Zrób sobie muzyczny prezent!

Muzyka na Mikołajki lub na Gwiazdkę? Czemu nie! Tym bardziej, że na rynku internetowych sklepów muzycznych w Polsce, pojawił się niedawno kolejny gracz - Melo.pl. Narodziny nowego serwisu nie zmieniły jednak wiele w kondycji rodzimego rynku cyfrowych zakupów muzycznych. Przeglądając ofertę polskich sklepów oferujących pliki muzyczne, możemy powiedzieć jedno: muzyczne prezenty w tym roku będą skromne i jak wskazuje wielu internautów, nadal za drogie. Mimo wszystko warto spróbować. Może to dopiero początek?

Internetowe sklepy muzyczne w Polsce dopiero raczkują - nie da się ukryć, iż czeka nas jeszcze daleka droga do normalności. Należy jednak pochwalić wszelkie inicjatywy, zmierzające do unormowania sytuacji i przybliżenia nas do pewnych standardów. Warto również pamiętać, że uruchomienie takiego serwisu to nie koniec - należy go rozwijać, rozbudowywać i przede wszystkim: systematycznie wzbogacać katalog utworów. Przy okazji szału mikołajkowych zakupów, postanowiliśmy przyjrzeć się zatem rodzimym sklepom internetowym.

MELO

Sklep internetowy Melo.plKliknij, aby powiększyćSklep internetowy Melo.plNasze muzyczne zakupy zaczynamy od najmłodszego na rodzimym rynku sklepu muzycznego Interii - Melo.pl. W uruchomionym w ubiegłym tygodniu serwisie internauci mogą nabywać zarówno pojedyncze utwory, jak i całe albumy, a ceny zaczynają się od 1,49 PLN za utwór oraz 9,99 PLN za cały album. Aby skorzystać z zasobów Melo.pl, należy się zarejestrować (to na szczęście nie wiąże się z koniecznością posiadania konta pocztowego w portalu i podawania danych personalnych). Płatności za muzykę realizowane są za pomocą kart kredytowych (Visa, Mastercard, w szczególnych przypadkach Visa Electron), przelewu z konta lub elektronicznego transferu (mBank, Inteligo). Niestety, w serwisie brakuje opcji regulowania płatności poprzez SMS.

Muzyczne zasoby Melo.pl prezentują się... skromnie. Katalog nagrań zawiera w tej chwili około 2 tysięcy plików w formacie WMA (dla porównania, serwis SOHO specjalizujące się tylko w polskiej muzyce, posiada około 4 tysięcy utworów, zaś najdłużej obecny na rynku IPLAY - ponad 11 tysięcy). Jak zapewniają przedstawiciele Interii, oferta sklepu będzie stopniowo rozszerzana - trwają już w tej sprawie negocjacje z największymi wytwórniami muzycznymi. Co ciekawe, do Melo.pl mogą trafić również nagrania artystów zgłaszających się do sklepu poprzez autorski serwis Dla Artysty.

Pliki zakodowane w formacie WMA o jakości 192 kbps, zabezpieczone są systemem zarządzania cyfrowymi prawami autorskimi (DRM - Digital Rights Management). Oznacza to oczywiście ograniczoną możliwość dysponowania takim plikiem, po jego zakupieniu i pobraniu z serwisu. I to, nie da się ukryć, może się niektórym nie spodobać. Utwór możemy odtworzyć nieograniczoną ilość razy, 2-krotnie zapisać na płycie CD oraz 2-krotnie przesłać na kompatybilne, przenośne odtwarzacze audio.

Do korzystania z serwisu niezbędny jest komputer wyposażony w system Windows (98 i późniejsze), przeglądarkę Internet Explorer od wersji 5 (użytkownicy alternatywnych przeglądarek Firefox lub Opera, mogą jedynie pomarzyć o prawidłowym działaniu serwisu) oraz odtwarzacz Windows Media Player (w wersji 7.1 lub późniejszej). Dodatkowo Melo.pl oferuje odpowiedniego menedżera do pobierania plików.

Werdykt: Za mało. Liczba plików dostępnych w sklepie jest znikoma, w porównaniu do konkurencyjnych, rodzimych sklepów, nie wspominając oczywiście o zachodnich gigantach. Szwankuje nawigacja - po wejściu do spisu utworów konkretnej płyty, brakuje z boku nawigacji, która pozwalałaby się przemieszczać po zasobach sklepu. W ekstremalnych przypadkach, zdarza się, iż koszt całej płyty jest wyższy, niż wszystkich plików kupowanych osobno. Przed serwisem Melo.pl jeszcze długa droga, ale ponieważ jest on na samym jej początku, a polski rynek cyfrowych zakupów muzyki jest mocno wyposzczony, chyba trzeba mu to wybaczyć.

SOHO

Sklep internetowy Soho.plKliknij, aby powiększyćSklep internetowy Soho.plSerwis Soho.pl został uruchomiony w połowie maja i specjalizuje się jedynie w polskiej muzyce. Aby kupić pliki w sklepie, należy się najpierw zarejestrować - podać adres e-mail (będzie on jednocześnie loginem), hasło, dane teleadresowe, datę urodzenia, wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych i zaakceptować regulamin. Potwierdzenie rejestracji i aktywacja konta odbywa się poprzez kliknięcie odnośnika z wiadomością przesłaną na adres podany przy rejestracji. Dla porównania, w Melo.pl do zarejestrowania się w serwisie wystarczało jedynie kilka podstawowych informacji, bez potrzeby podawania osobistych danych. Dostępne w Soho.pl pliki sprzedawane są wyłącznie na sztuki, w cenie od 1,50 PLN do 3 PLN (cena zależna od sposobu doładowania konta). Najtańsze są kolędy (od 1 PLN do 2 PLN). W tej chwili w bazie sklepu znajduje się ponad 4 tysiące utworów w 26 gatunkach..

Konto, z którego regulujemy wszelkie płatności za muzykę, może być zasilane na 4 sposoby: SMS (6 stawek), karta kredytowa, przelew z konta oraz Pay-u. W przypadku tej ostatniej opcji, po wpłaceniu określonej kwoty nasze konto zasilane jest jej dwukrotnością - tzn. jeśli wpłacimy 10 PLN, to stan konta wzrośnie o 20 PLN. Dzięki temu koszt pojedynczej piosenki maleje do 1,5 PLN.

Soho.pl, jako jedyny rodzimy serwis, oferuje pliki w formacie MP3 niezabezpieczonym systemem zarządzania cyfrowymi prawami autorskimi. Oznacza to nieograniczoną możliwość dysponowania zakupionym plikiem (oczywiście zamieszczono odpowiednią adnotację dotyczącą zgodnego z prawem wykorzystywania zakupionej muzyki). Utwory dostępne są w dwóch wariantach jakości - 128 oraz 192 kbps. Co ciekawe, w sklepie pojawiły się również teledyski w formacie AVI. Do odtwarzania zakupionej muzyki wystarczy nam dowolny odtwarzacz obsługujący format MP3. Nie jest wymagane instalowanie żadnego dodatkowego oprogramowania, a ponadto możemy korzystać z alternatywnych przeglądarek internetowych.

Werdykt: Wolność. W zasadzie nieograniczona swoboda w dysponowaniu plikami jest na pewno jedną z niezaprzeczalnych zalet Soho.pl. Trochę szkoda, że skupiono się jedynie na polskiej muzyce. Katalog utworów (dwa razy większy, niż w Melo.pl) jest jednak nadal relatywnie niewielki w porównaniu do zachodnich konkurentów. Drażni nieco skomplikowana procedura rejestracji, wymagająca od użytkownika podawania danych teleadresowych. Mimo to, Soho.pl ma największą szansę stawania w szranki z zagranicznymi gigantami, którzy być może już wkrótce (mamy przynajmniej taką nadzieję), staną otworem przed polskimi internautami. I za to zdecydowaliśmy się przyznać mu wyróżnienie.

IPLAY

Sklep internetowy iplay.plKliknij, aby powiększyćSklep internetowy iplay.plNajstarszy stażem sklep iplay.pl (można z niego korzystać już od września 2003 roku) początkowo oferował jedynie płatną transmisję strumieniową zbiorów muzycznych. Za odpowiednią opłatą użytkownik mógł posłuchać danego pliku, bez możliwości jego pobrania na twardy dysk, nagrania na płytę CD, czy też kopiowania na przenośne odtwarzacze audio. To zmieniło się jednak w sierpniu 2004 roku. Dysponujący w 90% rodzimymi produkcjami iplay.pl, według wcześniejszych zapowiedzi, ma się rozrosnąć do prawie 150 tysięcy plików do końca tego roku. W tej chwili w bazie serwisu znajduje się około 11,5 tysiąca utworów. Aby rozpocząć zakupy w iplay.pl musimy zasilić nasze konto odpowiednią kwotą. Możemy to uczynić poprzez wysłanie SMS-a lub dokonanie płatności kartą kredytową (Visa lub Mastercard). Jednostką rozliczeniową w serwisie jest 1 'ipay', który stanowi równowartość 0,01 PLN. Można także wykonać przelew z dowolnego konta bankowego.

Po rejestracji - wpisaniu niezbędnych danych (login, hasło, adres e-mail, nie ma ograniczenia wiekowego) otrzymujemy wiadomość potwierdzającą zarejestrowanie w iplay.pl, po czym musimy kliknąć na odpowiedni odnośnik, który spowoduje aktywację naszego konta.

Pliki dostępne w serwisie zakodowane są w formacie WMA i zabezpieczone systemem zarządzania prawami autorskimi DRM (Digital Rights Management). W zależności od tego, na jaki rodzaj licencji się zdecydujemy, dysponujemy różnym zakresem uprawnień do zakupionego pliku. Najniższa opcja DOWNLOAD 10 (jakość 128 kbps, cena od 0,35 PLN), pozwala na pobranie pliku i odtworzenie go na komputerze użytkownika maksymalnie 10 razy, bez możliwości nagrania na płytę CD oraz skopiowania na przenośny odtwarzacz. Kolejna opcja to DOWNLOAD FULL - brak ograniczenia co do ilości odtwarzania, nadal bez kopiowania na CD i odtwarzacze (jakość 128 kbps). Wariant BURN & GO (Audio) zainteresuje prawdopodobnie większość użytkowników (brak limitu odtwarzania, 2-krotne nagranie na płytę CD i 5-krotne kopiowanie na przenośne odtwarzacze, jakość 192 kbps, cena do 2,95 PLN). Na liście widnieje jeszcze jedna opcja: MP3. Jest to pozycja, w której znajdą się pliki 'bonusowe' w formacie MP3 (w jakości 128 kbps lub 160 kbps), które artyści zdecydują się udostępniać całkowicie za darmo i bez żadnych ograniczeń.

Do skorzystania z iplay.pl wymagane jest posiadanie komputera z systemem operacyjnym Windows 98SE lub nowszym (Me, 2000, XP), przeglądarki Internet Explorer 5.5 lub nowszej i odtwarzacza Windows Media Player.

Z ostatniej chwili...
Już wkrótce utwory muzyczne będzie można legalnie zakupić w nowym sklepie Wirtualnej Polski. Jak na razie portal będzie oferował nagrania 20 znanych artystów i liczne piosenki mniej znanych wykonawców. Więcej w artykule "Znani artyści i debiutanci w sklepie muzycznym Wirtualnej Polski".
Werdykt: 'Przekombinowane'. Zasoby iplay.pl jak do tej pory są nie do pokonania (przynajmniej jeśli chodzi o rodzimy rynek). Ciężko jednak uwierzyć w to, iż wedle wcześniejszych zapewnień, zostaną one powiększone do ponad 100 tysięcy plików jeszcze w tym roku. Dosyć rozbudowany system wariantów poszczególnych utworów może się podobać, lecz początkującego użytkownika będzie odstraszał. Niemniej jednak przed iplay.pl szansa na zawojowanie rynku po swojemu, o ile będzie się on kierował sygnałami ze strony internautów.

Porównanie oferty sklepów Melo.pl. Soho.pl oraz iplay.plKliknij, aby powiększyćPorównanie oferty sklepów Melo.pl. Soho.pl oraz iplay.pl

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.