Google chce być liderem także w Rosji

Za kwotę 140 mln USD koncern z Mountain View zamierza kupić rosyjską internetową sieć reklamową ZAO Begun. Zakup serwisu ma umocnić pozycję Google na rynku rosyjskim. Koncern chce również zwiększyć własny udział na lokalnym rynku wyszukiwarek internetowych.

Wydarzenia
20 stycznia 2017

Kampania Adwords stała się nieodzownym elementem strategii marketingowej większości firm. W Google po prostu trzeba być. Jak zrobić to...

Zarejestruj się
Sieć Zao Begun obsługuje obecnie reklamy na ponad 143 tys. rosyjskojęzycznych witryn. Regularnie korzysta z niej ok. 40 tys. reklamodawców. Transakcja, która musi zostać zaakceptowana przez rosyjskiego regulatora rynkowego, zakłada, że aktualny większościowy udziałowiec ZAO Begun - firma Rambler Media, przejmie brakujące 49,9 proc. udziałów i następnie sprzeda je Google. Koszty takiej operacji mają przekroczyć nawet 90 mln USD. Według wstępnych planów umowa ma zostać sfinalizowana w trzecim kwartale br. Warto dodać, że w zeszłym miesiącu ZAO Begun uruchomiła pierwsze na lokalnym rynku kontekstowe reklamy wideo.

Tymczasem najpopularniejszą wyszukiwarką internetową w Rosji pozostaje Yandex. Według firmy comScore za jej pośrednictwem realizowane jest ok. 47,4 proc. wszystkich zapytań. Zajmujący drugie miejsce Google posiada udział rynkowy na poziomie 31,2 proc. Dalsze miejsca zajmują witryny należące do firmy Rambler Media (9,7 proc.), sieć Mail.ru (7 proc.) oraz wyszukiwarka Yahoo (1,3 proc.). Na mocy dodatkowej umowy AdSense będzie wykorzystywany również w wyszukiwarce firmy Rambler Media, a realny udział systemu reklam kontekstowych AdSense w Rosji sięgnie prawie 41 proc. Jednocześnie przestawiciele koncenru podkreślają, że wyszukiwarka Google jest stale usprawniana pod kątem lepszej obsługi rosyjskojęzycznych zapytań.

Zaskakująco dobre wyniki finansowe Zao Begun
140 mln zaoferowane przez Google za rosyjską sieć reklamy kontekstowej Zao Begun nie wydaje się być sumą zawrotną, jeśli spojrzy się na wyniki finansowe Zao Begun, które 25 lipca 2008 podał serwis Profy.com.

Wg Profy.com sieć Zao Begun w ciągu dwóch pierwszych kwartałów 2008 r. zarobiła o 25% więcej niż za cały rok ubiegły. Wzrosła również o 30 tys. liczba witryn obsługiwanych przez Begun i obecnie liczy ona ponad 173 tys. włączając takie strony jak: Mail.ru, Afisha oraz Rambler. Trwają również intensywne prace rekrutacyjne związane z uruchamianiem kolejnych agencji akredytowanych przez Begun na całym świecie - obecnie jest ich 1245 i działają w 103 miastach (m. in. w Londynie, Tel-Avivie oraz w Warszawie).

Aktualizacja: 25 lipca 2008 18:04
Dodaliśmy informację o wynikach finansowych Zao Begun za pierwszą połowę 2008 r.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.