Czas na Wielki Tytoń
- Marcin Kwaśniak,
- 01.02.2001
Jak dzieli się tort?
Zapewne, gdyż aby z niego skorzystać, trzeba znać hasło. Zupełnie inną kwestią są serwisy dla klientów hurtowych. Wspomniany już British-American Tobacco jest również właścicielem domeny www.papierosy.pl, skierowanej do tej właśnie grupy odbiorców.
Ale również i w tym serwisie nie znajdziemy reklam produktów BAT, chodź niektóre strony są chronione hasłem i dostępne jedynie dla partnerów producenta. Przytaczanych prezentacji, dotyczących poprawy pozycji rynkowej BAT w porównaniu z innymi producentami, raczej nie sposób uznać za reklamę.
Obecność koncernów tytoniowych w Sieci zaczyna jednak budzić emocje, niedawno bowiem dotknął ich zakaz reklamowania się w innych mediach. "Wyroby tytoniowe są produktami stanowiącymi legalny przedmiot obrotu handlowego w Polsce. Sprzedaż papierosów jest dozwolona jedynie osobom dorosłym. Polski Przemysł Tytoniowy stoi na stanowisku, że palenie jest przywilejem tylko osób dorosłych, które dokonały świadomego i wolnego wyboru" - czytamy w kodeksie Krajowego Zrzeszenia Przemysłu Tytoniowego, do którego należą najwięksi producenci papierosów w Polsce. Regulamin dokładnie i konkretnie uwzględnia różne rodzaje mediów, w których tytoniowi potentaci mogą się reklamować, informuje o ograniczeniach w umieszczaniu reklam i sponsoringu.
We wspomnianym dokumencie o Internecie nie ma ani słowa - to medium dyskretnie przemilczano. Nie przez przypadek. "Internet to w tej chwili jedyne medium, w którym koncerny tytoniowe mogą się reklamować niemal bez ograniczeń" - przekonuje pracownik agencji reklamowej, zajmujący się planowaniem kampanii. "Moim klientem jest firma tytoniowa i nie sądzę, aby życzyła sobie ujawniania jej nazwy, mojej tożsamości i miejsca zatrudnienia" - tłumaczy swoją anonimowość. Tytoniowi giganci - twierdzi on - negocjują obecnie intratne kontrakty na reklamę w Sieci oraz sposób ich prowadzenia.