CR Media: internet wzrośnie kosztem innych mediów
- Magdalena Górak,
- 16.05.2006, godz. 16:44
CR Media po raz pierwszy w swoim raporcie dotyczącym stanu rynku reklamy uwzględnił internet. Według przedstawicieli spółki, w 2006 roku wartość rynku reklamy internetowej bez barterów i bez uwzględnienia wydatków na reklamy w wyszukiwarkach wzrośnie o około 45% i wyniesie 215 mln zł, choć nie jest wykluczone, że wzrost może być większy.
Maciej Chodorowski, dyrektor ds. badań w CR Media przedstawił całościowy obraz rynku reklamy w Polsce. Na tym tle wzrost wydatków na reklamę internetową jest imponujący. W pierwszym kwartale 2006 roku rynek reklamy wzrósł o około 9,1%, przy czym wszystkie media oprócz internetu i radia odnotowały wzrost poniżej tej średniej. Radio zyskało prawie 13%, zaś internet 47,1% większe budżety. Należy przy tym pamiętać, że zarówno radio jak i internet startują z niskiej bazy, więc wzrost jest w ich wypadku bardziej dynamiczny niż dla innych mediów.
Udział internetu w torcie reklamowym w 2005 roku przedstawia poniższy wykres. Przypomnijmy, że według IAB wydatki na reklamę w sieci wyniosły 140 mln zł wobec 87 mln zł w roku 2004. Tym samym, według IAB, udział reklamy internetowej wynosi już 3% wszystkich nakładów na reklamę w mediach w Polsce. IAB szacuje, że w 2006 roku dynamika ta utrzyma się do wartości około 210 mln zł. Na koniec 2007 roku obroty polskich wydawców internetowych powinny zbliżyć się do pułapu 300 mln zł.
Udział internetu w torcie reklamowym w 2005 roku
Według Macieja Chodorowskiego, w kolejnych latach systematycznie rosnąć będzie udział internetu. O ile w 2005 roku wynosił około 2,7%, to już w bieżącym roku wzrośnie do 3,6% a w 2008 roku wyniesie około 5,3%.
W 2005 roku reklama internetowa zanotowała rekordowy 85,2% wzrost.
Przewidywany udział internetu w torcie reklamowym w 2006 i 2008 roku wg CR Media
Udział internetu w torcie reklamowym według CR Media wyniósł w 2005 roku około 2,7%, według IAB zaś około 3%. Poniższy wykres obrazuje, jak szybko internet będzie w najbliższych latach nadrabiać zaległości w stosunku do wydatków na inne media.
Wzrost udziału internetu odbędzie się kosztem wszystkich pozostałych mediów
Portale wciąż są najpoważniejszym beneficjentem zainteresowania reklamą internetową. Według szacnków CR Media trafia do nich w sumie około 79% wydatków na reklamę, podczas gdy do sieci reklamowych niecałe 20%. Ten trend, zdaniem Rafała Oracza oraz Gwidona Humeniuka, utrzyma się na pewno w ciągu najbliższych dwóch lat, co z żalem przyznali. Jak zauważył Gwidon Humeniuk, wzrost znaczenia portali w ostatnim czasie związany jest z odbudową na rynku pozycji Wirtualnej Polski i rosnącą popularnością o2.pl. - Prawdopodobnie w 2008 roku trend ten powinien się jednak odwrócić i portale zaczną tracić na rzecz wyszukiwarek - powiedział w czasie konferencji.
od lewej: Rafał Oracz, Maciej Chodorowski, Gwidon Humeniuk, Maciej Teliszewski w czasie dzisiejszej konferencji
Jak podkreślił Rafał Oracz, internet będzie mocno walczył o udział w rynku. - To nie jest kolejne medium. To jest medium, które może zmienić wygląd całego rynku reklamy.
Udział biur sprzedaży reklam internetowych w 2005 roku
Powyżej grafika, która zazwyczaj budzi nawięcej emocji na rynku. CR Media przedstawiła estymacje, które różnią się od prognozowanych w październiku udziałów poszczególnych graczy.
Udział poszczególnych form reklamy w 2004, 2005 i prognoza na 2006 rok
Według przedstawicieli CR Media udział standardowych form reklamowych będzie stale malał. Udział reklam w wyszukiwarkach wyniósł w 2005 roku 12%, zaś w bieżącym roku wzrośnie do około 15%.
***