Dobry czas dla wyszukiwarek

  • Anna Meller,

Rynek firm udostępniających mechanizmy wyszukiwawcze budzi się do życia. Rynkowi gracze, jak np. Verity, Endeca Technologies, Inxight Software czy Kanisa, przygotowali się do rozpoczęcia nowych przedsięwzięć.

Verity w następnym tygodniu przedstawi wyszukiwarkę Ultraseek 5.1, której mechanizm zakupiony został od Inktomi w zeszłym roku. Nowa wersja będzie wyposażona w ulepszone sposoby analizy danych oraz sprawniejszą obsługę. W tym tygodniu miała już miejsce premiera ThingFinder 3.5, narzędzia firmy Inxight umożliwiającego przeszukiwanie ogromnych połaci tekstu. Endeca z kolei planuje dodać funkcję kategoryzacji do swojego rozwiązania gwarantującego „interaktywną” nawigację, polegającą na tym, że użytkownik otrzymuje kilka opcji wyszukania danej informacji, a następnie wybiera tylko te, które wydają się być najtrafniejsze. W ten sposób korzystający z wyszukiwarki ma możliwość zawężenia zakresu wyszukiwania, a konsekwencji otrzymania bardziej precyzyjnych rezultatów.

Jak wynika z raportu Yankee Group, pomimo mocnej konsolidacji oraz ogólnego zmniejszenia sprzedaży, w tej chwili zauważalny jest wzrost rynku mechanizmów wyszukiwawczych. Wyszukiwarki będą dobrym towarem, zwłaszcza w połączeniu ze sprzedażą innych aplikacji. "Wyszukiwanie danych jest zazwyczaj zintegrowane z jakimś innym narzędziem typu portal czy system zarządzania danymi" – powiedział Rob Lancaster, analityk z Yankee Group. Tym samym funkcje typowe dla wyszukiwarek, takie jak indeksowanie lub kategoryzowanie mogą być zastosowane w różnych rozwiązaniach biznesowych.

Rynek wyszukiwarek przeobraził się znacznie w minionych latach. Za sprawą licznych konsolidacji na czoło wysunęło się kilka nowych firm. Poza zakupem Inktomi przez Verity (a później przez Yahoo) w zeszłym roku obserwowaliśmy też przejęcie przez Fast Search & Transfer ASA mechanizmu Altavisty oraz przez firmę Kanisa rozwiązań Ask Jeeves Inc.