Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

  • Bożena Jaskowska,

Niesłabnące zainteresowanie Naszą-Klasą, dynamiczna ekspansja Facebooka, zachwyt nad mikroblogami i edukowanie rynku w zakresie social marketingu - w tej części podsumowania wydarzeń mijającego roku przyglądamy się serwisom społecznościowym.

Jeśli rok 2008 okrzyknięto rokiem społeczności, to pod jakim znakiem upłynęło minionych 12 miesięcy? Społeczności.

Warto jednak zwrócić uwagę, że jeśli mowa o "tradycyjnych" serwisach social networkingowych, to ich właściciele nie koncentrują się już tylko na budowaniu zasięgu, lecz również na efektywnym rozwijaniu oferty i szukaniu skutecznych sposobów monetyzacji. Mikroblogi, acz popularniejsze niż przed rokiem, nadal starają się osiągnąć swoją masę krytyczną - edukują, przekonują, jakie to one fajne. Czas zarabiania na mikroblogach przyjdzie zapewne w 2010 r.

Nasz Facebook

Podobnie jak w 2008, tak również w ciągu minionych 12 miesięcy słychać było liczne głosy przewidujące, że już na pewno w przyszłym miesiącu Naszej-Klasie "zacznie spadać". Nic z tego. Każda następna fala badania Megapanel PBI/Gemius przynosiła kolejne (już nie tak duże jak wcześniej) wzrosty lub utrzymywanie poziomu popularności i potwierdzała, że Polacy po prostu Naszą-Klasę lubią, a obrany przez twórców kierunek rozwoju portalu jako platformy komunikacyjnej jest słuszny. Choć w październiku 2009 r. Naszej-Klasie ubyło pół miliona fanów, prawie tyle samo ile zyskał Facebook - być może rozpoczęła się więc bezpośrednia walka o użytkowników pomiedzy serwisami.

Nasza-Klasa cały rok konsekwentnie realizowała strategię budowania narzędzi komunikacyjnych dla swych użytkowników. To na tych pracach skupiała się największa uwaga mediów, blogosfery i branży internetowej oraz samych użytkowników serwisu (również tych niezadowolonych).

Z naszej perspektywy największym osiągnięciem NK w 2009 roku bez wątpienia była premiera Śledzika. Uruchomiliśmy go 9 września i po trzech miesiącach od premiery jest on jedynym w Polsce narzędziem do komunikacji na żywo operującym na skalę masową - 7,5 mln użytkowników dziennie i wspomagana świadomość marki na poziomie 78 proc. (polscy internauci, dane z końca października 2009, badanie zrealizowane przez IMAS International). A wszystko to przy wykorzystaniu do promocji jedynie social media - mówi Joanna Gajewska, dyrektor ds. komunikacji w Nasza-Klasa.pl. Oczywiście wprowadzenie Śledzika nie było proste - skrajne opinie Userów, głosy krytyki ze strony branży. Dzisiaj natomiast Śledzik używany jest przez takie autorytety jak Anna Dymna czy Adam Małysz, fundacje, czy przez czołowych dostawców kontentu z różnych kategorii. Mikrobloging kiełkował w Polsce od lat, Śledzik przedefiniował ten segment w ciągu 2 miesięcy i został jego niekwestionowanym liderem.



Obecnie nad portalem Nasza-Klasa, mikroblogiem Śledzik, przygotowywanym komunikatorem NKtalk oraz wersjami mobilnymi narzędzi NK i kilkoma innymi projektami, które będą mieć premierę w 2010 r. pracuje ponad 170 osób i planowane są kolejne zatrudnienia, szczególnie w działach IT.

Dominik Kaznowski, Nasza-Klasa.pl

Co dla Naszej-Klasy i jej użytkowników przyniesie rok 2010? Będziemy sukcesywnie skupiać się na dynamicznym rozwoju produktowym. Ciągle poszukujemy i zatrudniamy najlepszych programistów, architektów aplikacji i specjalistów najróżniejszych dziedzin IT. Obecnie rozszerzyliśmy krąg poszukiwań na kraje CEE - mówi Dominik Kaznowski. Myślę, że przyszły rok to kolejne premiery, w tym na pewno premiera nowego komunikatora - NKtalk, kilku produktów mobilnych, częściowe udostępnienie API, widgety, budowa platformy aplikacji, dalszy konsekwentny rozwój Śledzika i oczywiście portalu - zapewne czeka nas w najbliższych miesiącach poszerzenie portalu do szerokości 1024 pixeli oraz redesign. Ciągle będziemy pracować nad popularyzacją naszej wirtualnej waluty - Eurogąbek. Obecnie analizujemy również inne kierunki - takie jak gry-online, wideo czy szeroko rozumiane kwestie lokalizacyjne oraz kwestie map.

Dla całego rynku oraz mediów społecznościowych, które niewątpliwie Naszej-Klasie zawdzięczają sporo w zakresie edukacji użytkowników oraz przełamywania pewnych barier u reklamodawców, najważniejsze jest jednak, że serwis jest rentowny. Z raportu Internet Standard "Ile zarabiają serwisy społecznościowe" wynika, że Nasza-Klasa zaczęła zarabiać już w 2008 r. Portal wygenerował w 2008 r. przychody rzędu 27,7 mln zł, a zysk netto wyniósł w tym samym okresie 12,3 mln zł. Nasza-Klasa finansowo ma się dobrze, firma jest rentowna - powiedział wówczas dla Internet Standard Marcin Chruszczyński, szef operacyjny w Nasza-Klasa.pl.