Czy Facebook rośnie zbyt szybko?
- Artur Małek,
- 12.11.2008, godz. 14:26
Facebook.com, najwiekszy na świecie serwis społecznościowy, jak podaje TechCrunch poszukuje inwestorów. Przyczyną mogą być coraz większe koszty, utrzymania rosnącej liczby serwerów w związku z przyrastającą liczbą użytkowników czy zużyciem energii elektrycznej.
Podobny problem, choć nieco innej natury, ma Facebook. Jak zauważa TechCrunch, największe przychody dla serwisu generują użytkownicy z USA. Tempo, z jakim na Facebook pojawiają się nowi amerykańscy użytkownicy jest dużo mniejsze niż chcieli by tego udziałowcy serwisu- wg. comScore w zeszłym roku było ich 31 mln a w 2008 r. 41 mln. Oczywiście nie są to liczby małe, ale należy też pamiętać, że serwis ma obecnie ok. 161 mln unikalnych użytkowników i amerykanie stanowią ok., 25 proc. ogółu userów. Generują oni miesięcznie 61 mld odsłon.
Najszybciej Facebook rozwija się na rynkach zagranicznych: 19 mln użytkowników w Afryce i na Bliskim Wschodzie, 26 mln w Azji czy 16 milion w Ameryce Południowej. W samej Europie Facebook ma więcej (bo aż 48 mln) użytkowników niż w USA.
Paradoks polega na tym, że jak twierdzi Michael Arrington, liczba użytkowników spoza USA nie przekłada się na ich monetaryzację. Generują oni dużo mniejsze przychody niż internauci z Ameryki Północnej, a jednocześnie utrzymanie ich kosztuje więcej. Wynika to z tego, że umieszczają oni na Facebook.com duże ilości treści, co wiążę się ze wzrastającymi kosztami utrzymania serwerów (na ten i przyszły rok firma zarezerwowała 100 mln USD na kupno 50 tys. serwerów). Na sama elektryczność firma przeznacza miesięcznie 1 mln USD.
Z tych właśnie powodów, serwis może potrzebować dodatkowego zastrzyku gotówki szybciej, niż było to planowane. Z informacji, do których dotarł TechCrunch wynika, że Facebook rozpoczął poszukiwania na rynkach kapitałowych.
W 2007 roku Microsoft objął 1,6% udziałów w Facebooku za kwotę 240 mln USD. Gigant z Redmond wygrał tym samym batalię z Google o małą część udziałów w Facebooku. Zgodnie z przewidywaniami New York Post, wycena Facebooka wyniosła 15 mld USD. Udziały 23 letniego założyciela firmy - Marka Zuckerberga, stanowią 20%, co przekłada się na 3 mld USD.
Żródło: TechCrunch.com