Europa: 8 mld euro z e-reklamy

  • Anna Meller,

Trudny orzech do zgryzienia

Badanie Adspend jest pierwszym opracowaniem rynku europejskiego, w którym wartości reklamowe poszczególnych krajów zbierane są dokładnie z tych samych formatów reklamowych i opisywane jedynie w wartościach brutto.

Po raz pierwszy jesteśmy w stanie przedstawić jednolite, porównywalne ze sobą dane z poszczególnych krajów - zaznaczył Alain Heureux, prezes IAB Europe, ogłaszając na konferencji Interact wielkość rynku europejskiego.

Wartości rynków opracowane zostały na podstawie danych, którymi dysponowały narodowe stowarzyszenia IAB (Interactive Advertising Bureau). Z tego względu, że w wielu krajach na kontynencie mierzy się wartości rynkowe w różny sposób (netto, brutto, uwzględniając bądź nie uwzględniając bartery) oraz bierze się pod uwagę rozmaite formaty reklamowe, duże zadanie do wykonania miał współautor raportu PricewaterhouseCoopers, ujednolicając wyniki.

Nicky Lynas omawia metodologię badania Adspend

Jak zaznaczyła Nicki Lynas, ponad dwie trzecie wyników z państw ujętych w badaniu pochodzi z narodowych IAB. Jedna piąta zebranych danych musiała zostać przez PwC poprawiona, bo dane wydawały się nieadekwatne do rynku. Resztę stanowią estymacje (najwięcej estymacji wykonano przy szacowaniu rynku płatnych odnośników w badanych krajach).

Będzie więcej

Przychody z e-reklamy na poziomie 8 mld euro zaskoczyły część przedstawicieli branży internetowej. Wydawało się wcześniej, że większa przepaść dzieli europejski rynek internetowy i dobrze rozwiniętą branżę amerykańską (przychody z e-reklamy w USA za miniony rok wyniosły ok. 12 mld euro).



Inwestycje na poziomie 8 mld euro świadczą o rosnącym znaczeniu internetu jako medium reklamowego w Europie - zaznaczyła Nicki Lynas - Czekamy na znacznie wyższy wynik za rok 2007.

Wysokość inwestycji w reklamę internetową na 1 użytkownika wynosi prawie 40 euro w Europie. Źródło: Adspend 2007 (IAB Europe i PwC)

Mając te dane do dyspozycji, myślę, że watro, abyśmy zaczęli myśleć o rynku europejskim nie w kategoriach rynków narodowych ale jako całości - dodała Layla Pavone, prezes IAB Italy - To też bodziec do tego, by częściej sięgać po kampanie paneuropejskie.

Rynek reklamy internetowej w Europie i w USA. Źródło: Adspend 2007 (IAB Europe i PwC)

W badaniu nie uwzględniono wielu średniej i mniejszej wielkości państw europejskich z tego względu, że nie udało się uzyskać rzetelnych danych rynkowych z tych obszarów. IAB Europe i Pricewaterhousecoopers liczą na to, że w przyszłym roku w badaniu weźmie udział większa liczba krajów.

O wynikach badania rozmawiają: Thomas Duhr, prezes IAB Germany, Antonio Trougott, prezes IAB Spain, Nicky Lynas, PwC, Laurance Bird z IAB UK, Christiane Peytz z IAB Denmark i Layla Pavone, prezes IAB Italy

Metodologia badania

Celem badania Adspend realizowanego przez IAB Europe i PricewaterhouseCoopers było przedstawienie wielkości rynku reklamy internetowej w Europie na takiej podstawie, by dane z rynków lokalnych można było do siebie porównywać. Tym samym przyjęto pewne założenia:

- dane z krajów obejmują wartości brutto (jest to suma kwot, na które wystawione zostały faktury za usługi reklamowe, włączając w to prowizje dla agencji)

- dane z krajów obejmują 4 formaty reklamowe: płatne odnośniki, reklamę typu display, ogłoszenia i email marketing

W sytuacji, gdy w kraju dane z rynku internetowego obejmowały również inne formaty (wideo, reklamę w telefonach komórkowych czy e-commerce), przychody z tych usług były odejmowane od całości przychodów. Podobnie: gdy dane z poszczególnych rejonów nie były danymi brutto, wartości rynkowe były doszacowywane. Były też przypadki, gdy państwa nie mierzyły przychodów reklamowych z uwzględnionych w badaniu formatów (np. płatnych odnośników), wtedy PwC dokonywał estymacji ich wartości, rozmawiając z przedstawicielami firm i ekspertami rynkowymi.

Adspend jest pierwszym tak kompleksowym badaniem wartości rynku reklamy interentowej w Europie.

Więcej informacji

http://www.iabeurope.ws

http://www.iabeuropecongress.eu

http://iabeuropecongress.blogspot.com

http://www.pwc.com/uk/eng/main/home/index.html