E-biznes od kuchni: Bankier.pl
- Michał Grzechowiak,
- 24.09.2007, godz. 09:50
Model biznesowy
Bankier wykorzystuje najpopularniejszy model zarabiania w internecie: publikuje na swoich stronach informacje, przyciągając w ten sposób odpowiednio sprofilowaną grupę użytkowników, a firmom, które chcą do tej grupy dotrzeć, sprzedaje powierzchnię reklamową. Oprócz tego, zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży produktów z oferty polskich instytucji finansowych - od każdego sprzedanego produktu otrzymuje prowizję.
Strona WWW
Strona Bankiera podzielona jest na pięć głównych części. W dziale "Wiadomości" znajdziemy aktualne informacje dotyczące finansów, gospodarki, giełdy, biznesu i polityki. Umieszczane są tutaj również materiały multimedialne - filmy i podcasty - oraz informacje niezwiązane bezpośrednio ze światem finansów ("Po godzinach"). Skąd pochodzą treści publikowane w "Wiadomościach"? Część przygotowuje wrocławska redakcja Bankiera, reszta pochodzi z ponad 40 różnych źródeł, głównie z agencji informacyjnych i prasy branżowej.
Bankier.pl, strona główna
"Finanse osobiste" to dział poświęcony najpopularniejszym produktom bankowym, takim jak kredyty, konta, ubezpieczenia i fundusze emerytalne. Zawiera aktualne informacje o ofercie banków, poradniki, porównania produktów finansowych, a także oddzielną sekcję podatkową. Duża część materiałów umieszczanych w tym dziale pochodzi z innych serwisów należących do Bankiera (np. Pit.pl).
Bankier.TV - internetowa telewizja Bankiera
Do niedawna w serwisie Bankiera dostępny był też piąty dział - "Po godzinach", w którym publikowane były ciekawe informacje z różnych dziedzin. Dział jest aktualnie przebudowywany, dlatego też chwilowo jego miejsce zajął "Budżet rodzinny" - jedna z sekcji "Finansów osobistych". Ostatnim ważnym elementem serwisu jest podzielone na dziewięć części tematycznych forum, umożliwiające użytkownikom Bankiera prowadzenie dyskusji i wymianę doświadczeń.
m.bankier.pl, czyli Bankier dla telefonów komórkowych
W czerwcu br. Bankier zaoferował swoim użytkownikom specjalnie przygotowany serwis dla telefonów komórkowych - m.bankier.pl. Na razie są w nim dostępne aktualne wiadomości gospodarcze, informacje z giełdy, notowania walut i funduszy inwestycyjnych, komentarze analityków giełdowych oraz forum dyskusyjne.
Centrum Produktów Finansowych
Ważną część serwisu Bankiera stanowi "Centrum Produktów Finansowych", czyli internetowy sklep z rozmaitymi produktami finansowymi. Obecnie oferta sklepu obejmuje ponad 130 produktów około 50 instytucji. Są to głównie konta, kredyty i produkty inwestycyjne (rachunki, jednostki funduszy inwestycyjnych itp.).
Bankier.pl, Centrum Produktów Finansowych
Tym, którzy potrzebują porady przy wyborze konkretnego produktu, Bankier.pl oferuje możliwość umówienia się na spotkanie z doradcą finansowym z Open Finance oraz bezpłatną infolinię. Od każdego klienta, który z "Centrum Produktów Finansowych" trafi do Open Finance i zdecyduje się kupić jakiś produkt, Bankier otrzymuje prowizję.
Aby dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, Bankier uruchomił dwa systemy partnerskie. Pierwszy przeznaczony jest dla osób fizycznych i małych firm ("System Partnerski"), natomiast drugi dla większych serwisów internetowych ("Internetowe Centrum Finansowe").
Jak działają te systemy? Zarejestrowany partner otrzymuje własną stronę WWW, na której umieszczona jest oferta produktów finansowych. Jeśli któryś z wniosków wysłanych z tej strony zakończy się sprzedażą produktu, dany bank lub instytucja finansowa przekaże Bankierowi prowizję, a ten podzieli się nią z partnerem.
Wysokość prowizji zależy od wartości sprzedanego produktu oraz od potencjału partnera. Udało nam się ustalić, że najskuteczniejsi partnerzy w systemie dla osób fizycznych potrafią w ten sposób zarobić równowartość "wysokiej miesięcznej pensji w Warszawie".