Komórkowe wideo na topie

Czasy, w których telefon komórkowy służył głównie do dzwonienia lub wysyłania krótkich wiadomości tekstowych odchodzą powoli w niepamięć - twierdzą w najnowszym raporcie analitycy Pyramid Research. W latach 2008-2014 aż pięciokrotnie wzrośnie zainteresowanie mobilnymi usługami wideo (teledyski, seriale, filmy), a liczba użytkowników takiej rozrywki przekroczy 530 milionów. Tradycyjnie już miejscem największego rozwoju multimedialnej oferty będzie region Azji-Pacyfku.

Eksperci Pyramid Research przygotowali obszerny raport, opisujący zmieniający się model usług konsumenckich na światowych rynkach telefonii komórkowej. Znaczną część publikacji poświęcono aplikacjom multimedialnym, ze szczególnym uwzględnieniem transmisji wideo (płatny dostęp do wysokiej jakości teledysków, klipów muzycznych, seriali telewizyjnych, programów rozrywkowych i filmów). Wysoki popyt na takie usługi ma być konsekwencją dynamicznego rozwoju sieci 3G/4G i systemów cyfrowej telewizji naziemnej i satelitarnej.

Raport opiera się na danych zebranych w siedmiu krajach: USA, Brazylii, Chile, Chinach, Indiach, Włoszech i Japonii. "W 2014 r. liczba użytkowników mobilnych usług wideo będzie stanowiła 8,5 proc. wszystkich osób korzystających z telefonii komórkowej. W porównaniu do obecnych 2,5 proc. jest to znaczny wzrost." - przekonuje Derek Medlin, starszy analityk w Pyramid Research i jednocześnie autor opracowania.

Według Medlina rozwój mobilnych usług wideo będzie możliwy głównie za sprawą większej podaży, przy niższej cenie, zaawansowanych telefonów komórkowych, dysponujących dużymi wyświetlaczami i obsługujących transmisję danych w technologiach HSPA/LTE. Dominującym regionem pod względem popularności przekazów wideo w komórkach będzie rejon Azji-Pacyfiku, zarówno uwzględniając obecnych gigantów (Japonia, Hong Kong, Korea Południowa), jak i kraje rozwijające się. W tych ostatnich w 2014 r. odsetek osób korzystających z usług wideo i jednocześnie zwiększających prognozowany wzrost ogólnej liczby użytkowników telefonii komórkowej wyniesie niemal 40 proc.

Zwrot ku mobilnym transmisjom wideo zauważalny jest nie tylko wśród specjalistów od analiz rynkowych, ale również u samych dostawców sprzętu i aplikacji. W niedawnym wywiadzie, Suraj Shetty, wiceprezes ds. marketingu w firmie Cisco, stwierdził, że wdrożenia sieci 4G (LTE + mobilny WiMAX - IEEE 802.16e) znacząco wpłyną na popularność usługi wideo, a operatorzy przekształcą się tym samym w "dostawców wrażeń i emocji".

Shetty, wydając tak jednoznaczne opinie, opierał się m.in. na raporcie Cisco, z którego wynika, że w 2013 r. aż 64 proc. mobilnej transmisji danych będą stanowiły przekazy wideo. Jednocześnie ilość przesyłanych informacji zwiększy się do tego czasu ponad czterokrotnie, a taki ruch będą w stanie obsłużych jednie sieci czwartej generacji.

Czytaj także:

Rośnie transmisja wideo

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.