł za sztukę, dzięki czemu ostatecznie spółka zdobyła 6,67 mln zł. Już w pierwszym dniu notowań (13 lipca 2005 r.) ceny akcji Travelplanet.pl skoczyły w górę o ponad 20%.
Na co miały pójść pieniądze z debiutu giełdowego? Zarząd Travelplanet.pl planował przeznaczyć 2 mln zł na akwizycję innych firm, kolejne 2 mln na rozbudowę sieci punktów obsługi klienta, 1 mln zł na zwiększenie kapitału obrotowego, a pozostałe środki - na rozbudowę call center i promocję marki. Pierwszego celu nie udało się dotychczas zrealizować. Wszystkie firmy, którym przyglądał się zarząd Travelplanet.pl przez ostatnie lata były albo za drogie albo nierentowne i do dziś na koncie spółki pozostaje tylko jedna akwizycja - Aero.pl.
Przez następne dwa lata spółka koncentrowała się na wzroście sprzedaży i na inwestycjach. Otworzyła kolejne punkty obsługi klienta, uruchomiła razem z Wirtualną Polską serwis samoloty.wp.pl, a także rozszerzyła ofertę bonów podarunkowych i wprowadziła kilka nowych elementów na swoich stronach internetowych.
Model biznesowy
Travelplanet.pl bazuje na takim samym modelu biznesowym, jak zagraniczne firmy sprzedające usługi turystyczne przez internet - zarabia na prowizjach, których wysokość różni się w zależności od rodzaju sprzedawanych usług. Źródłem niewielkiej części przychodów są również reklamy umieszczane na stronach serwisu.
Oferta
Oferta Travelplanet.pl to przede wszystkim wycieczki turystyczne, czyli pakiety składające się z transportu i zakwaterowania. W tej chwili obejmuje ok. 150 000 wycieczek organizowanych przez ponad 50 touroperatorów o najlepszej reputacji i najwyższej jakości usług. Tak jak tradycyjne biura podróży, Travelplanet.pl oferuje także liczne promocje i zniżki związane z wcześniejszą rezerwacją (first minute) lub zakupem wycieczki w ostatniej chwili (last minute).
Aktualna wersja serwisu Travelplanet.pl
Jak wygląda rezerwacja wycieczki? Ponieważ w przeciwieństwie do biletów lotniczych i hoteli, nie istnieje jeszcze w pełni zautomatyzowany system rezerwacji, proces jest dość złożony. Klient musi na początku wypełnić formularz, w którym podaje wszystkie istotne parametry (np. liczba uczestników wycieczki), swoje dane kontaktowe oraz wybiera formę płatności (przelew, karta kredytowa, transfer internetowy). Zamówienie trafia następnie do konsultanta z centrum rezerwacji, który sprawdza dostępność miejsc, oblicza całkowitą cenę i kontaktuje się z klientem telefonicznie w celu potwierdzenia rezerwacji.
Call center we wrocławskiej siedzibie Travelplanet.pl
Drugi ważny segment działalności spółki to sprzedaż biletów lotniczych. Zintegrowany ze stroną główną serwis Aero.pl umożliwia rezerwację biletów na około 1 mln połączeń ponad 500 linii lotniczych. Znaczną część oferty stanowią bilety tanich linii, można też rezerwować miejsca w samolotach czarterowanych przez biura podróży dla zorganizowanych wycieczek.
Bilety lotnicze rezerwuje się szybciej i wygodniej niż wycieczki. Klienci przy użyciu wyszukiwarki znajdują odpowiadające im połączenie i wysyłają formularz, w którym podają swoje dane osobowe i wybierają formę płatności (przelew, karta kredytowa), następnie muszą potwierdzić rezerwację (telefonicznie albo e-mailem) i dokonać zapłaty. Bilety wysyłane są pod dowolny adres jako przesyłka kurierska.
Oprócz wycieczek i biletów lotniczych, w zintegrowanym ze stroną Travelplanet.pl serwisie Hotele24.pl można zarezerwować pokój w hotelu oraz wynająć dom lub kwaterę. Oferta obejmuje ok. 30 000 obiektów w Polsce i za granicą, a rezerwacja wygląda podobnie jak w przypadku biletów lotniczych. W czerwcu br. dzięki integracji z Google Earth pojawiła się możliwość obejrzenia każdego hotelu z lotu ptaka.
Call center we wrocławskiej siedzibie Travelplanet.pl
Bony mogą mieć dowolną wartość będącą wielokrotnością 50 zł i standardowo ważne są jeden rok (2 lata za dopłatą 2% wartości). W zależności od rodzaju, można nimi opłacić prawie wszystkie wycieczki z oferty Travelplanet.pl (bony TravelPass), wycieczki, bilety lotnicze i pokoje hotelowe (bony TravelPass Plus) lub pobyt w jednym z 63 ośrodków odnowy biologicznej (bony SpaTravel). Wszystkie bony mogą być zrealizowane telefonicznie bądź w stacjonarnych punktach obsługi klienta.