Po wakacje do Sieci

Analiza zachowań e-klientów serwisu turystycznego Travelplanet dowodzi coraz większego upowszechniania się w naszym kraju internetowej formy organizowania sobie urlopu.

Wydarzenia
20 stycznia 2017

Kampania Adwords stała się nieodzownym elementem strategii marketingowej większości firm. W Google po prostu trzeba być. Jak zrobić to...

Zarejestruj się
Podobnie jak w roku 2002 najwięcej internautów kupujących wycieczki w Internecie na witrynach serwisu Travelplanet.pl i współpracujących z nim pochodziło z Warszawy – 25%. Na drugim miejscu podobnie jak przed rokiem uplasowali się wrocławianie (8,6%, rok wcześniej 10%), na trzecim miejscu krakowianie (odpow. 2,9% wobec 5,4%). W porównaniu z 2002 rokiem nastąpiło wyraźne rozproszenie klienteli internetowych biur podróży – ponad 52% pochodziło spoza 10 miast najlepiej reprezentowanych w tej grupie (przed rokiem – tylko 43%).

W roku 2003 liczba kobiet dokonujących zakupu wycieczek wzrosła o 3 punkty proc., do 43%. Kobiety wydają coraz więcej, w roku 2003 średnio 4700 zł na jedną rezerwację, czyli ponad 500 zł więcej niż w 2002.

Podobnie jak w 2002 r. krajami najchętniej odwiedzanymi przez e-turystów badanych witryn były kraje wschodniej części Basenu Morza Śródziemnego. Tendencja ta powinna się utrzymać, jeśli kurs euro nadal będzie tak wysoki. W roku 2003 ze względu na niską wartość dolara zwiększyło się zainteresowanie wypoczynkiem w Egipcie oraz Tunezji. Egipt zdystansował lidera roku 2002 – Grecję, a Tunezja przeskoczyła zajmującą trzecie miejsce Hiszpanię. Ponad 30% badanych internautów wybrało się do Egiptu, 23% do Grecji, 9,6% do Tunezji, 9,3% do Hiszpanii i 6,3% do Włoch.

Podobnie jak w roku 2002 najwięcej badanych wykupiło wyjazd do egipskiej Hurghady (22,3%). Chętnie jeżdżono też na Kretę (2 miejsce, 10,6%). W czołówce znalazło się także egipskie Sharm El Sheikh, tunezyjska Susa, Playa de las Americas na Teneryfie. W roku 2003 nastąpiła większa kumulacja wyjazdów w kilku najbardziej popularnych kierunkach.

Podobnie jak w roku 2002, w roku ubiegłym większość internautów (54%) wybrała wypoczynek 7- dniowy, choć coraz częściej wyjeżdżano także na wycieczki o niestandardowej liczbie dni (4,4% wobec 2% w 2002 roku). Odsetek osób wyjeżdżających na 14 dni pozostał w zasadzie bez zmian.

E-turyści dokonują najczęściej rezerwacji dla dwóch osób (57,9%, ale w 2002 r. – 66,5%). Więcej osób wyjeżdżało za to z dziećmi (rezerwacje 3 i 4 osobowe, blisko jedna piąta w 2003 r.). samotnie wyjechało ok. 7% klientów.

W roku 2003 najczęściej wybieranym sposobem płatności był przelew. Kartą kredytową płaciło 13% osób. Za pośrednictwem banków internetowych (Inteligo lub mBank), zapłaciło 1% urlopowiczów.

Na urlopie, w szczególności w krajach gdzie wyżywienie jest bardziej egzotyczne niż w Polsce, najchętniej wybieramy 2 posiłki (59%). Dość często decydujemy się także na pełna obsługę, czyli tzw „all inclusive” (18%).

W roku 2003 najchętniej wykupywano wyjazdy do hoteli 3-gwiazdkowych (41,46%), ale w hotelach 4- i 5-gwiazdkowych wykupiono w sumie ponad 50% rezerwacji. Wartość przeciętnej rezerwacji wzrosła z 4176 zł do 4780 zł.

Najwięcej rezerwacji internauci dokonują w miesiącach wakacyjnych. Ponad połowa rezerwacji przypada na 3 miesiące letnie. Jednakże duży ruch utrzymuje się nadal w miesiącach powakacyjnych, we wrześniu oraz w październiku.

Raport „Analiza zachowań klientów kupujących wycieczki w Sieci” dotyczy klientów Travelplanet.pl, za pośrednictwem witryn Travelplanet.pl, Wirtualnej Polski oraz serwisów partnerskich: Panorama Firm, Hoga.pl, o2.pl, Naszemiasto.pl, Gery.pl. Opracowanie obejmuje okres 2002-2003, analizą objęto blisko 7000 osób (1972 osoby w 2002 i 4902 w 2003 r.).

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.