ClickMatic, czyli pierwszy polski AdExchange
-
- Adam Jadczak,
- 06.09.2011, godz. 15:16
Grupa ClickAd uruchomiła platformę typu AdExchange wykorzystującą Audience Targeting, najbardziej złożony model docierania do grupy docelowej w internetowej reklamie odsłonowej.
Według danych AdMeld i Forrester Research, w Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę za pośrednictwem RTB w roku 2010 wyniosły 353 mln USD, a w tym roku mają osiągnąć wartość 823 mln USD.
Dzięki platformie ClickMatic reklamodawcy mają płacić tylko i wyłącznie za dotarcie do zainteresowanych użytkowników. Co więcej, stawkę w wybranym modelu zakupu licytują w czasie rzeczywistym RTB (Real-Time Bidding).
Google przewiduje się, że rynek RTB w 2015 roku będzie stanowił 50% całego rynku targetowanej reklamy odsłonowej online.
Według danych AdMeld i Forrester Research, w Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę za pośrednictwem RTB w roku 2010 wyniosły 353 mln USD, a w tym roku mają osiągnąć wartość 823 mln USD. Google przewiduje się, że rynek RTB w 2015 roku będzie stanowił 50% całego rynku targetowanej reklamy odsłonowej online.
ClickMatic udostępnia reklamodawcom profile internautów ustalane na bazie zainteresowań i intencji użytkowników. Za pomocą technologii RTB reklamodawcy mogą w czasie rzeczywistym licytować odsłony na podstawie ich przewidywanej wartości.
"Algorytm w systemie ClickMatic tak dopasowuje licytowaną reklamę, aby zysk wydawcy był jak największy. W praktyce działa to w ten sposób, że w momencie, gdy użytkownik wchodzi na stronę internetową, wydawca serwisu przesyła do platformy ClickMatic zapotrzebowanie na reklamę z określoną przez niego ceną podstawową. System sprawdza zaproponowane przez reklamodawców stawki oraz dane o specyfikacji powierzchni reklamowej, profilu użytkownika oraz kontekście strony. Następnie odbywa się aukcja w czasie rzeczywistym. Wygrywa reklamodawca, który zaproponował najwyższą stawkę. Platforma ClickMatic przesyła odpowiednią kreację reklamową do wydawcy serwisu internetowego. Użytkownik widzi kreację reklamodawcy, który wygrał aukcję. Proces ten trwa 75 milisekund, czyli tyle, co mrugnięcie powieką" - tłumaczą przedstawiciele ClickAd.
Wydawcy serwisów internetowych, którzy na platformie ClickMatic wystawiają na aukcję powierzchnie reklamowe, mogą ustalić cenę wywoławczą oraz zasady, na jakich będzie sprzedawana ta powierzchnia, np. określić formaty i treść reklam. Natomiast reklamodawcy mogą wyszukiwać ofertę reklamową według kryteriów takich jak: format reklamowy, grupa docelowa, itp.