Anno domini 2008 (cz. 2 - reklama, społeczności, portale, blogi)
- Artur Małek,
-
- Bożena Jaskowska,
- 27.01.2009, godz. 12:53
BIURA TWORZONE METODĄ CIŚNIENIOWĄ
Stopniowe przekonywanie się reklamodawców do marketingu społecznościowego zaowocowało otwieraniem w 2008 r. własnych biur sprzedaży przez serwisy skupiające "community".
W środowisku dużym echem odbiło się utworzenie działu handlowego przez najbardziej popularny serwis społecznościowy w Polsce. Na jego czele stanął były menedżer Interii Tomasz Przybyłowicz, który jako pełnomocnik zarządu ds. sprzedaży w portalu Nasza-Klasa otwarcie deklaruje chęć przekonywania reklamodawców do odważniejszego lokowania swych budżetów w niestandardowych formach reklamy w społecznościach.
Nasza-Klasa - tak wymowne cyfry jakimi jest w stanie pochwalić się dzisiaj portal nie mogły pozostać bez echa. Biuro reklamy to oczywista sprawa, tym bardziej, że ciśnienie rynku na Naszą-Klasę stało sie tak duże, że naturalnie musieli pojawić się specjaliści, którzy bedą w stanie na nie profesjonalnie odpowiedzieć. Marka jaką wypracowała sobie Nasza-Klasa jest w stanie zapewnić rozpoznawalność i siłę przebicia na rynku i co za tym idzie dostęp do budżetów marketingowych. Po co więc być zdanym na sieć i bardzo często jej rozbieżne interesy - podsumowuje Tomasz Rzepniewski (Mediaedge:cia).
Stabilną i perspektywiczną pozycję reklamy w społecznościach potwierdzić może również odważna deklaracja Wojciecha Bącala, dyrektora handlowego Pixelate Venture o planowanym podwojeniu zysków ze sprzedaży reklam w serwisie społecznościowym Epuls.pl przez (utworzone również w 2008 r.) własne biuro sprzedaży reklam.
Oprócz samego werdyktu nt wartości reklamy internetowej w naszym kraju ogłoszonego przez przedstawicieli PwC podczas tegorocznego Forum IAB, niezwykle istotną kwestią zasługującą na miano ważnego wydarzenia roku jest fakt, że w ogóle prowadzony jest taki profesjonalny monitoring, badanie i analiza wydatków na reklamę w polskiej sieci.
Dotychczas przeprowadzono dwie fale badania: za rok 2007 i za pierwszą połowę 2008 r. Obecnie trwają prace nad zebraniem danych i opracowaniem całościowego raportu za rok 2008 r. Dane do raportu IAB AdEX współtworzonego z PwC dostarczają najważniejsi gracze polskego internetu: w pierwszym etapie w badaniu wzięło udział 25 firm, w drugim 27. Jedynym wyjątkiem jest Google, który nie udostępnia swych danych finansowych - w tym przypadku przeprowadzono estymację wartości sprzedaży na polskim rynku.
Jarosław Sobolewski
Badanie AdEX opracowane przez IAB Polska przy współpracy z PwC wzbogacone będzie także danymi uzyskanymi z analizy rynku afiliacyjnego i mobilnego. Jarosław Sobolewski zapowiada również wprowadzenie na rynek kolejnego badania, w całości poświęconego wydatkom na kreację w internecie "IAB CreativeEx", którego premiera będzie mieć miejsce w marcu 2009 r.
Myślę, że IAB AdEx stanowi drugą nogę, na której stoi branża interaktywna. Pierwszą nogą był Megapanel PBI/Gemius. Jak każde medium, aby uzyskać pełne zaufanie marketerów, musimy oferować wysoki poziom transparentności i moim zdaniem zapewniamy to poprzez dostarczanie obu badań - podsumowuje dyrektor generalny IAB Polska.
Bardzo ważne jest, aby przytaczając te dane wspominać dlaczego różnią się one tak bardzo od tych, na które wszyscy się do tej pory powoływali.